Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Kezdődik a pesti rakpart utolsó gyalog járhatatlan szakaszának átépítése, és remélhetőleg a Blaha Lujza tér felújítása is révbe ér.

Nem elég a rendelkezésre álló keret a Blaha Lujza tér felújítására, Karácsony Gergely főpolgármester ezért a veszélyhelyzeti törvény alapján a közgyűlés jogkörét gyakorolva átcsoportosítást hajt végre Budapest költségvetésében. A 800 millió forintos forrás átcsoportosítására a fővárosi önkormányzat Európai Beruházási Banknál lévő hitelkeretén belül kerül sor, a pénzt a főváros a Városháza épületegyüttesének felújításától vonja el – mondta Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a hvg.hu kérdésére.

Csak a Blaha-felújítás első ütemére van pénz

Az eredeti összeg elsősorban az építőipari árak emelkedése miatt nem elég – magyarázta Balogh Samu. A tér felújítására még az előző városvezetéstől örökölt koncepció „túltervezett” volt (vagyis fölösleges elemeket is tartalmazott), de az áremelkedés miatt még a lecsupaszított verzióra sem elég az eredeti forrás.

A lecsupaszított verzióban a legfontosabb változások, hogy opciós tétellé vált az aluljáró felújítása, illetve a térbe torkolló Somogyi Béla utca felújítása. A terveket ezen túl is karcsúsították, az elképzelt pavilonépület például nem valósul meg. A jelenlegi városvezetés „ligetes érzést” szeretne elérni a téren, ezért sok lesz a fa.

Balogh Samu szerint a forrás biztosítása után remélhetőleg már hamar sikerül lezárni a felújításra kiírt közbeszerzést, és meg lehet kötni a szerződést a legkedvezőbb ajánlatot adó pályázóval: a Strabaggal. Muszáj sietni, a felújításban ugyanis állami támogatás is van, ezért a munkálatoknak még ebben az évben el kell kezdődniük, és el kell jutniuk egy bizonyos szintre. A közbeszerzés határidőit a BKK egyébként már többször módosította – a cég ezt a hvg.hu-nak a jelentkezőktől beérkezett kiegészítőtájékoztatás-kérésekkel magyarázta.

Ha minden jól megy, a munkák július elején kezdődhetnek, a befejezés 2022 tavaszára várható. A felújítás alatt a 4-es, 6-os villamos zavartalanul fog járni, azonban a Rákóczi út és a Nagykörút is irányonként egy sávra szűkül majd.

Mások mellett Vitézy Dávid, a BKK volt, és az agglomerációs BFK jelenlegi vezérigazgatója nehezményezte, hogy a felújítással elvész a Népszínház utcai villamosok térre való kivezetésének, illetve a visszaépítendő Rákóczi úti pályába való bekötésének lehetősége. Balogh Samu szerint erről szó sincs. A Rákóczi út közepén azért nem lesz fasor, hogy oda a villamospályát vissza lehessen helyezni, a téren pedig alapból különleges technológiával telepítik azokat a fákat, amelyek útban lennének a Népszínház utcai kivezetésnek, így könnyebb lesz azokat elköltöztetni.

 

BKK

Sétány lesz a Parlamenttől a Margit hídig

A Blahánál jobban áll a pesti rakpart, egész pontosan a Parlament és a Margit híd közti szakasz felújításának előkészítése.

A kivitelezési szerződést május 26-a délután írta alá a Strabaggal Tüttő Kata főpolgármester-helyettes.

A munkálatok június második hetében kezdődhetnek, és év végére lehetnek készen. Mivel az év második felében egy főnyomócső cseréje is zajlik majd, abban az időszakban a teljes pesti rakpartot le fogják zárni.

Egyszerűen fogalmazva a felújítás során beljebb tolják az úttestet a holtterek felszámolásával és helyenként a támfal átépítésével. Így lehetőség nyílik gyalogos sétányt kialakítani közvetlenül a Duna, vagy legalábbis a lépcsős folyópart mellett. A járművek számára 30 km/h-s sebességkorlátozás lesz érvényben. Ennek csúcsidőben aligha lesz jelentősége, a rakparton jellemzőek a dugók. Csúcsidőn kívül, hétvégén azonban jelentősen hozzájárulhat a rakpart gyalogosbarát hangulatához.

BKK

A jelenlegi városvezetés ezt a projektet szintén örökölte, de a terveken végrehajtottak változtatásokat. Az egyik ilyen, hogy több fát telepítenek, ráadásul a fákat ültetik (talajkapcsolatosan helyezik el), nem pedig dézsában, ahogy az eredeti tervekben szerepelt.

A kormány nem engedi az uniós pénzekhez a fővárost

A két felújítás azért is különösen jelentős, mert Budapestnek amúgy nagyon korlátozottak a lehetőségei. A fővárosi önkormányzat 75 projektre szeretett volna finanszírozást szerezni az uniós helyreállítási alapból, a kormány azonban egyet sem fogadott el. Köztük volt a Rákóczi úti villamos visszaépítése is, vonalhosszabbítások, járműbeszerzések, energetikai felújítások.

Ágostházy Szabolcs európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkár egy nyílt levélben azt állította, a főpolgármester munkatársai „a gyakran sokmilliárdos tételeket egy SMS átlagos hosszúságával próbálták alátámasztani”. Ágostházy szerint a főváros terveinek szakmai kidolgozatlansága és számszaki alátámasztottságuk teljes hiánya még a javaslatok érdemi mérlegelését is rendkívül megnehezítette”. A Miniszterelnökség nyílt levele szerint „a főváros javaslatcsomagjának jelentős része nem illeszkedik az EU Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközének feltételrendszeréhez”.

Karácsony Gergely válaszul nyilvánosságra hozatta a dokumentumokat a főváros honlapján. „Miután a kormány mindent megtett, hogy kivéreztesse a fővárost és az önkormányzatokat, és még az uniós források egy részét is megvonta tőlünk, inkább hallgatnék a helyükben, és nem kürtölném tele a médiát nyilvánvaló hazugságokkal” – írta a kapcsolódó Facebook-bejegyzésben. A főpolgármester szerint „a kormány egyszerűen lemondott Magyarország jövőjéről, amikor nemet mondott az uniós Helyreállítási Alap felére, mintegy 3000 milliád forintra, mindezt azért, mert nem kívánt egyeztetni az önkormányzatokkal, és nem kívánt elszámolni az Európai Unió felé a pénz felhasználásáról”.

Nagyítás HVG 2024. december. 29. 10:00

A felfordulás éve – 2024 képekben

A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Sok idei eseménynek pedig a jövő évünkre is hatása lesz. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.