Az ítélet szerint a sztrájk, amennyiben a munkakörülmények javítása vagy béremelés elérése a célja, nem minősíthető rendkívüli körülménynek.
Az Európai Unió Bíróságának keddi ítélete szerint az EU tagállamaiban működő légitársaságoknak kártalanítaniuk kell a sztrájk miatt törölt járatok utasait.
„Amennyiben egy légitársaság dolgozói béremelésre irányuló sztrájkot hirdetnek, az nem minősül olyan rendkívüli körülménynek, ami felmenthetné a légifuvarozót kártérítési kötelezettsége alól” –
olvasható a luxemburgi testület sajtóközleményében.
Az ítélet hátterében a Scandinavian Airlines System (SAS) alkalmazásában álló pilóták 2019-ben tartott hétnapos sztrájkja állt. A SAS járatainak nagyjából 70 százalékát kényszerült törölni, mivel nem tudott megállapodni a pilótákkal a 13 százalékkal magasabb fizetésemelésről. Egy utas 250 euróra vonatkozó kártérítési igényt nyújtott be, egy Malmö és Stockholm közötti járat törlése miatt, amit a társaság rendkívüli körülményekre hivatkozva visszautasított. Úgy érvelt, hogy 117 millió eurót kellene kifizetnie, ha a kárpótlás az összes – körülbelül 380 ezer – utast érintené.
A SAS álláspontját a svéd bíróság is támogatta. Az uniós bíróság szerint azonban a sztrájk, amennyiben a munkakörülmények javítása vagy béremelés elérése a célja, nem minősíthető rendkívüli körülménynek.
A testület kimondta, hogy a sztrájk a munkavállalók alapvető joga, a vállalat működésének „velejárója”, így előrelátható a társaság számára. „Ennélfogva lépéseket kell tenniük az utasokra gyakorolt negatív hatás enyhítése céljából.”
A határozat vonatkozik azokra az EU-tagállamokban működő légitársaságra is, amelyek az unión kívül is működtetnek járatokat.