Vállalkozás hvg.hu 2020. december. 14. 13:47

Súlyos szabálytalanságokat lát a GVH a koronavírushoz köthető netes kereskedelemben

Megalapozatlan állításokkal, félrevezető engedélyek és ajánlások lobogtatásával, a negatív vélemények törlésével, a forgalmazók eltitkolásával próbálnak egyesek a neten koronavírussal kapcsolatos termékeket, sőt vírustesztelést eladni.

Koronavírus – a második év

Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) „áttekintette” a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét, immár a vírustesztelésre is kiterjedve (tavasszal már végeztek egy ilyen elemzést, az a vírustesztelésre még nem terjedt ki).

Az „áttekintés” azt jelenti, hogy a GVH nem hivatalos, retorziókkal végződhető eljárások keretében vizsgálódott, hanem versenyfelügyeleti szempontból elemzést készített egy piaci szegmensről. „A gyorselemzéssel a Hivatal általános rálátást szerzett arról, hogy mennyiben változott e termékek online népszerűsítése az év elején tapasztaltakhoz képest” – írja közleményében a GVH.

A GVH újfent (még mindig) talált „kifogásolható gyakorlatokat” – ezek egyébként olyasmik, amikért hivatali eljárásokban akár komoly bírságokat szoktak kiszabni:

  • A GVH több oldalon találkozott olyan állításokkal, melyek szerint a termékek “vírusölő", “vírusellenes”, hatással bírnak, "99,9 %-os hatékonyságot” ígérnek a vírusok ellen, “elpusztítják a vírust”, “baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek”, stb. Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, melyet azonban valószínűleg nem támasztanak alá megfelelő kutatások.
  • Egyes oldalak hatóságok engedélyeire, illetve egészségügyi szervezetek ajánlásaira hivatkoznak, amelyek különösen alkalmasak lehetnek a fogyasztói bizalom megszerzésére. Ugyanakkor egyes termékeknél nem hatósági engedélyről, hanem csupán nyilvántartásba vételről van szó. Egyes egészségügyi szervezeti ajánlások pedig valószínűleg valótlanok, a termékek esetében a szervezet tényleges támogatása nem igazolható.
  • A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt.
  • Előfordult, hogy a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelent meg, amelyeket azonban semmilyen technikával nem lehetett nagyobb felbontásban megjeleníteni, így tartalmuk nem volt olvasható. Ezekben az esetekben a dokumentumok valószínűleg kizárólag a létezésük látszata miatt jelentek meg, hogy a fogyasztói bizalmat növelhessék.
  • Az oldalak több esetben nem tüntették fel a termékek gyártóit, forgalmazóit. Így nem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől rendelné meg a terméket, illetve kihez tudna fordulni panaszával, kérdéseivel vagy jogai érvényesítése érdekében.

A GVH közleményében felhívja a szolgáltatók figyelmet, hogy ezeknél a termékeknél és szolgáltatásoknál a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan elvárt a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A Versenyhivatal emellett arra kéri az online áruházak, illetve egyéb értékesítő oldalak üzemeltetőit, hogy mind az oldalak kialakításában, mind tartalmuk tekintetében legyenek különös figyelemmel a GVH által közzétett javaslatokra. A hatóság különösen kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha tudomást szereznek felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló értékesítési módszerekkel, gondoskodjanak a közzététel megszüntetéséről.

A fogyasztókat arra kérik, hogy

rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát (pl. nézzék meg, valós-e a cég) és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is.

Emellett mindenképpen érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF). Hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott kapcsolatos levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni.

Koronavírus – a második év
A sorozat további cikkei

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Minden hír a koronavírus-járványról
Vállalkozás Sztojcsev Iván 2021. április. 12. 14:30

Európa egyik legnagyobb családi üzlete: a brit monarchia

Nem mindennapi üzletet hozott össze a brit uralkodócsalád: kilenc generáció óta örökítik tovább a jelenleg közel 30 ezer milliárd forintosra becsült üzleti értéküket, az ingatlan- és földvagyonuk pedig évente több tízmillió font nyereséget hoz számukra az állami támogatáson felül. De miből élnek meg ők pontosan, és mit tesznek, hogy évről évre érkezzen hozzájuk a bevétel?