A járvány alapból évekkel katapultálta előre az e-kereskedelmet, a legújabb korlátozások pedig épp a Black Friday-jel kezdődő karácsonyi szezonra esnek. Kérdés, a máris túlterhelt futárszolgálatok mennyire fogják bírni az év végi forgalmat.
Ez az év teljesen átírta azt, amit bárki gondolt vagy tervezett az e-kereskedelmi piacon, körülbelül 2-3 évnyi fejlődést éltünk meg a pandémia miatt – mondja a hvg.hu-nak Várkonyi Balázs, az Extreme Digital és az eMAG ügyvezetője.
Az Extreme Digital és az eMAG a folyamatban lévő összeolvadás miatt egyaránt különleges helyzetben vannak. A versenyhivatal 2019 őszén engedélyezte a két e-kereskedő fúzióját, a pandémiás időszak épp akkor kezdődött, amikor belelendültek az átalakításokba. A járvány természetesen átírta kicsit a terveinket, de már folyamatban voltak jelentős fejlesztések – meséli Várkonyi Balázs. A cél az, hogy a két márka összesített forgalma öt év alatt megháromszorozódjon. A már megvalósult fejlesztések keretében megduplázták a raktárkapacitásukat 15 ezer négyzetméterről körülbelül 30 ezer négyzetméterre. Több műszakos működésre álltak át, szeptember óta közel hatvan budapesti helyszínre telepítették saját, Easybox nevű csomagautomatáikat, amelyek feltöltését a cégcsoport tavaly elindított, saját futárszolgálata végzi.
A várt növekedés duplája is meg lehet a korlátozások miatt
„Végig arra készültünk, hogy fejlesztünk, arra nem készültünk, hogy a fejlesztéseink egyből el is érik a kapacitásaik tetejét” – jellemzi a 2020-as helyzetet Várkonyi Balázs. A járvány és az amiatt bevezetett korlátozó intézkedések miatt az e-kereskedelmi forgalmat jelentős hullámok jellemezték.
a lakosság ezért tapasztalhat és fog még tapasztalni olyat, hogy akár nagy multik korlátozzák a házhoz szállítás lehetőségét, a napi online rendelések számát. Ugyanis van egy kapacitás, aminek mondjuk a 30 százalékával tudnak többet teljesíteni, de négyszer annyival többet már nem
– mondja Várkonyi Balázs.
A második járványhullám kezdetekor látszott, hogy az e-kereskedelmi forgalomban újabb kiugrás lesz, várhatóan olyan extrém növekedés, mint amilyen márciusban volt. „A legújabb korlátozó intézkedések bevezetése óta eltelt napokban szemmel látható a különbség.
Éves szinten 20-30 százalékos növekedéssel számoltunk az amúgy is nagyon erős Black Friday szezonunkban – az elmúlt napok számai alapján elképzelhető, hogy ennek a dupláját is el tudjuk majd érni
– pontos becslést Várkonyi Balázs nem szeretne adni, hiszen csak pár nap telt el, ráadásul a Black Friday előtt vagyunk, ami sok vásárlást elszív és arra a napra összpontosít.
A futárszolgálatok már így is túlterheltek
A Black Friday-napokkal gyakorlatilag elkezdődik a karácsonyi szezon, az év végi hajrá a kiskereskedelemben. Nagy kérdés a futárszolgálatok kapacitása, Várkonyi Balázs ezért örül, hogy a saját csomagautomata-hálózat rendelkezésre fog állni.
egy-két futárcég kapott észbe az elmúlt egy-két évben de a nagy többség a kapott terheléshez és a működési módjához képest kicsit alulkapacitálva megy
– véli Várkonyi.
Öröm az ürömben, hogy a külföldi rendelések száma csökkent, a nagy multi futárcégeknek és a Magyar Postának ezért felszabadult némi kapacitása, amit át tudnak csoportosítani a belföldi kiscsomagos piacra.
A nagy háztartási gépek piaca a legproblémásabb, ott nagy gondok lesznek, mert nagyon kevés futárcég képes ezeket a termékeket házhoz szállítani,
az Extreme Digital-eMAG kimondottan ezért fejlesztett saját futárszolgáltatást.
Külön marad az edigital és az eMAG, de jobban összefonódnak
Ami az edigital és az eMAG összeolvadását illeti, Várkonyiék azt látták a rendelkezésükre álló adatokból, hogy a két márkának ugyan van egy jelentős közös halmaza, de sok a külön szegmense. Az Extreme Digital műszaki-elektronikai orientáltságú brand, főleg a nagyvárosi férfiak a közönsége, míg az eMAG a maga 2,5 millió termékével egy óriási piactér, amely gyakorlatilag a teljes kiskereskedelmi célközönséget célozza.
„Mióta a két márkát egy kézből irányítjuk, ezt a különbséget tudjuk domborítani és erősíteni. A két márka meg tudja őrizni a saját identitását, külön utakon tud járni, például külön Black Friday-t tud tartani” – véli Várkonyi Balázs. A távlati, körülbelül kétéves cél az, hogy az eMAG megmarad ernyő-piactérként, az Extreme Digital pedig egy professzionális brandként létezzen-e az ernyőn belül. Egyelőre az átlag fogyasztó nem érezheti, hogy a két márka mögött ugyanaz a cég áll: külön árazást alkalmaznak, külön csapatok irányítják a két márkát. Leginkább a háttérfolyamatokat, a beszerzést, a logisztikát, az ügyfélszolgálatot vonták, vonják össze. „A két márkát nagyon külön tartjuk, külön irodában, sőt külön folyosón ülnek a kollégák, hogy tényleg konkuráljanak egymással, és megmaradjon a két erős piaci brand” – mondja az ügyvezető.
A fogyasztók a jövő évtől kezdhetik érezni, hogy a két márkának van valamiféle kapcsolódása. Ebben az első fázis a csomagautomaták, amelyek már mindkét márkával vannak fémjelezve. A következő körben a csomagátvételt fogják erősíteni, hogy az Extreme Digital boltjaiban át lehessen venni az eMAG-os csomagokat. Továbbá a szervizeket, a szolgáltatásokat sokkal jobban összemossák. Várkonyi szerint az Extreme Digital az ügyfélszolgálati folyamatokban különösen erős, ezen a területen a vásárlók fejében is elkezdik a kapcsolatba hozni a két márkát.
A fizikai bolt inkább marketingeszköz, mint üzlet
Bár az idei évtől mindkét márka hibrid üzleti modellben működik (vagyis a webshop mellett fizikai üzleteket is fenntart), az eMAG esetében a cég stratégiája eltér az Extreme Digitalétól. „Mindenki azt hiszi, hogy az eMAG üzletei hagyományos elektronikai szaküzletek. Pedig nem, ezek valójában márkaismertségi pontok, arra valók, hogy a lojalitást, a márka ismertségét segítsék” – magyarázza Várkonyi Balázs. Nagy offline terjeszkedésre nincs szükség, csupán néhány flagship üzletet szándékoznak nyitni kimondottan frekventált helyeken.
Nem az a legfontosabb, hogy a helyszín átvehetősége jó legyen, hanem hogy sok ember elmenjen előtte.
Ezek az elsődleges szempontok az eMAG-gal való offline terjeszkedésben, emiatt e tevékenységet nem befolyásolják a járvány miatt bevezetett korlátozások. A csomagautomaták és az online terjeszkedés mellett a bolthálózat óriási kibővítésére nincs is szükség – hangsúlyozza Várkonyi Balázs.
Az üzletek persze azon vevők igényeit is szolgálják, akik szeretik a termékeket online kinézni, de fizikai boltban, személyesen vennék meg azokat. Várkonyiék a következő ötéves időszakra előre tekintve azt látják, hogy ez a vásárlóknak továbbra is kelleni fog. Mindennek megfelelően további eMAG-boltokat is nyitnak. Plusz kettő már aláírási fázisban van Budapesten, így a fővárosban összesen négy üzlet lehet, illetve a minap nyílt meg egy Pécsett.
Lengyelország nem jött be
Az eMAG anyacége nemrég jelentette be, hogy kivonul Lengyelországból. A lengyel piacon az eMAG csak a piactér-modelljével volt jelen, a saját kereskedelmét oda nem is vitte. A lengyel piac azonban elég nehéz, van egy erős versenytárs, az Allegró, nagyon hasonló piactér stratégiával.
Voltak célszámok, amiket nem értünk el, és a menedzsment úgy döntött: koncentráljunk oda, ami jól működik
– magyarázza a kivonulás indokait Várkonyi Balázs.
A magyar piacra akarnak koncentrálni, illetve a Magyarországon működő modellt szeretnék elvinni környező országokba, ahol az Extreme Digital már jelen van: „Ha itt végzünk a munka, az összeolvadás nagy részével, akkor el fogunk kezdeni sokkal erősebben terjeszkedni.”