Egyetlen vállalat jelentkezett arra, hogy üzemeltesse Magyarország kanadai exportfejlesztési központját.
A torontói Vinum Tokaj Canada Inc. nyerte az állami HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség közbeszerzését, amelyen egy kanadai exportfejlesztési és promóciós központ, illetve partneriroda-hálózat létrehozásához és üzemleltetéséhez kerestek vállalkozót – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. A megbízás összértéke 945 millió forint, a Vinum Tokaj havi 19,7 millió forint szolgáltatási díjat számlázhat.
A cég a magyar borok kanadai promócióját végzi jelenleg. A közbeszerzésen más nem tett ajánlatot, vagyis verseny nem volt. Igaz, valamiért követelmény volt a jelentkezőkkel szemben, hogy legyen Toronto városában legalább 100 négyzetméter raktáruk és 20 négyzetméter hűtőházuk – a szerződésből nem derül ki, ezekre miért van szükség, mind formailag, mind tartalmilag a szokásos kereskedőházas szerződésről van szó.
Kanadáról nem volt szó
A HEPA a 2018-ban beszántott MNKH Magyar Nemzeti Kereskedőház jogutódja. Az MNKH enyhén szólva nem volt sikertörténet, az évek során sok milliárd forint veszteséget hozott össze, és bár egy-egy sikert fel tudott mutatni, a keleti és déli nyitás címszóval az exportfejlesztésben kitűzött célokat meg sem sikerült közelítenie. Az MNKH többtucatnyi irodát tartott fenn világszerte, amiket szintén bezártak. 2018 nyarán az volt a terv, hogy az irodák helyét négy nagy exportfejlesztési és promóciós központ veszi át: Balkán, Oroszország, Kína, Japán. Ezeket nagy nehezen sikerült is tető alá hozni, utoljára a balkánit 2019 végén. Kanadai kirendeltségről azonban szó sem volt.
„A dinamikusan fejlődő magyar gazdasági mutatók és a magyar kis-és középvállalkozások fejlődése egyre inkább ösztönzi a vállalatokat az EU-n kívüli piacok keresésére. Ehhez kíván hozzájárulni a HEPA újabb partneriroda nyitásával” – indokolta az ügynökség a hvg.hu-nak a közbeszerzés kiírása után, miért mennek mégis Kanadába. Az új partneriroda megnyitása után a „közeljövőben” újabb nyitást már nem terveznek.
A kormány újra külkereskedelmi offenzívát indít Észak-Amerikában
2018-ban több tucatnyi másikkal együtt Magyarország kanadai kereskedőházait is bezárták. Ugyan a kereskedőházi rendszer újjászervezésekor erről szó sem volt, most mégis új irodát nyitnak, mert „hatalmas potenciál" van a kétoldalú együttműködésben és a magyar export erősítésében.
Egyébként anno 2018 elején az MNKH-nak volt szerződése kanadai irodára, nem is egy, hanem kettő. Az egyiket egy helyi céggel, a Coach des Vins Montréallal kötötték, a másikat egy magyar vállalkozással, a Trading House Kft.-vel. Utóbbi 2019 végén zrt.-vé alakult.
Fontos partner, jó lehetőségek
A HEPA szerint azért érdemes Kanadában irodát nyitni, mert „Észak-Amerika, különösen Kanada folyamatosan növekvő exportpiac, amely a magyar gazdaság szempontjából mindig is kiemelt figyelmet élvezett. A kanadai–magyar gazdasági kapcsolatok pozitív tendenciát mutatnak. Hatalmas a potenciál a kétoldalú együttműködésben és a kiváló kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok erősödése indokolja, hogy további exportélénkítő intézkedésekkel támogassuk ezt a folyamatot”.
A kanadai piac a mezőgazdasági, az élelmiszeripari és a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó magyar cégek számára jelenthet jó lehetőségeket. „A Kanadába tartó magyar élelmiszeripari export kiemelten fontos, mivel a magyar élelmiszeripari termékek iránt komoly és valós érdeklődés jelentkezik: az észak-amerikai ország egyik legnagyobb kacsahús beszállítója Magyarország, és a negyedik legtöbb csirkehúst is a magyar exportőrök adják el a kanadai piacon. A partneriroda célkitűzése, hogy további magyar termékeket népszerűsítsen és sikeres partnerséget alakítson ki a kanadai cégekkel” – állítja a HEPA.