Vállalkozás hvg.hu 2019. november. 18. 10:08

Megbüntette a jegybank az OVB pénzügyi szolgáltatót

Az MNB összesen 35 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az OVB pénzügyi szolgáltatóra, egyebek közt a többes ügynök által az egyes ügyfélszerződések megkötését megelőző hiányos tájékoztatás, a közvetítői alvállalkozók oktatási nyilvántartásának pontatlanságai miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból indított célvizsgálatot folytatott a budapesti OVB Vermögersberatung Általános Biztosítási és Pénzügyi Szolgáltató Kft.-nél (OVB) a biztosításközvetítői tevékenységét érintően. A jegybank az OVB esetleges működési kockázatait, illetve a biztosításközvetítőkre vonatkozó jogszabályok betartását vizsgálta 2015. január 1-jétől kezdődően.

Az MNB közleménye szerint,a többes ügynök egyes esetekben nem teljeskörűen tájékoztatta ügyfeleit arról, hogy mekkora veszteséget jelent számukra a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosításaik idő előtti – a tartam végét, lejáratát jóval megelőző időpontban történő – visszavásárlása (vagy a további díjfizetés megszüntetése), s ezzel együtt egy új életbiztosítási szerződés megkötésének kezdeti költsége.

A jegybank szerint hiányosnak bizonyult a többes ügynöknek a közvetítői alvállalkozók oktatásáról és továbbképzéséről vezetett nyilvántartása, amely nem volt szinkronizálva a szerződésekről és az azokat közvetítő személyekről vezetett nyilvántartással. Több biztosítási szerződés esetében így kérdéses, hogy az azokat forgalmazó közvetítői alvállalkozók (naprakész, pontos ismeretek birtokában) jogosultak voltak-e az adott termékek értékesítésére. Eltérést tapasztalt az MNB az OVB adatszolgáltatása, illetve a számviteli nyilvántartásokban szereplő adatok közt is. Nem volt megfelelő a többes ügynök összeférhetetlenségi szabályzata, valamint az ösztönzők vonatkozásában végzett átfogó elemzése sem.

Igényfelmérési kötelezettségét az OVB több alkalommal nem a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban teljesítette - írja az MNB. Ügyfeleit emellett nem az előírásoknak megfelelően tájékoztatta többes ügynöki jogállásáról, illetve több esetben nem igazolta, hogy arról információt adott volna át ügyfelének. Hiányos volt a biztosításközvetítő panaszkezelési szabályzata, és panaszkezelési nyilvántartását sem maradéktalanul az irányadó szabályok szerint vezette. Egyes ügyfelek nem kaptak teljes körű választ megkereséseikre, s az OVB több esetben sem igazolta, hogy postázta volna-e a panaszaikra küldött válaszlevelet, jegyzőkönyvet.

Mindezek miatt az MNB 20 millió forint felügyeleti és 15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a többes ügynökre, s határidő kitűzésével kötelezte a feltárt jogsértések kijavítására. A bírság mértékének meghatározásakor a jegybank figyelembe vette az OVB piaci súlyát (azaz, hogy a biztosításközvetítői piac legnagyobb szereplőjéről van szó), illetve enyhítő körülményként azt is, hogy a többes ügynök több hiányosság kijavítását már a felügyeleti vizsgálat során megkezdte - olvasható a közleményben.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.