A Pénzügyminisztérium benyújtotta a vasútvonal magyar szakaszának megvalósításához szükséges hitelkérelmet.
Magyarország kormánya nevében a Pénzügyminisztérium benyújtotta a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakaszának megvalósítására vonatkozó hitelkérelmet a Kínai Eximbank részére – jelentette be csütörtökön Varga Mihály. Az elbírálást követően kerülhet sor a hitelszerződés aláírására, így a tervezési és engedélyezési munkálatokkal elindulhat a beruházás kivitelezése.
A PM közleménye szerint a beruházást kivitelező fővállalkozókkal május 24-én írták alá a Soroksár–Kelebia-vasútvonal korszerűsítésére vonatkozó szerződést, amely a Kínai Eximbankkal kötött hitelmegállapodás elfogadásakor lép hatályba – hangsúlyozta Varga Mihály. Hozzátette, hogy a projektről szóló nemzetközi megállapodás szerint a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam. A tervezési és engedélyezési munkák a hitelszerződés megkötése után elkezdődhetnek, a cél az, hogy 2023-ra befejeződjön a vasútvonal építése. Ennek érdekében a kormány egyszerűsíteni kívánja a szükséges eljárásokat, és lehetővé teszi, hogy az illetékes hatóságok a szükséges engedélyeket gyorsított eljárásban adják ki – írták.
Mennyi ingyen sör jön ki a Budapest-Belgrád vasútvonal árából? Kiszámolták
Lélegeztetőgép után új mértékegységet talált a Kétfarkú Kutyapárt a túlárazásra.
A Belgrád és Budapest közötti vasútvonal korszerűsítése, a közép-kelet-európai régió egyik legfontosabb infrastrukturális beruházása kínai pénzügyi és technikai hozzájárulással épülhet meg – mondta Varga, majd kiemelte, ez a logisztikai folyosó kínálja majd a leggyorsabb szállítási útvonalat Kína és Európa nyugati fele között. Varga szerint a projekt az Egy övezet, egy út kezdeményezés részeként kapcsolja be térségünket a világkereskedelem egyik legjelentősebb útvonalába.
Varga Mihály beszélt arról is: amellett, hogy a vasútvonal hozzájárul a közép-kelet-európai, jelenleg hiányos észak-dél irányú vasúti kapcsolatok bővítéséhez, fontos szempont az is, hogy a kínai cégek az Európába szánt áruk nagy részét a pireuszi kikötőből vasúton juttatják el a kontinensre, a szállítási útvonalért folyó versenyben pedig Magyarország lemaradna a beruházás nélkül.
Ahogy arról az Index nyomán mi is beszámoltunk, a Budapest–Belgrád-vasútvonalat két kínai céggel együtt újíthatja fel a Mészáros Lőrinc érdekeltségében lévő vasútépítő cég. A Fidesz erre reagálva azt közölte, hogy kizárólag szakmai alapon győzött Mészáros Lőrinc cége az eddigi legnagyobb vasútfejlesztési beruházás megvalósítására kiírt pályázaton.
(Kiemelt képünk illusztráció.)