Gumibitument fognak gyártani.
Letették az új gumibitumen-üzem alapkövét Zalaegerszegen, a Zalai Finomító területén. A 3 milliárd forintos beruházás 75%-át a Mol saját forrásból állja, 25%-át pedig állami támogatásból, a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében finanszírozza.
A gumibitumen üzem várhatóan a 2020-as útépítési szezonban, évi 20 ezer tonna kapacitással már termelni fog. A Mol gumibitumennel nagyobb terhelhetőségű, kisebb fenntartási költségű és tartósabb aszfaltutak építhetők. A tartósságot jól mutatja, hogy a gumibitumennel készült utakon még nem képződött kátyú, pedig a legrégebbi, kísérleti útszakasz 15 éves.
A környezetbarát technológiával készülő és kiemelkedő eredményeket mutató gumibitumen elsősorban a hazai piacra készül, és az útépítésben hasznosítják. A szabadalmaztatott technológia a Mol és a Pannon Egyetem szakembereinek közös sikere. Az új üzem a gumibitumen gyártásához évi 3 ezer tonna gumiőrleményt használ fel, amely mintegy félmillió használt gumiabroncs újrahasznosításához járul hozzá. Ez a mennyiség az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék 8-10 százaléka. Az éves szinten legyártott 20 ezer tonna gumibitumen 200 km 2x1 sávos új főút megépítését vagy 600 km 2x1 sávos út felső rétegének felújítását teszi lehetővé.
A Mol elnök-vezérigazgatója azt mondta, a cég 2030-as stratégiájában előtérbe helyezik a környezetbarát, kis mennyiségű, innovatív termékek gyártását. A számítások szerint a gumibitumen 30 éves életciklusra vetített költsége akár 30%-kal alacsonyabb lehet, ez a megtakarítás a gumibitumen széles körű alkalmazásának nemzetgazdasági jelentőségére is rámutat.
Az alapkőletételen ott volt a pénzügyminiszter is, Varga Mihály azt mondta, eredményes a Nagyvállalati Beruházási Támogatási program, amelynek eredményeként már 160 milliárd forintnyi fejlesztés valósult meg Magyarországon. A miniszter a vállalat beruházásáról szólva elmondta: a Mol-csoport új üzemének megépülése hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarországon is jobb minőségű utak épüljenek.
A zalai régióban több mint 80 évre nyúlik vissza a Mol szénhidrogén-termelési, és több mint 65 évre a finomítási tevékenysége. A Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a ma is működő, évi 5 ezer tonna kapacitású gumibitumenüzemet, az új üzem a megnövekedett keresleti igényekre reagálva épül majd. Az új üzem hozzájárul a Zalai Finomító hatékony üzemeltetéséhez, és a jelenleg mintegy 100 dolgozót foglalkoztató finomító munkahelyeinek megőrzéséhez.
Az elmúlt hat évben 60 km útszakasz épült vagy újult meg Magyarországon a gumibitumen felhasználásával, ez mintegy 150 ezer darab elhasznált gépkocsi-gumiabroncsból származó gumiőrlemény hasznosítását jelenti.