Vállalkozás Szántó Péter 2018. december. 12. 13:40

Hányszor kezdünk bele egy vállalkozás megvalósításába, mielőtt feladjuk?

Manapság egyre többen gondolkoznak saját vállalkozás indításában, mert azt hiszik, szabadúszónak lenni könnyű: az ember kávézókban vagy coworking irodákban üldögél, vlogol és blogol, és menő eseményekre jár, ezzel is építve a személyes márkáját. Ráadásul mindez csak a jéghegy csúcsa, ha a vállalkozásalapítással kapcsolatos tévhiteket nézzük.

Van egy konkrét szám arra, hányszor kezdünk bele egy vállakozás beindításába, mielőtt feladnánk. Elárulom, hogy ez a szám szabad szemmel alig látható, de mielőtt elárulnám, mennyi, nézzük, mi a három legnagyobb tévhit, ami ellehetetleníti, hogy beindítsuk a cégünket.

Tévhit 1.: “Csak egy jó ötletre van szükség.”
Sokszor hallom manapság, de szerintem ez a legrosszabb, amit tanácsolni lehet egy kezdő vállalkozónak. Ugyanis az ötlet önmagában vajmi keveset ér. Ha nekem nem hisz, akkor nézze meg Bill Gross TED előadását. Ő arra jutott, hogy az alábbi öt tényezőre van szükség a sikerhez: idő, pénz, csapat, üzleti modell – és persze az ötlet. Az ötletnél azonban ezerszer fontosabb a megfelelő időzítés, és a szükséges erőforrások rendelkezése állása.

De mit is értünk ötlet alatt? Egy vállalkozás akkor jó, ha valamilyen problémára nyújt megoldást. Ezért célszerűbb lenne az ötletet inkább megoldásnak nevezni. Tehát a feladatunk, hogy nyitott és kritikus szemmel járjunk a világban, figyeljük a szakterületünket, a környezetünket, az emberek reakcióit. Mindig legyenek megoldásaink arra, hogy mit hogyan lehetne jobban csinálni. Amikor elérkezik egy lehetőség, ahol jó az időzítés és a feltételek is megfelelőek, akkor egy valós piaci problémára fogunk tudni adni egy hatékonyabb megoldást.

Tévhit 2.: “A motiváció csak úgy jön.”
Tetteink nem csak a motiváció eredményei, de az okai is. Ha nem vagyunk motiváltak, akkor nem jutunk sehova, de ha nem lépünk a tettek mezejére, akkor nem válunk motiváltá. Ez egy 22-es csapdája. Vagy mégsem? Mark Manson szerint a probléma forrása, hogy míg mi ezt egy síkban látjuk, a valóságban egy spirálról van szó, tehát ez egy véget nem érő körforgás, ami így néz ki: inspiráció → motiváció → tett → inspiráció → motiváció → tett → és így tovább. A helyzet az, hogy a kulcs a tetteinkben rejlik, mert a tettek okoznak és váltanak ki érzelmi reakciókat, kvázi inspirációs vágyakat, amelyektől majd motiváltakká tudunk válni, és ez a motiváció fogja meghatározni a jövőbeli tetteinket is.

Tévhit 3.: “A vállakozók magányos farkasok”
Sokan azt mondják, hogy a vállalkozóknak egyedül kell végig menniük az úton, sőt ami még borzasztóbbnak tűnik, a csúcson is egyedül maradnak. Ezt valójában azok szajkózzák, akik irigykednek. Már beszéltünk a vállalkozók erőforrásairól, amelyben nagyon fontos szerepet töltenek be a partnerek, pl. barátok, üzlettársak, beszállítók, kereskedelmi partnerek és a marketinges/reklámos kollégák. Meg kell találni minden olyan partnert, akik szükségesek ahhoz, hogy a legjobbat hozhassuk ki a válallkozásunkról, mert egyedül nem fog sikerülni.

A cikk elején feltett kérdésére pedig a válasz elég szomorú: 0,4. Azaz átlagosan 0,4-szer próbálkozunk a vállalkozásunk beindításával, mielőtt elvetnénk az ötletet – tehát a legtöbb ember egyszer sem próbálja meg.

Szántó Péter, Productivity Hacker, a SpringTab alapítója, Vlog: www.youtube.com/c/psznt

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.