Négy hónap után megjelent a nemzetgazdasági miniszter rendelete: az automaták üzemeltetőinek július 1-ig kell megteremteniük gépeik kapcsolatát az adóhatósággal.
Tavaly ősszel úgy látszott, hogy az automaták jelentős részét le kell állítani, mert – részben a kormány késlekedése miatt – az eredetileg kitűzött év végi határidőre lehetetlen lett volna minden gépbe beszerelni a szükséges készüléket. Ezzel például sok munkahelyen is megfosztották volna a dolgozókat az étel-, ital-, kávévásárlás lehetőségétől. Ám akkor az utolsó pillanatban beiktattak az adózás rendjéről szóló, éppen zárószavazás előtt állott törvénybe egy olyan módosítást, hogy a határidőt a miniszter állapíthatja meg rendeletben.
Ez a jogszabály jelent meg most, több mint négy hónap után. Július 1. után kötelező az automatafelügyeleti egységek (AFE) használata, de a határidő alól vannak kivételek. Azokat az automatákat, amelyekről az AFE beszerelésével a kormány által megbízott Magyar Posta már nyilatkozott, hogy ezt a műveletet műszaki okokból nem lehet elvégezni, május 3-ig el kell távolítani. Másfelől viszont úgy fogalmaz Varga Mihály rendelete, hogy ha a felügyeleti egységet július 1. előtt beszerelték az automatába, akkor az adóhivatalhoz történő adattovábbítás kötelezettsége „az AFE automataberendezésbe történő beszerelését követő üzembe helyezésétől kezdődően terheli az üzemeltetőt”.