Kitört a botrány. Több franciaországi Lidl üzletben potom húsz euróért árulják a világ legismertebb konyakjait. A termelők tiltakoznak, az áruházlánc hárít.
A XO Extra Old verzióról van szó, amelynek alapára hétdecis üvegben minimum 100 euró lenne. Ráadásul mind a három legendás francia márkának, tehát a Hennessynek, a Martellnek és a Remy Martellnek is van XO Extra Old változata, ezek a konyak műfajban a csúcsot jelentik. És most félliteres palackjaikat potom húsz euróért vesztegetik. Ez arculcsapása egy világhírű szakmának, a francia konyaktermelésnek, ami nem is mesterség, hanem inkább művészet. Ezzel az érveléssel Alexandre Imbert, az Appellation d’Origine Controlée, vagyis a szigorú francia szabályozás alatt álló konyaktermelők szövetségének elnöke állt elő. De nincs könnyű helyzetben, hiszen a jelenlegi szabályok szerint a húszeurós konyak nem sért semmilyen törvényt- írja a Le Figaro.
A Lidl vezérkara arra hivatkozik, hogy a most piacra dobott készleteket régen szerezték be és a beszerzési költség és a vásárlóknak kínált ár között nincs lényegi különbség. Persze a történet nem a francia konyakról, hanem a nagy láncok olykor tényleg elképesztő, tömegfogyasztási cikkekre érvényesített árcsökkentési akcióiról szól.
Pár hete a Nutella hetven százalékos árcsökkentése tömegverekedéseket provokált a francia Intermarché áruházaiban, de hasonló agresszív árcsökkentést más termékek esetében is tapasztalhattak a francia fogyasztók. A francia versenyhivatal egyébként azóta már megállította az ultra agresszív árcsökkentést. A konyak esetében persze másról van szó. Az árcsökkentés csak kb. ötven százalékos. És itt vélhetően az a helyzet, hogy miközben a francia konyak a világban a leginkább exportált tömény ital, amelynek fő fogyasztói az amerikaiak és a kínaiak, a legendás ital a saját hazájában visszaszorulóban van. Miközben a whisky eladás rekordokat dönt a gallok földjén.
Az alacsony francia konyakfogyasztás egyik oka a magas ár. Erre jöttek rá a szupermarketek. De azért a francia konyaktermelőket nem kell félteni, bevételeik túlnyomó része az exportból származik és talán még részesednek is a Lidl agresszív árcsökkentéséből is. Amit persze meg kell támadni a márka és a becsület védelmében.