A Facebook több komoly lapkiadóval egyezett meg abban, hogy egyelőre tesztjelleggel, de korlátozzák az üzenőfalról megosztott, ún. instant cikkek ingyenes elérhetőségét. A kiadók abban bíznak, így a felhasználókat a fizetős tartalom felé terelik.
A Facebook 2015-ben indította el az Instant Articles funkcióját, melynek lényege az, hogy sokkal rövidebbé tegye a Facebook mobilalkalmazásból megnyitott cikkek betöltési idejét. A fejlesztés további előnye, hogy az instant cikkek több eszköz segítségével is könnyebben kezelhetők, látványosabbak az alapformátumnál.
Az újítást azonban csak néhány nagy elérésű portál (például a The New York Times, a National Geographic vagy a BuzzFeed) cikkeinél tesztelhette eddig a felhasználó.
A Facebook nemrég bejelentette, hogy az instant cikkek történetében újabb fordulópont következik, egyelőre tesztjelleggel. Innentől ugyanis a kiadók fizetőssé tehetik az instant cikkeiket. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiadók korlátozzák a Facebook-alkalmazásból ingyenesen elérhető instant cikkek számát: a limit egyelőre 10 cikket jelent, aki ennél többet olvasna az üzenőfalon megjelenő tartalmak közül egy adott hírportálról, azért már fizetni kell.
A teszt egyelőre csak pár híroldalt (The Los Angeles Times, Hearst, The Economist és The Washington Post) érint, és csak Androidos telefonokon él.
A Facebook közleménye szerint a felhasználókat egy előfizetői link fogadja abban az esetben, ha elérik a cikklimitet, az előfizetésekből származó bevételekből pedig 100 százalékban az adott kiadó részesül.
A teszt a Facebook Journalism Project része, melynek célja, hogy megoldást találjon a lapkiadók Facebookhoz köthető problémáira.