Biztos, hogy rendben van az, hogy a kedvenc zeneszámait bárhonnan eléri, de a legfontosabb ügyfelek adataihoz csak az irodából férhet hozzá? Feltétlenül szükséges, hogy a munkatársak naponta szidják “a rendszert”? Hát nem. Íme néhány jel, amely arra mutat, hogy illene lecserélni az ügyfélkapcsolat-kezelőt.
1) Viszi a pénzt
Egy CRM-rendszert használó vállalatnál többféle pénzkérdés is felmerül a szoftverrel kapcsolatban. Egyik a beszerzéskor felmerülő egyszeri, nagyobb költség – ezen utólag már igen nehéz segíteni, ezért választás előtt tényleg érdemes alaposan körbenézni. (Ezen a közhelyen sok százezer, esetleg néhány millió forint is múlhat.) Bár a sok kisebb részlet miatt könnyebben kezelhető költség, de összességében jóval több pénzbe is kerülhet az üzemeltetés. Ahogy más területeken, így szoftverek terén is érdemes lehet a felhőalapú megoldásban gondolkodni, azok ugyanis a kkv-k esetben jellemzően költséghatékonyabbak. Beszerzési költség nincs, a havonta fizetendő költségek terén pedig alapos csökkenés hozhat, hogy nincs szükség olyan, cégen belüli informatikus(ok) alkalmazására, akik a CRM-rendszert gondozzák és felügyelik.
Fontos, hogy a “költséghatékonyabb” nem azt jelenti, hogy ingyen van. Bár vannak ingyenes megoldások is, de azért azt érdemes fejben tartani: az igazán profi megoldásokért ezen a területen is fizetni kell.
2) Nincs kéznél bárhol, bármikor
Abban a korban, amikor a bevásárlólistántól kezdve a naptárunkon át a zeneszámainkig mindent online érünk el, kifejezetten bosszantónak hat, amikor egy-egy üzletileg fontos adat nem áll bárhol rendelkezésünkre. Becslések szerint nagyjából fele-fele arányban használnak manapság a vállalatok hagyományos CRM-szoftvert és felhőalapú szolgáltatást. Míg az előbbihez “oda kell ülni a gép elé”; utóbbit bárhol elérik a vállalat munkatársai, távolról, akár otthonról is, ha éppen valamilyen sürgős tennivaló van. Sőt, egy modern rendszer esetében nem csak számítógépes elérés, hanem telefonos kliens alkalmazás is jár a CRM-hez.
3) Aki nincs fent a Facebookon, az nem létezik
Két éve még úri hóbortnak tűnhetett, mára a legtöbb cég számára tulajdonképpen kihagyhatatlan faktor az ügyfelek közösségi hálókon való elérése, illetve a közösségi szolgáltatásokban történő kommunikáció hatékonyságának követése. Ezek hiánya nyomot hagyhat az ügyfélélményen, a közösségi konverziókon, közvetetten tehát bevételkiesést is okozhat. 2017-ben nem érdemes olyan CRM-et választani, amelyben nincs közösségi médiás modul.
4) 10 millióba is kerülhet, ha nem elég biztonságos
Az elmúlt hónapok eseményei után talán nem szükséges túlmagyaráznunk, hogy miért érdemes fokozottan biztonságos CRM-megoldást választani. Ebben a kérdésben érdemes nem csak a forgalmazók állításait figyelembe venni, hanem külső biztonsági szakértőkkel is konzultálni. Ha kiszivárognak a rendszerből az ügyfelek személyes adatai, az ugyanis probléma: hackertámadás esetén azt is megbüntethetik, akit megtámadtak, azaz magát a céget. A bírság mértéke százezertől tízmillió forintig terjedhet, a hatóság mérlegelésétől függően.
5) Nem szeretik a munkatársak és/vagy az ügyfelek
Egyáltalán nem mellékes, hogy mit gondolnak a rendszerről azok, akik életben tartják: a munkatársak.
Minden CRM másban erős: valamelyiket inkább az ügyféladatok nyilvántartására találták ki, más a közösségi médiában legerősebb, valamelyik az ügyfelekkel való e-mailes kapcsolattartást kezeli jól. Nem létezik tehát olyan CRM, amelyik általánosan, mindenkinek a legjobb. Érdemes pontosan felmérni, hogy mire szeretnénk használni, mire van szüksége a cégünknek. Hiszen egy rosszul kiválasztott rendszer sok kényelmetlenséget és felesleges kört jelenthet minden egyes nap a vállalkozás munkatársainak. Vagy éppen bosszúságot az ügyfeleknek.