Joó Hajnalka
Szerzőnk Joó Hajnalka

Továbbra is teljes a káosz a Green Holidays csődje miatt Törökországban rekedt magyarok körében: sem a nagykövetségre, sem a csődbe ment cég helyett helytálló biztosítóra nem számíthat, akinek nincs pénze, hogy újra kifizesse egyszer már kifizetett szállását. Többtucatnyi utast ma kitettek a szállodából, még nem tudják, hol alszanak és azt sem, hogy miből jutnak haza.

Kétségbeesett posztokat közölnek egymás után a Green Holidays csődje miatt Törökországban rekedt magyarok: a hvg.hu öt, különböző időpontban érkezett társaság tagjaival beszélt, de mindannyian egybehangzóan állítják: totális a káosz odakint, fogalmuk sincs, hogy mi lesz velük, hol alszanak és mikor és hogyan juthatnak haza.

A csoportok tagjai több szempontból is eltérő helyzetben vannak: némelyeknek – főként a régebben érkezetteknek – bedőlése előtt még kifizette a szállásukat az utazási iroda, nekik „csak” a hazautazásuk bizonytalan. Másoknál hétfőn derült ki, hogy szállásuknak csak egy részét rendezte a Green Holidays, közülük többeket ma ki is tettek a szállodából.

"A szálloda kidobott bennünket. A biztosító elküldött a francba, legfeljebb utólag fizet, már ha. A külügy közölte, nincs pénz "

– írta például lapunknak Bea, aki alanyai szállodáját volt kénytelen elhagyni két kisgyerekével, és cikkünk megjelenése idején még fogalma sem volt, hogy hogyan tovább.

Hasonlóképpen jártak Nóráék is:

„Breaking: a Laguna Beach utasainak nincs kifizetve a szállása, senkinek. Ha nem fizetünk egy éjszakát, kiraknak minket az utcára. Senki nem tudja megmondani, hogy a repjegyünk ki van-e fizetve visszafelé. Kérdés, hogyan jutunk haza, és mit hoz a holnap. Ez egy rémálom, totális a káosz.”

– írta a kétségbeesett nő a Facebookon. Ők szombaton érkeztek, de mint írta, már az indulás előtt voltak gyanús jelek, hogy valami nem stimmel az irodával: 2 héttel az indulás előtt meg kellett változtatniuk az utazás időpontját, egy június elején kiutazó ismerősük pedig arról számolt be, hogy a csoportjából mindenkivel szállodát cseréltettek. Ezt végül Nóráék sem úszták meg: sok utastársukhoz hasonlóan ők is szombaton, a reptéren tudták meg, hogy nem abba a hotelbe viszik őket, amit befizettek. Ők és a velük érkezett hatvan magyar – mivel csak nemrég jöttek és alig költöttek – a nő beszámolója szerint végül is eleget tudtak tenni a hotel ultimátumának, és kifizették a hétfő éjszakájukat, de többen – köztük gyerekes családok – az utolsó eurójukat csengették ki a recepción, és ha igazak a hírek, hogy a külügyminisztérium csak szerdán küld értük egy chartergépet, akkor a keddről szerdára virradó éjszakát már nem lesz miből kifizetniük, és egyelőre fogalmuk sincs, mihez kezdenek.

Fülöp Máté

Egy másik, Side városában található szállodában ugyanígy jártak a Green Holidays ügyfelei. Editék hoteljében körülbelül 200 magyar vált menekültté egyik óráról a másikra: még két napjuk lett volna a nyaralásból, de hétfő reggelre virradóra mindegyikük szobájába egy cetlit dugtak be az ajtó alatt: jelenjenek meg a recepción, és rendezzék az adósságaikat, vagy pakoljanak.

„Muszáj kifizetnünk a szállást, különben mehetünk innen. A konzul csak annyi mondott, hogy hívjuk az Uniqát. Semmi mást. Senki nem tud semmit. Az Uniqa azt mondta, elvileg szerdán hazavisznek minket, csak sokan ki sem tudják fizetni a szállást”

– írta a nő a hvg.hu-nak.

A Green Holyday állítja, nem felelős a történtekért
Az utazási iroda hétfő este közleményt adott ki, amelyben azt írják, hogy a cég török partnere, az Akdem Turizm a hétvégén érkező utasokat visszaigazolta, ennek ellenére a megrendelt szolgáltatásokat nem biztosította, holott előre ki lett fizetve azoknak az irodára eső része. Azt írják, a török partnercég az irodát írásban nem tájékoztatta őket, szerződést nem bontott, így csak a vasárnapi gép érkezése után értesültek a kialakult helyzetről. Azt is hozzátették, megtették a feljelentést az illetékes hatóságoknál.

Se pénz, se szállás, se segítség

A nagykövetség az érintettek beszámolói szerint nem tud, vagy nem akar segíteni: Bea beszámolója szerint az ankarai konzul az isztambulihoz, az isztambuli pedig az anakaraihoz irányította, de utóbbi előbb még alaposan kioktatta, hogy miért tőlük vár segítséget, a konzulátus ugyanis – ha nem tudná – se nem bank, se nem utazási iroda. „Azért jó olvasni a neten a híreket, hogy a konzulátus segít a bajbajutottaknak” – mondta epésen Bea, megjegyezve, hogy a helyzetről kizárólag sorstársai Facebook-posztjaiból és újságcikkekből vannak információi. „Gyakorlatilag reggel óta telefonálgatok, hogy megpróbáljam kideríteni, mi lesz, de azon túl, hogy a szolgáltatóm már korlátozta a hívásaimat, nem jutottam semmire, ha én nem érdeklődöm, senki – se a konzulátus, se az iroda, se a biztosító – nem értesített semmiről.”

A károsultak zárt Facebook-csoportjában mások is írták egyébként, hogy a konzul a Green Holidays helyett helytálló Uniqua biztosítóhoz irányította őket, amely viszont előre nem fizet – a szállás és pénz nélkül maradtaknak tehát mindenképp maguknak kell valahogy előteremteniük nemcsak az ott tartózkodás, de még a hazajutás költségeit is. (A kártalanítás menetéről ebben a cikkünkben írtunk )

„Teljes a káosz. Nyugtatgatnak, de nem igazán sikerül. Csak várunk. Türelmet kérnek, de mire?? Oké, itt a konzul, de tehetetlen mindenki. Semmit az égvilágon nem tudnak mondani. Nem tudom, hová lehetne fordulni”

– írta hvg.hu-nak a legpechesebb, a csőd előtti utolsó csoporttal vasárnap érkezett Enikő, aki – ahogy korábbi cikkünkben megírtuk – két kisgyermekével hétfő hajnali 4-re jutott szobához.

AFP / Jochen Luebke

Az utasok egy része most a 45 fokos hőség ellenére a szálloda halljában várja, hogy mi lesz, elmozdulni, strandra menni, kirándulni nem mernek. Többen egyébként még a vasárnap – a csőd hírének megjelenése előtt – befizetett fakultatív kirándulásaik árát is elbukták. A Green Holidays helyi idegenvezetői állításuk szerint rezzenéstelen arccal szedték be a 400-500 eurókat, miközben valószínűleg már tisztában voltak vele, hogy órákon belül bejelenti fizetésképtelenségét az iroda.

Az itthon maradtak közben személyesen vagy telefonon igyekeznek megtudni, hogy hogyan kaphatják vissza a már befizetett utazásaik árát. A Green Holidays útjait értékesítő elindultunk.hu ügyfelei felemás hozzáállással találkoztak: volt olyan partneriroda, ahol készségesen álltak a panaszosok rendelkezésére (bár segíteni nem tudtak, ugyanúgy mindenkit az Uniquához irányítottak), de olyan is, ahol lehúzott rácsok, illetve – hogy, hogy nem – „szabadság miatt zárva”-felirat fogadott a közvetítő irodánál.

A károsultak közül többen rendőrségi feljelentést tettek a Green Holidays Kft. ellen sikkasztás és csalás bűncselekmények gyanúja miatt, és egy igényfelmérés is zajlik, hogy alakítsanak-e pertársaságot.

A KKM enni-inni ad
A magyar külügy azt közölte hétfőn délután, hogy a tárca négy munkatársa sietett a helyszínre, hogy nyelvtudásukkal segítsék a bajbajutottakat. Azt írják, több esetben munkatársaik közbenjárásának volt köszönhető, hogy az érintettek enni-inni kaptak, vagy hogy nem kellett azonnal elhagyniuk a hotelt. Olyanra is volt példa, hogy a konzul jelentős kedvezményt tudott kiharcolni az érintetteknek, hogy legyen hol aludniuk, mivel az utazási iroda nem egyenlítette ki a szállás költségét. Ám azt is elmondják, hogy a konzuli segítségnyújtás és védelem jogi keretein belül nincs lehetőség a hazautazás és a szállás költségeinek átvállalására, megszervezésére, mivel ez a biztosító felelőssége.