Már Törökországba kiutazott, de totális bizonytalanságban lévő, illetve mai indulásra készülő károsultak mesélték el a hvg.hu-nak, miként verték át őket. A "hirtelen" csődbe ment cég még pénteken is Black Friday akciókat hirdetett. Bejött.
Vasárnap délután háromtól hétfő hajnali négy óráig ült Enikő, a férje és a 12 éves kisfiuk a törökországi Alanya üdülőhelyének egyik szállodájában, mire kiderült: meghúzhatják magukat egy éjszakára abban az ötcsillagos hotelben, ahova egyébként egy teljes hetet kifizettek. Másfél éves kisfiukat addigra már egy ott nyaraló magyar család fogadta be a szobájába, hogy a holtfáradt gyereknek ne a szálló huzatos halljában kelljen aludnia.
Amikor vasárnap délelőtt 11-kor megérkeztek a törökországi Antalya repülőterére, még mit sem sejtettek az útjukat szervező Green Holidays vasárnap este bejelentett csődjéről.
„A reptéren senki nem várt, de kb. fél óráig türelmesek voltunk. Aztán kérdezősködtünk, egy másik magyar utazási iroda kint lévő embere nyújtott információkat: kiderült, hogy senkinek a szállása nincsen kifizetve, úgyhogy vissza is fordítanak minket. Az utazási iroda ügyeleti számát hiába hívtuk.
– írta a hvg.hu-nak Enikő, aki a károsultakból időközben összekovácsolódott társasággal vagy két órát dekkolt még a repülőtéri váróban, mire megjelent a Green Holidays három munkatársa, majd a transzfereket teljesítő buszon közölték, hogy a foglalási rendszer hibájára miatt az első éjszakát újra ki kell fizetniük a szálláson. Erre sokan méltatlankodni kezdtek, mire a busz kisvártatva megállt, megjelent a török tulajdonos, aki közölte, nemcsak egy éjszakára, hanem egyáltalán nem kapott pénzt a magyar irodától, így az egész heti szállást ki kell újra fizetni.
Mikor – jogosan – felháborodtunk, agresszíven közölte, hogy ha nem fizetünk, akkor mindenkit leszállít a buszról ,és ott hagy a puszta közepén. Mivel szerettünk volna a szállodához jutni, megígértük, hogy fizetünk – 45 fokos hőség volt és több csecsemő és gyerek utazott velünk
– sorolta tovább a hányattatásaikat Enikő.
A 120 km-re lévő szállásra érkezve a Green Holidays munkatársai – elmondása szerint – azonnal felszívódtak, így a csoport újra az utazási irodát, majd az ankarai magyar nagykövetséget kezdte hívogatni. Valószínűleg utóbbi helyről telefonálhattak a szállodába, mert – bár szobát nem adtak – a hotel személyzete segítőkész volt, kaptak vacsorát, ott nyaraló magyar családok pedig italokkal is ellátták őket. Hajnali kettőig ültek a szálloda teraszán, akkor érkezett meg személyesen is a konzul, aki bő két órát volt ott, és megegyezett a szállodával, hogy egy éjszakát mindenki maradhat, ha kifizeti. Enikőék útja egyébként 409 ezer forintba került.
Elnézést, ez az én helyem/szobám
Ha biztosan tudni nem is, de sejteni már szombaton is lehetett, hogy valami nem stimmel a Green Holiday útjával. Tamásnak és Nórának például már a repülőtéren gondjuk akadt, mert – mint arról a hvg.hu-nak beszámoltak – kiderült, hogy egyikük jegyét valaki másnak is eladták. Ezen még túltették magukat valahogy, de az antalyai reptérre érkezve már a váróba sem engedték be őket, hanem a reptér betonján kígyózó sorba parancsolták őket a Green Holidays szűkszavú munkatársai.
Kicsúszott a talaj a lábunk alól, amikor megláttuk, hogy egy 40 méteres sor áll a tűző napon a forró betonon a 45 fokban.
"A sor persze nem haladt, a másfél éves gyerekkel enni és inni való nélkül vártuk hogy ránk kerüljön a sor. Egy óra elteltével kiderült, hogy az utasok 90 százaléka nem abba a szállodába megy, ahova fizetett. Kiabált az idegenvezetőkkel mindenki, fenyegetőztek, de hiába, azt mondták, nincs hely a szállodákban, amit lefoglaltunk."
Vagyis Tamásék tippje szerint nemcsak a repülőjegyet, hanem a hotelszobákat is többszörösen eladták – vagy éppen csak a pénzt szedték be érte, de az adott hotelnek már nem fizették ki, így az kiadta más(ok)nak. Tamásék elmondása szerint volt, aki beletörődött és felszállt a transzferre, de volt aki, azt mondta, hogy nem hajlandó másik szállodába menni. Őket az idegenvezetők otthagyták a reptéren, jegyzőkönyvet pedig nem írtak, arra hivatkozva, hogy ha mindenkinek elkezdenék írogatni, akkor sose érnének oda a szállodákba.
Tamást és Nórát végül egy sokkal rosszabb színvonalú szállodába vitték, mint amit kifizettek. (A különbség a Nóra által készített, fenti képen magáért beszél.) Az idegenvezetők azt mondták, hogy másnap megpróbálnak intézkedni és írnak jegyzőkönyvet. A magát vasárnap fél 6-ra ígérő munkatárs azonban azóta sem érkezett meg, a kint rekedtek helyette itthoni ismerőseiktől tudták meg, hogy az iroda csődje benne volt a híradóban. Tamásnak és Nórának szerencséje volt, mert volt annyi mozgósítható pénzük, hogy egy másik utazási iroda segítségével foglalni tudtak maguknak új szállást egy hétre, de azért nekik sem esett jól még ennyivel megfejelni a Green Holidaysnek már befizetett 500 ezer forintot.
Egy másik kint rekedt utas, Beatrix a hvg.hu-nak azt írta: Side városban található hotelében fültanúja volt a magyar konzul eligazításának, aki arra kérte az érintetteket, hogy aki tudja, fizesse ki két napra a szállását. Ehhez sikerült kialkudnia egy 47 euró/fő árat, de akinél nincs ennyi pénz, az kvázi oda megy, ahová akar. Beatrixék egyébként még szerdán érkeztek, így az ő szállásukkal még nem volt gond. Mármint, ha leszámítjuk, hogy hat nappal az út előtt felhívta őket az utazási iroda, hogy másik hotelbe fognak kerülni, de mivel ez nem volt rosszabb színvonalú, mint a lefoglalt, és nem is akarták újra kifizettetni velük, nem csináltak ügyet belőle. Nekik most a hazaútjuk bizonytalan, a konzul hétfőre ígért tájékoztatást, hogy hogyan és milyen pénzből jutnak majd haza. Egy halvány ígéret szerint charterjárattal viszik haza a károsultakat, de hogy mikor és hányukat, azt még nem tudják. A vakációját valószínűleg senki nem töltheti ki, annak is haza kell utaznia, aki csak egy napja érkezett.
Ugyan minek felhívni az utast, hogy nincs út, sem iroda
A csődbe ment iroda károsultjainak egy zárt Facebook-csoportjából olyanokkal is beszéltünk, akik éppen ma indultak volna – nászútra, kerek szülinapot, évfordulót ünnepelni, vagy csak úgy, nyaralni. Fruzsi és párja például állítása szerint legalább tíz éve nem jutott el sehová, mert nincsenek túl jól eleresztve anyagilag, de most összespórolták és végre befizették a pénzt.
Hétfő reggel indult volna a gépük, már kész voltak a becsomagolással, amikor vasárnap kora délután egy kint rekedt utasnak egy baba-mama csoportban közzétett Facebook-bejegyzésében látták, hogy valami nem stimmel a Green Holidays útjaival. Elsőre nem is akarták elhinni, hiszen egy nap sem volt hátra az indulásig, de őket nem értesítette senki, ha nem látják a bejegyzést, aztán a híradót, akkor simán kimentek volna reggel a csomagokkal, kisgyerekkel. Vasárnap számtalanszor próbálták elérni az irodát, de ott nem vette fel senki, így végül a török hotel recepcióját tárcsázták, ahol közölték velük: hétfőre egyáltalán nem is vártak vendégeket, de az ő nevük a később érkezők között sem szerepel.A reptér helyett így hétfő reggel a csődbe ment cég irodájához kénytelenek menni, remélve, hogy lesz egyáltalán, aki szóba áll velük.
Fruzsi és a többi kint vagy itthonrekedt utas dühét fokozza, hogy a Green Holidays még pénteken – tehát két nappal a csőd bejelentése előtt – szenzációsként beharangozott Black Friday ajánlatokkal csábított újabb és újabb befizetésekre, a károsultak csoportjában volt, aki ekkor utalta át az akciósan sem kevés: 500 ezres nagyságrendű összeget.
A helyzetet bonyolítja, hogy többen nem közvetlenül a Green Holidaystől, hanem az útjait közvetítő indulhatunk.hu-n foglalták, illetve fizették be az utat. Ők attól tartanak, hogy mivel a Green Holidays neve egyetlen foglalási vagy visszaigazoló dokumentumon sem szerepel, nem élhetnek kártérítési igénnyel a becsődölt céggel szemben.
A Green Holiday elődje egyébként az a Green Travel volt, amelynek utazásszervezői engedélyét a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) még 2016 novemberében visszavonta. Az utazási iroda török tulajdonosa akkor azt hangsúlyozta, hogy a cég nem ment csődbe, csak nem tudta igazolni a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által követelt 1 milliárd 650 millió forintos vagyoni biztosítékot. Ez utóbbit Göktas Merdol azzal magyarázta, hogy a 2016-os szezon nem a terveik szerint alakult, mivel „az európai terrortámadások eleve visszavetették a foglalási kedvet, amit a törökországi politikai helyzet, a robbantások és a puccskísérlet tovább súlyosbított”.