Kovács Péter korán kezdte. Mármint a vállalkozói életet. Igaz, nem Magyarországon. De amit tud, itthon is hasznosítható.
„Már gyermekkorom óta bennem van a vállalkozószellem. 13 évesen számítógépeket és szervereket raktam össze, programokat telepítettem, amivel pár száz dollár zsebpénzt kerestem havonta” – mondja Péter a kezdetekről.
Első startup cégét 2004-ben alapította, amelyhez a legelső közösségi oldal, a Friendster adta az alapot. Éppen akkor, amikor egy bizonyos Facebook ugyanezen a piacon kezdte bontogatni a szárnyait. Péter koncepciója egyszerű volt: az idegen városba kerülő egyetemisták éhesek a helyi információra: kíváncsiak a legjobb helyekre, szolgáltatásokra. A tagok pedig ajánlhatják, értékelhetik a kínálatot. Az üzlet azonban nem indult be. “Nem volt elegendő technikai tudás a csapaton belül, sok volt a hibaüzenet, a szerverek sem bírták a strapát. Több tőke és nagyobb kitartás kellett volna hozzá. Arra jó volt ez a próbálkozás, hogy megismertük a business működését, ám nem sikerült érdekes terméket kínálnunk”
Egyszerűen nem tudtuk nagy tömegeknek érthetően elmagyarázni, hogy mire is jó ez, miben könnyíti meg az ember munkáját, szórakozását
Névjegy |
Kovács Péter 36 éves, 1991-ben hagyta el Magyarországot és szüleivel Kanadában telepedtek le. Montrealban szerzett közgazdász diplomát. Már 13 éves korában elkezdett vállalkozni, első startupját egyetemi évei alatt alapította, 2009 óta a Szilícium-völgyben építi cégét. Több mint 5 ezer ügyfele van, 25 embert foglalkoztat, informatikai fejlesztőinek egy részét külföldről. |
A nyerő terület az autókereskedelem
A nyerőnek bizonyuló üzleti területet akkor találta meg, amikor üzlettársa autót szeretett volna vásárolni. Jó ár/érték arányért és kis energiabefektetéssel. Így jött az ötlet olyan weboldal kialakítására, ahol a kereskedők versenyeznek az ügyfelekért. Egy idő után rájöttek, hogy a vásárlói fókusz bemérése nehezen kivitelezhető: a használt autók minősége széles skálán mozog, bizalom kell nagy értékű vásárláshoz, a versenyszerű árhoz pedig kritikus tömeg. „A kereskedőkkel beszélgetve viszont új piaci rés kínálkozott. Kiderült, hogy többségüknek nincs weboldala és hajlandóak fizetni annak, aki ebben segít” – mondja Péter.
Így jött létre a www.v12software.com oldal, amely a használtautó-kereskedők értékesítési tevékenységét támogatja. „Alaposan felmértük az eladói igényeket és ennek alapján alakítottunk ki egy szoftveres szolgáltatáscsomagot a saját weboldalkészítéshez (SaaS) előfizetéses alapon. Emellett design, jogi (szerződésminták), a piacbővítést, a finanszírozást, az online reklámot segítő eszközöket kínálunk” – fűzi hozzá a startup vállalkozó. Mikor érezte azt, hogy ez az üzlet sikeres lesz? „Amikor azt láttam, hogy a kereskedők a magasabb árú szolgáltatásért is lelkesen fizetnek.”
A vállalkozás két és fél év után kezdett profitot termelni. Most több mint 5 ezer ügyfele van, többségük az Egyesült Államokból, 10 százalékuk Kanadából.
A Facebook szomszédságában kezdték
Ahogy bővült a vállalkozás, úgy váltott székhelyet a Szilícium-völgyön belül. Palo Altóban kezdett, pár sarokra a Facebook főhadiszállásától, aztán Montain View-ba költözött a Google Campus mellé, most San Josében működik az irodája, ahol jelenleg 25-en dolgoznak.
Milyen a Szilícium-völgy? „Érezni a levegőben a vállalkozószellemet, a nyitott, segítőkész, ’can do’ hozzáállást. Könnyű ismerkedni, a többség valamilyen vállalkozáson gondolkodik. Csak egy példa: Amikor először jártam Palo Altóban és beléptem egy kávézóba, három beszélgetésfoszlányt hallottam. Egyben biotechnológiáról, a másikban mesterséges intelligenciáról, a harmadikban kiskereskedelemről esett szó” – mondja.
Péter vállalkozóként ugyanúgy érzi a munkaerőhiányt, mint a magyarországi startupok. „Néhány éve megfordult a trend, már a cégek versenyeznek a fejlesztőkért. Ebben az ismert techcégek – a Google, a Facebook előnyben vannak. Figyelni kell azonban az alapos kiválasztásra is, mert nagyok a minőségbeli különbségek” – magyarázza a vállalkozó, hozzátéve, hogy a munkaerő megtartásához a legfontosabbnak az izgalmas munkafeladatokat és az inspiráló, kellemes munkahelyi légkört tartja. Persze így sem zárható ki, hogy valaki egy nagy céghez igazol vagy saját vállalkozást indít.
„1991-ben hosszú időre elszakadtam Magyarországtól. Néhány évvel ezelőtt a Tilesch György által vezetett Neumann Society (ez magyar származású innovátorok közössége Szilícium-völgy központtal - a szerk.) rendezvényén találkoztam magyar vállalkozókkal, fiatalokkal. Kicsit később a most áprilisban esedékes budapesti Startup Safary szervezőjével, névrokonommal, Kovács Péterrel ismerkedtem meg szintén Kaliforniában. Kettejük segítségével fedezem fel újra Magyarországot és kapcsolódom be a magyar startup ökoszisztémába. Örömmel megyek, és szívesen segítek mindenkinek, akit érdekelnek a vállalkozási lehetőségek Kaliforniában vagy az, hogy helytől függetlenül miképp lehet egy technológiai céget elindítani.”
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.