A tavalyi negyedik negyedévében a tartós műszaki cikkek értékesítése 3,5 százalékkal haladta meg 2015 azonos időszakának a teljesítményét. A bővülést a hét mért szektor közül kettő – a háztartási nagy- és kisgépek árucsoportja – húzta. Durván csökkent az it-berendezések és a fotóeszközök forgalma. Az idei kilátások még rosszabbak.
Bár a múlt év utolsó negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitív eredménnyel zárult, a mért szektorok alakulása kedvezőnek nehezen nevezhető. Az értékesítés teljes forgalma a mért kategóriákban 9,3 százalékos növekedést mutatott, de a háztartási eszközök húzták a bővülést, míg fotó- és it-eszközökből ijesztően csökkentek az eladások – derülz ki az A GfK TEMAX adatokból. A szektor bővüléséhez hozzájárult még a hangprojektorok, akciókamerák és a hordozható audiotermékek piaca.
A múlt év utolsó negyedévéhez képest 14,2 százalékkal bővült a háztartási nagygépek piaca 2016. október-december időszakban. A hűtőgépcsere-programnak köszönhetően a hűtők és fagyasztók iránti kereslet 50 százaléknál is nagyobb mértékben nőtt. Az egy évvel korábbi mosógépcsere-program után ugyanakkor a mosógépek forgalmában 25 százalékos csökkenés volt tapasztalható.
Az előző év azonos időszakához képest 2016 utolsó negyedében 21,2 százalékos növekedést észlelt a GfK a háztartási kisgépek forgalmában. Erős, kétszámjegyű növekedés volt megfigyelhető az olajsütők, a kávéfőzők, a szőrtelenítés kategóriákban és a porszívók esetében, a hajvágók és a vízforralók esetében viszont csupán egyszámjegyűre korlátozódott a növekedés.
Az előző negyedév pozitív teljesítménye után a telekommunikációs eszözök eladása 2016 utolsó negyedévében is tudott nőni és közel 6 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakát. A prémium okostelefonok (500 eurónál drágábbak) jó szereplése mellett, a phabletek eladása tovább csökkent.
Stagnálás várható idén |
“Amennyiben a makrogazdaság és kiskereskedelem trendjeiben nem lesz lényeges változás, az elektronikai piacon 2017-ben stagnálás, vagy csak minimális növekedés lesz” – véli Sztupár Andrea, GfK POS Tracking elemzője a technológia és piaci helyzet okán. |
Ennél csak alig kisebb visszaesést produkált a fotózási felzerelések hazai piaca 19 százalékos csökkenéssel. A piac a drágább készülékek felé tolódott el, ami a piaci átlagár növekedéséhez vezetett. Ugyanakkor a piac nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek háttérbe szorulása tovább folytatódott.
Az igazi bajt azonban az it-szektor 11 százalékos csökkent 2015 azonos időszakához viszonyítva. A legnagyobb visszaesést a tabletek szenvedték el, amelyek 18 százalékkal múlták alul a korábbi teljesítményüket. Növekedést csak a monitorok, egerek, billentyűzetek termékcsoportjai értek el.
Az irodatechnika és kellékanyagok pont kétszer nagyobb, 22 százalékos visszaesést szenvedett el. A nyomtatók, multifunkcionális berendezések és lézertonerek gyengélkedése mellett növekedni csupán a festékpatronok tudtak.