Vállalkozás Varga Szabolcs 2016. december. 03. 15:00

A karácsonyfa is betört az online piacra

A webáruházi karácsonyfa vásárlás mellett nem csak a kényelem szól. Így csak azt a fát kell kivágni, amit meg is vesznek.

A webáruházaknak hála a legtöbb dolgot már online is be tudjuk szerezni, ami elég kényelmes, főleg a karácsonyt megelőző felfordulásban. Nem kell plázákban és vásárokon koslatni az ajándékok után, nem kell tülekedni a tömegben - csupa kényelem. Ráadásul mégsem maradunk ki a teljes karácsonyi őrületből, hiszen azért nem lehet mindent megrendelni. Ott van például a karácsonyfa: minden évben le kell menni a térre – mindegy milyen hideg van –, alkudozni az árussal, közben figyelni, hogy lehetőleg ne a legféloldalasabb fát sózza ránk. Aztán még be kell tuszkolni az autóba, közben reménykedni, hogy nem gyantázzuk nagyon össze a huzatot, otthon meg lehet kiráncigálni és elbotorkálni vele a sufniig.

Legalábbis eddig valahogy így nézett ki a fabeszerzés menete. De már nem feltétlenül. Egy zalai termelő elhozta ugyanis a technológiai forradalmat ebbe a szektorba is: lefotózta a fáit, létrehozott egy webáruházat, ahol most a kép alapján lehet kiválasztani a karácsonyfát. Udvardy Zsolt célja azonban csak részben volt a vásárlók kényelme, egy másik fontos szempont, hogy így nem kell előre és fölöslegesen kivágnia a fákat. Egy-egy szezonban ugyanis általában a fenyők mintegy 20 százaléka a termelő nyakán marad. „Ahhoz, hogy eladjunk 500 fenyőfát, durván 650-et kell kivágni, vagyis 120-at teljesen feleslegesen”- mondja kérdésünkre Udvardy, aki kísérletként tavaly 200 fával nyitotta meg webshopját, három hét alatt pedig mindegyik elkelt.

A termék a kosárba kerül

A vásárlás menete egyszerű. A webáruházba lépve először arról kell dönteni, hogy milyen típusú fát szeretnénk a nappaliban látni: nordmann, ezüst vagy luc. Ezután négy méret közül lehet választani, 150 cm-ig, 150 és 200 között, 200 fölött vagy esetleg földlabdával együtt. Ezután jelenik meg a fák fényképes adatlapja, amelyen a pontos méret mellett a telephely és az ár is szerepel, ami nem tér el a piaci átlagtól. A fák három szögből is le vannak fényképezve, hogy az online vásárlók minél jobban meg tudják vizsgálni a portékát.

AFP / Olga Maltseva

A választás után a termék a kosárba kerül, a megrendelőnek a személyes adatain kívül a három budapesti átvételi hely közül kell választania, vagy némi pluszért házhoz is kérheti a csomagot. A kiszállítók pedig be is faragják a fát. Fizetés a helyszínen, nincs előre utalás. Udvardy szerint így tisztább a dolog, mert a vevő nem érezheti úgy, hogy nem azt kapja, amiért fizetett. Egyszerűen nem veszi át, ha nem tetszik neki. A tavalyi próbamenetből kiderült, hogy neki sem kell aggódnia a megbízhatatlan vevők miatt, összesen egy darab megrendelt fáért nem jöttek. „Aki így vásárol, az valószínűleg kevésbé a kényelem, mint inkább a fenntarthatóság miatt választja ezt az opciót. Ha pedig nem jönne el a fáért, pont az dőlne meg” – véli a termelő.

Nincsenek hivatalos adatok, de a több évtizedes gyakorlat azt mutatja, hogy a Zala megyei több ezer hektárnyi ültetvényről származik a magyarországi karácsonyfák jelentős része, amit kifejezetten erre a célra ültetnek. Udvardynak több telephelyen vannak ültetvényei, amelyekből idén 500-1000 darab vágásra érett fája van. Ugyanis egy 2 méteres nordmann fenyő például 9-12 évig növekszik, tehát legalább egy évtizednyi ápolást, odafigyelést igényel. Ezért sem mindegy, hogy végül biztosan valakinek a nappalijában végzi, vagy abban a 20 százalékban, amit fölöslegesen vágtak ki. Ez a veszély nem áll fenn a webáruházas értékesítés esetén - az a fenyő, amelyik nem talál gazdára, az ültetvényen marad, és így átlagosan 10-15 kg széndioxidot nyel el évente.

Muszáj valamilyen versenyelőnyt találni

Udvardy szerint az sem elhanyagolható különbség, hogy amíg a hagyományos termelők november utolsó napjaiban már elkezdik a kivágást - hogy december elején már ott lehessenek a piacokon -, addig ők csak december 16-án. 17-én szállítják, és 18-ától átvehetőek, így sokkal frissebbek a fáik, később kezd hullani a levelük. Ráadásul arra is figyelmet fordítanak, hogy az időközben megbetegedő fák esetében módosítsák a megrendelést. „Sajnos három olyan fa is van, amelyik gombásodni kezdett. Ezeket nem tudjuk eladni, így felhívtuk a vevőket, hogy válasszanak másikat”

AFP / Stephen Lux

A háromfős vállalkozás idén 500 fa képét töltötte föl a webáruházba, de az ötletgazda szerint ennek már több mint a fele elkelt. Egyelőre csak budapesti lakosok élvezhetik az online rendelés előnyeit, de a Facebook-megosztásoknak köszönhetően rengeteg megkeresés érkezik vidéki nagyvárosokból is, azonban arra egyelőre nincs szabad kapacitásuk. „A fákat egy kamionnal visszük fel Budapestre, majd a házhozszállításokat egy furgonnal intézzük. Ahhoz, hogy országszerte elérhető legyen a szolgáltatás, több járműre, emberre lenne szükségünk, de annak költségeit egyelőre nem tudjuk megtermelni” – mondja a területet forradalmasítani próbáló termelő.

A tervekben szerepel ugyan az organikus növekedés, de azért azt nem szabad elfelejteni, hogy bár a fák egész éves gondoskodást igényelnek, ez egy erősen szezonális elfoglaltság. Nem beszélve arról, hogy a legtöbb termelő nem maga árulja a fákat, a piaci szereplők nagyobb része kereskedő, akik külföldről is hozzák be az árut, például Dániából. „Az utóbbi években olyan multik is beléptek a piacra, mint az Obi vagy a Praktiker, de már benzinkutakon is lehet fenyőt kapni, ami egyre inkább kiszorítja a kistermelőket a piacról. Ezért is fontos valamilyen versenyelőnyt találni, mint például az online rendelés” – teszi hozzá Udvardy, aki az év fennmaradó részében „kitelepüléses vendéglátósként” és jurtás bemutatók szervezésével keresi a kenyerét.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.