Mielőtt a fővárosi önkormányzat kiírta volna a koncessziós pályázatot a budapesti fővárosi buszokra, a GVH arra figyelmeztetett, hogy ezzel megsértik a versenytörvényt.
A Gazdasági Versenyhivatal jó előre figyelmeztette a budapesti főpolgármestert, hogy a városnéző buszokra kiírt tender sérti a versenyjogot – írja a Népszabadság.
Mint arról beszámoltunk, a főváros július végén írt ki tendert a budapesti városnéző buszok üzemeltetésére. A lap viszont azt írja, a versenyhatóság már jóval előbb, július 13-án figyelmeztette a fővárost, hogy a buszos városnézés egy kézbe adása sérti a versenyjogot, de az önkormányzat nem foglalkozott a figyelmeztetéssel. A GVH levelében arról írt, hogy ha a főváros egyetlen szereplőnek adna hosszú távra, kizárólagos koncessziós jogot, az ellentétes lenne a versenytörvénnyel és semmisnek minősülhet az így kialakított szerződés, a monopolhelyzettől ráadásul romolhat a szolgáltatás színvonala és a jegyárak is nőhetnek.
A hatóság arra is emlékeztet, hogy ebbe a próbálkozásba egyszer már belebukott a főváros, 2008-ban ugyanis négy évre odaadták a teljes piacot a jelenlegi legnagyobb piaci szereplőnek, a City Tour Hop on Hop off Idegenforgalmi Kft.-nek. Ekkor a GVH eljárást indított, mire a főváros kénytelen volt szerződést bontani a céggel.
A levél után tíz nappal azonban megjelent a főváros közbeszerzési hirdetménye az Európai Unió közbeszerzési portálján, a pályázatot pedig a GVH által kifogásolt módon egyetlen szolgáltatóra írták ki, bár a feltételek elvileg nyitva hagyják az ajtót, hogy több vállalkozás is induljon, ha cégcsoportba szerveződnek. A megkötés mindössze az, hogy a jelentkezőnek az eltelt három évben legalább nettó 1,2 milliárd forintos árbevétele legyen városi, turisztikai célú, autóbuszos személyszállításból. A pályázat nyertese jövő januártól kap koncessziót a városnéző buszok üzemeltetésére, 20 évre.
A BKK nevében Dabóczi Kálmán vezérigazgató július 28-án, azaz a pályázat kiírása után válaszolt a GVH-nak, ebben a közleményben közlekedésszakmai okokkal indokolták, hogy egyetlen szereplőre írták ki a tendert, mondván így csökkenthető a főváros útjainak a terhelése.