Komoly változás jön hétfőtől a hétköznaponként megjelenő ingyenes lapok piacán. Utcára kerül a Lokál, Habony Árpád és Győri Tibor médiacégének ingyenes terjesztésű újságja. Ezzel vetélytársat kap hosszú évek után a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Metropol, amelyet piaci hírek szerint próbálnak eladni, egyelőre sikertelenül. A lap újrapozicionálásán is gondolkodnak – derül a 444.hu cikkéből.
Simicska az elmúlt időszakban megkezdte médiacégei kiürítését. A Class FM-ből 1,5 milliárd osztalékot vontak ki utolsó évében, a filmgyártó Hung-Ister Zrt.-ből 700 milliót vettek ki, miután elbukta minden közmédiás megrendelését. A Class FM-et nemrég el is adták a Sláger Rádió Zrt.-nek.
A Hír Tv-ből nem vettek ki pénzt, és úgy tudni, Simicska Lajos a Magyar Nemzethez is ragaszkodik.
Csintalan Sándor a HVG-nek adott interjújában ugyancsak azt mondta: első kézből tudja, hogy a tulajdonos nem árulja sem a Hír Tv-t, sem a Lánchíd Rádiót. A Class FM pusztán azért került amerikai kézbe, „mert csak a hülye nem látja, hogy Simicska Lajos tulajdonában biztosan nem kapná meg a működésének folytatásához szükséges frekvenciaengedélyt”. Úgy fogalmazott: „feltartott kézzel biztos nem vonulunk le a pályáról”.
Jön Habony lapja, vége az egyszereplős piacnak
Hétfőn utcára kerül a Lokál első ingyenes száma, amely minden hétköznap megjelenik majd, korábbi hírek szerint 150 ezer példányban. A Lokál hetilap pedig Lokál Extra néven jelenik majd meg.
A Lokál a Modern Media Group lapja, a társaság Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó és Győri Tibor, Orbán Viktor jogi tanácsosának közös médiacége. Az ingyenes piacon öt éve egyetlen lap van jelen, a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Metropol, így a Lokál belépése komoly változás lesz.
A Metropolt kiadó MTG Metro 2011 óta névleg Fonyó Károly, Simicska fő üzlettársának tulajdona, és a Megapolis Média Zrt.-hez tartozik. Utóbbi cég próbálta meg tavaly lehívni a TV2-t üzemeltető cégre vonatkozó opcióját, sikertelenül.
Piaci pletykák szerint Simicska a Metropolt is eladná, amely most Hivatal Péter vezérigazgató szerint napi 300-320 ezer példányban érhető el az országban. A lapnak nem volt könnyű már az elmúlt időszakban sem: nemcsak a BKV, de a MÁV is felmondta a szerződésüket, ami nagyjából a példányok harmadának terjesztését nehezíti meg.
Pedig Orbán Viktor és Simicska Lajos szakítása előtt még nagyon ment a Metropol szekere: 2014-ben listaáron több mint 2 milliárdért hirdetett náluk az állam, ami valóságban kevesebb pénz ugyan, de így is sok százmilliós bevételt jelent. Most egyáltalán nincs már állami megrendelésük. A cégnek 2014-ben nettó 3 milliárd forint árbevétele mellett 437 milliós nyeresége volt – írja a 444.hu.
A Lokál már hetilapként is elég jó évet zárt: csak az állami hirdetőkön keresztül majdnem 1 milliárd forintos bevételt könyvelhetett el. Ráadásul Habonyék már jóval korábban megtették az előkészületeket a napi terjesztéshez: megalakuláskor a Magyar Postával szerződtek le a terjesztésre, és fokozatosan szorították ki Simicskáékat a piacról.
Egyelőre nem kelt el a Metropol
Médiapiaci szereplők szerint Simicska Lajos emberei több céggel és üzletemberrel tárgyaltak az elmúlt időszakban a Metropolt kiadó MTG Metro esetleges értékesítéséről. Állítólag három ilyen, nem hivatalos egyeztetés biztosan volt.
A lehetséges vevőjelöltek között felmerült a Lapcom médiacsoport is, amely a szegedi Délmagyarország és a győri Kisalföld mellett 2013 áprilisa óta a Bors bulvárnapilapnak is a kiadója. Végül azonban nem tudtak megállapodni az árban.
Mivel eladni egyelőre nem sikerült a Metropolt, valószínű, hogy újrastrukturálják a lapot.
A 444.hu kereste az ügyben Fonyó Károlyt, de nem tudta elérni. A Lapcom kiadó részéről Pallagi Ferenc vezérigazgató nem kívánt nyilatkozni.