A legtöbb embernek gőze sincs, hogy mi az, aki mégis, valószínűleg az sem gondolná, hogy európai szinten is unikális vállalkozást lehet építeni a csillámtetoválásra. Egy debreceni családi cég tulajdonosa több sikertelen üzlet után a hajdúszoboszlói strand előtt testfestéssel kezdett, most pedig már a Tescóval tárgyal a szigetországi forgalmazásról, és a világ talán legnagyobb rajzfilmgyártójával is leszerződött.
Nemrég még a családi rendezvényeken, strandfürdőben, majálison vagy délelőtti matinékon éppúgy újdonságnak számítottak az oroszlán-, kutya- vagy cicaarcú kisgyerekek, mint a fehér sátor alatt gubbasztó testfestők, vagy még korábban a hennázók. Ma már azonban a csillámtetoválás az igazi menőség, a gyerekek bolondulnak érte.
De mi is az a csillámtetoválás? Röviden: csillámporral felütött testfestés, ami – és ez az igazi truváj – bírja a strandok vizét is, nem ázik le.
A kezdetben szobafestőként boldoguló Vincze Zoltánnak nem ez volt az első ötlete, hogy kitörjön a szobafestés egyhangú monotonitásából: nyitott bútorlapszabászatot, próbálkozott Segway-kölcsönzéssel és paintballpálya-üzemeltetéssel is, de egyik sem bizonyult hosszú távon fenntartható vállalkozásnak. „Amikor 2009-ben bezártam a bútorlapszabászatot,
10 millió forintnyi tartozást halmoztam fel, újra kellett értékelnem mindent,
és úgy döntöttem, visszatérek, ahhoz, amihez igazán értek: a festéshez” – nyilatkozta korábban a Példakép Alapítvány interjújában, amely a vállalkozó kedvű fiatalokat szeretné ösztönözni sikeres példákkal és Vinczét is beválasztotta 2015-ös jelöltjei közé.
„A kézügyességem mindig is nagyon jó volt, és lerajzoltam bármit, amit elém tettek” – mondja a vállalkozó, aki a szobafestés mellett egyre gyakrabban vállalt dekorációs festéseket. A megrendelők speciális igényei szerint bárokat, diszkókat és gyerekszobák falait díszítette, majd egy ismerős bíztatására a falfestéket hennára cserélte, a gyerekszobák helyett pedig a gyerekeket kezdte pingálni. Először csak a hennafestést alkalmazta, majd jöttek a testfestés, testdíszítés egyéb formái is.
Vincze mindenre kiterjedő precizitással ásta bele magát a megfelelő eszközök és anyagok beszerzésébe, és felkutatta a legjobb minőségű termékeket, hogy minél szebb és tartósabb mintákat készíthessen. Emellett rájött arra is, hogy nagyon körülményes és lassú is a rajzokat egyenként festeni, ezért elkezdett sablonokat kidolgozni, amelyekkel pillanatok alatt fel lehetett vinni a mintát, és még a végeredmény is precízebb volt.
Nem a festésben, a kereskedésben van a biznisz
Volt azonban egy korlátja a testfestésnek – főleg a strandokon –, mégpedig az, hogy a festék nem vízálló, így nem lehet vele bemenni a medencébe. Ekkor lett figyelmes Vincze külföldi oldalakon a csillámporra, amelyet kreatív boltokban itthon is kapni, de ezek nem kozmetikai minőségűek. Így felkutatta a megfelelő forrást, a minden hatósági előírásnak megfelelő, bőrbarát ragasztót, csillámport, amelyeket sorra engedélyeztetett és elkezdődött a csillámtetoválás, amelyet a ragasztós bőrfelületre szintén sablonnal vittek fel.
„Először bizalmasan kezeltem a forrásaimat, hogy ne tudjanak másolni a konkurens testfestők, akik silány ragasztóval és nem kozmetikai minőségű anyagokkal próbálkoztak” – mondja Vincze. Egyre több testfestő kopogtatott azonban nála, ha valamilyen alapanyagra volt szüksége, ő pedig felfedezte az üzleti lehetőséget, amivel ráadásul a többi testfestő számára is elérhetővé tudja tenni a minőségi és legfőképpen biztonságos alapanyagokat.
Nagymamának, nagypapának is kijut a csillámporból
Öt hónap alatt összedobta a netboltot, hogy egy kozmetikai szakkiállításon már mint kiskereskedő mutathassa be a technológiát, amiért bomlanak a kölykök a strandon. A csomagban a csillámpor mellett megtalálható a ragasztó, az ecset és az igazán saját hozzáadott érték, a sablon, amelyet kezdetben ő maga készített, ma már egy grafikusuk rajzolja, az időközben 15 fősre hízott cégben, amelynek éves árbevétele tavaly meghaladta a százmillió forintot is.
A webshop hamar beindult, de meglepetésre nem is a testfestők vásároltak, hanem egyéni felhasználók, a gyerekek, akik magukat, de még a nagypapát is kipingálják. „Miután a gyerekek minden szabad felületet kifestenek magukon, jönnek a szülők, majd a nagyszülők, amíg az egész családot be nem borítják a csillámtetoválások” – vázolja a felhasználás menetét Vincze párja, aki olykor maga is feldob egy mintát magára, merthogy vannak felnőtteknek szánt arany és ezüst nonfiguratív minták is.
Idővel megjelentek a viszonteladók is, akiktől egyre több megkeresés futott be, már nem is csak Magyarországról. Az igazi áttörést azonban a hipermarketek hozták. „Az elsőgenerációs csomagolás egyszerű, átlátszó, zárható műanyag zacskós pakk volt, ami megfelelő volt az online rendelésekhez, de nem volt hiperképes, ezért tavaly elkészítettük a TyToo márkás dobozos, dizájnkiszereléseket, ezek már sokkal igényesebbek, szebbek, hívogatóak a vevők számára akár egy üzlet polcán is” – meséli Vincze, akinek termékével tavaly 68 Tescóban lehetett találkozni, idén ez a szám már valószínűleg 110 lesz.
A fordulatot a hiperek hozták, de a nagy durranás még csak most jön
A hipermarketekbe hírhedten nehéz bekerülni, de Vinczééknek segítségére volt egy egykori Tesco-árubeszerző, akitől hasznos tippeket kaptak, de ami a legfontosabb, hogy nem volt az áruház kínálatában hasonló termék. Ráadásul nemcsak a magyarországi Tescókban terjeszkedik a debreceni cég, hanem folynak a tárgyalások arról, hogy a polcokra kerülhet a csillámtetkószett az anyaországban, Angliában is, ahol összesen 3500 áruháza van a kiskereskedelmi óriásnak.
Továbbá Európában sem nagyon van olyan cég, amely hasonló terméket forgalmaz, ennek Vincze szerint az az oka, hogy nem mindenhol akad be ugyanaz a hóbort (például a hennának is volt egy aranykorszaka, Magyarországon a 2000-es évek elején). A csillámtetoválás eddig teljesen elkerülte a kontinens nyugati felét.
Ez azonban nem biztos, hogy sokáig így marad, a debreceni cég ugyanis megkereste az egyik legnagyobb rajzfilmgyártó céget, hogy mesefigurájukból is sablont készítsenek. Erre egy 150 oldalas szerződést toltak Vinczéék orra alá, amelynek aláírásával ugyan rengeteg feltételt vállaltak, ellenben ők váltak a rajzfilmgyártó figuráinak kizárólagos csillámtetoválóivá Magyarországon és Európa 15 országában. A tulajdonosok még nem akarják nevesíteni, hogy melyik cégről van szó, mert ezt nyáron egy nagyszabású kampány keretében fogják bejelenteni. Addig is hozzáfognak az angol nyelvű csomagolások megtervezésének.