A becsvágyó kezdő vállalkozók menetrend szerint ugyanazokba a hibákba esnek bele, miközben a nagy áttörést és a nemzetközi piacokat vizionálva menetelnek előre. Mások okulására egy blog szerzője saját hibáin okulva összegyűjtötte ezeket.
„Mindenki a célközönségem”
"Az én ötletemben az a jó, hogy mindenki a célközönségem. Ebből még akkor is milliárdos leszek, ha csak egy dollárért adom a szolgáltatást!" – hangzik a gyakori, de fals elképzelés. Ugyanis a "mindenkit" nem lehet költséghatékonyan célozni. Vagyis nem lehet megtalálni, hol van, mit szeret, mi a problémája. Ezért a világpiac meghódítása helyett, érdemes szűk célcsoportokra lőni, aminek tagjait meg lehet keresni, akár egyesével, és megkérdezni véleményüket a szolgáltatásról. A Facebook sem kezdett másképp, amely először egy jól definiált célcsoporttal indult: az egyetemistákkal, egészen pontosan egy egyetem hallgatóival – példálozik az Abstract blog szerzője.
Skálázni vagy nem skálázni
Alapvető hiba egy startup korai marketingtervét kivétel nélkül skálázható módszerekre építeni. A Facebook- és AdWords-reklám például ilyen, vagyis konverziókövetéssel mérhető a ROI (return on investment) vagyis a befektetett összeg megtérülési rátája, még egyszerűbben: hogy megérte-e az adott hirdetés az árát.
Azonban ez már bejáratott cégeknél igazán jó eszköz, ahol a profit néhány százalékából addig tudnak kísérletezni, amíg végül rátalálnak a fejős tehénre: a pozitív ROI-t hozó reklámra. De mivel egy induló startupnál jó eséllyel nincs profit, ezért csak a befektetett pénz elégetésével tudnak kísérletezni, abban bízva, hogy előbb találnak rá a pozitív ROI-t hozó céljközönségre, mint hogy elfogy a pénzük. Ez egy nagyon veszélyes hazardírozás. Ehelyett érdemes személyesen beszélni az első felhasználókkal és megismerni igényeiket. Ez nehezen skálázható, időigényes, frusztráló munka, de sokkal kevésbé kockázatos.
Tökéletes design
Szinte lehetetlen olyan webes felületet készíteni, ami minden eszközön, minden böngészőben, minden operációs rendszerrel tökéletesen jelenik meg. Nagyon fontos téma, de semmiképpen sem sürgős. A korai felhasználókat ugyanis egyáltalán nem érdeklik az apró hibák. Majd ha már tízen jelentették ugyanazt a hibát, akkor fel lehet venni a teendők listájának legvégére. Persze egy mobilbarát oldal alap, de ha nem jönnek a látogatók, az nem a design miatt lesz.
Szerzői jog és egyéb törvényi szabályozások
Egy startup kezdeti fázisában nem érdemes vesztegetni az energiát a képek és egyéb tartalmak jogtisztaságára. A stockfotós oldalak ugyanis drágák, és bár probléma adódhat abból, ha a Google képkeresőjéből válogatás nélkül használ fel képeket, de amíg senki nem hallott a projektjéről, addig kár izgulni ezen. Majd ha már van forgalma, regisztrált felhasználói, akkor érdemes előfizetni egy stockoldalra, terms and conditionst és privacy policyt írni. Az egyik legtöbb követővel rendelkező Facebook-oldal, Tibi atya például naponta posztol szerzői védettséget élvező tartalmakat, márkaneveket, logókat, hollywoodi filmek tartalmát, mémeket, mindezt közel egymillió követővel és még nem csukták börtönbe, de még az oldalt sem törölték.
Nem kell mindenben eredetinek lenni
Ahelyett, hogy órákat töltene egy apró Facebook-poszt megírásával, ami aztán úgyis eltűnik a süllyesztőben néhány perc alatt, inkább keressen rá BuzzSumón a népszerű tartalmakra, és csatlakozzon online közösségekbe, ahol azonnal látja, mire van igény. Sőt, kövesse a konkurenciáját, és hozzon le a népszerű posztjaikhoz hasonló tartalmakat. Még ha szóról szóra fordít át egy angol cikket, az is hasznos, hiszen nem mindenki tud angolul, de azért nem szabad átesni a ló túloldalára, a plagizálást senki sem szereti.
Senki sem fogja ellopni ötletét
Ha azzal foglalkozik, hogy ki fogja ellopni az ötletét, és titokban tartja a projektet, akkor félő, hogy a végtermék csak önnek fog tetszeni. Inkább mesélje el ötletét ismerőseinek, barátainak, sőt, hogy megkapja őszinte véleményüket, kérje meg, hogy fizessenek elő rá.
Nem a one-pager, hanem a felhasználó hozza a befektetőt
A befektetők nem ötleteket pénzelnek, hanem szaktudásukkal, kapcsolatrendszerükkel és tőkéjükkel tolják meg a már amúgy is validált, működő vállalkozásokat. Nem a gyönyörűre csiszolt one-pagertől (egyoldalas vezetői összefoglaló) fognak elájulni, hanem attól, ha fizetős hirdetések nélkül fel tud mutatni ezer aktív felhasználót, amiből húsz már fizet is a szolgáltatásért.
Csapattag vagy alkalmazott
Sokkal többet ér olyan csapattagokkal, akiknek kevesebb ideje van foglalkozni a projekttel – akár főállás mellett – de valóban hisznek benne, és készek hónapokon át gürizni kevés pénzért, beletanulni új dolgokba a közös sikerért. Ha megtalálja a megfelelően elhivatott embereket, adjon nekik tulajdonosi részt, hogy kellőképpen motiváltak legyenek.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!