Az állami tulajdonú Széchenyi Tőkealap 160 millió forinttal szállt be a Konsanszky divatmárka külföldi terjeszkedésébe. Nem ez az első eset, hogy a kockázati tőkealap a nehezen kalkulálható divatipar egyik szereplőjében lát befektetési lehetőséget.
A kifinomultan innovatív szabásvonalakra építő Kosanszky designer márka a legnagyobb divateseményeken már bemutatkozott, a jelenlegi tőkebefektetés célja a külföldi vonal megerősítése, egy nemzetközileg is sikeres brand felépítése – írj a Széchenyi Tőkealap (SZTA) közleményében. A céget Konsánszky Dóra divattervező és Tus-Dzsurbán Ágnes menedzser és magánbefektető közös cége 2015-ben alapította. A tervező korábbi kollekcióival olyan rangos nemzetközi divateseményeken vett részt, mint a Paris Fashion Week és a New York Fashion Week.
„A magyar divatipar legnagyobb befektetőjeként örömmel támogatjuk a hazai kreatív szektor fellendülését. A mostani tőkebefektetés egyik célja egy nemzetközileg is sikeres brand felépítése. A tervező köré most szerveződött egy olyan ütőképes csapat, amely amellett, hogy alkalmas egy nagyobb, nemzetközileg is sikeres brand felépítésére, befektetésre is alkalmassá teszi a társaságot” – mondta el Csuhaj V. Imre, a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A Konsanszky ruhák jelenleg néhány budapesti divatüzletben és nemzetközi webshopban vásárolhatók meg, a brand nemzetközi terjeszkedése keretében kiemelt hangsúlyt kap a bel- és külföldi üzletekkel való együttműködések kiszélesítése, hangsúlyos szerepet szánva az online felületeknek. Mindemellett az értékesítési és a marketing tevékenységek fejlesztése, az alapanyag-beszerzés új alapokra helyezése, az eszközpark bővítése, valamint magyar textilipari alvállalkozók bevonása szerepel a célok között. A márka a jövőben Franciaország, Hollandia, a skandináv államok, Kína, London, valamint Ázsia nagyvárosaiban – Tokió, Hongkong, Szöul – is meg kíván jelenni kollekcióival.
Az SZTA-nak nem ez az első divatipari befektetése, ezért megkérdeztük, hogy milyen eredményekről tudnak beszámolni korábbi befektetéseik kapcsán. „A legkorábbi befektetésünk is a 2. teljes évét zárta 2015-ben, így a tervezett 4-5 éves együttműködésünk közel felénél tartanak. Összességében elmondható, hogy kisebb megingásokkal hozzák a remélt számokat. A nemzetközi piacra lépés azoknál a cégeknél, akik tervezték megtörtént (Abodi, AERON, Hamerli), míg a hazai értékesítés megfelelően halad” – írták válaszukban. A Kosanszkyt nem látják kockázatosabbnak, mint a többi divatipari befektetésüket, mert szerintük Magyarországon olyan egyedülálló módon olyan menedzsmentet rakott össze a magánbefektetője segítségével, amelyben 20 éves ruhatervezési, piacra lépési és gyártástervezési tapasztalat ötvöződik a New York-i Fashion Institute of Technology marketing tanulmányaival és gyakorlatával.
Az SZTA átlagosan 10-15 százalékos növekedést vár el befektetési után, ami kevesebb, mint a piaci alapon működő tőkebefektetők elvárásai, akik inkább az informatikai, illetve biotechnológia cégeket preferálják, mert azok piaca kiszámíthatóbb. Kosanszly Dóra kérdésünkre megerősítette, hogy ők keresték meg az SZTA-t, mert úgy látták, hogy forrásaik nem elegendőek a nemzetközi terjeszkedéshez. „A divatiparban egy külföldi piac meghódításához sok tőkére van szükség, és a megtérülés is lassabb, vásárokon, rendezvényeken kell rendszeresen megjelenni, ami sok pénzt emészt fel. Azért fordultunk az SZTA-hoz, mert nekik már volt tapasztalatuk hasonló területen” – mondta kérdésünkre a divattervező. Az SZTA befektetéseinek megtérülését 2020-ig szeretné realizálni, ugyanis eddig van működési engedélye.