Van olyan trafik, amelynek átmenetileg be kellett zárnia az országos dohányellátás akadozása miatt. A többiek is arra panaszkodnak, hogy nincs áru, nem tudnak rendelni, a dohányboltok polcairól hiányoznak a megszokott márkák. Másfél hónappal az állami dohányellátó indulása után itt tartunk.
Kérek egy narancssárga Pall Mallt.
Elfogyott. Esetleg pattintósat?
Legyen inkább arany Marlboro.
Sajnos az sincs.
Mostanában megszokott a trafikokban az ilyen, hiánygazdaságra emlékeztető párbeszéd, a trafikellátás központosításával tényleg sikerült összehozni egy heveny cigarettahiányt a kormánynak. A november elsején indult, monopolhelyzetbe hozott Országos Dohányboltellátó Kft.-nek ugyanis még mindig nem sikerült maradéktalanul megbirkóznia a trafikok ellátásával. A dohányboltok polcairól napokra eltűnnek a közismert, sokak által keresett cigarettamárkák.
Múlt héten kipattant, hogy összeomlott a dohányboltellátó rendszere. A cég sietve tagadott, és közölte, hogy átmeneti korlátozó intézkedéseket vezetett be a normál kiszállítások védelme érdekében. A dohányboltellátó szerint a Philip Morris Kft. és az Imperial Tobacco Kft. megkésett csatlakozása miatt túlterhelést kapott a rendszer. A dohánymultikra utalva arra is hivatkozott, hogy néhány partnerük szándékosan növelteti meg a rendelésszámokat. (Az egész mögött a dohányháború húzódik meg, ami azzal kezdődött, hogy a kormány Lázár János jó ismerősének, Sánta Jánoséknak és a British American Tobaccónak osztotta le a központi dohányellátás zsíros üzletét.)
A trafikosok beszámolói alapján a helyzet múlt hét óta jottányit sem javult, és megsínylik a hiányos szolgáltatást.
„Pár napja lehúztuk a rolót”
Hiába mondják, hogy nem omlott össze a rendszer, mi mégsem tudunk rendelni a dohányellátótól
– kereste meg a szerkesztőséget egy falusi trafikot működtető vállalkozó. A férfi lassan két hete leadott egy rendelést, de időközben kifogytak az áruból. Ilyen esetekben van arra - mint a példa majd mutatni fogja, elvi - lehetőség, hogy a kiürült raktárat egynapos rendeléssel feltöltsék. A trafikos arról panaszkodott, hogy mégsem tudtak rendelni, mert belépve a rendszerbe, amelyen keresztül le lehet adni az igényelt mennyiségre a megrendelést, váratlanul azt jelzi, hogy betelt.
A kistelepülésen élő trafikos elment a legközelebbi ellátóba is, hogy személyesen, készpénzért vásároljon, de ott ezt nem tették lehetővé számára, így üresen maradtak a polcai, ezért kényszerült öt nappal ezelőtt arra, hogy bezárja a boltot. Amely azóta is zárva tart.
Egyszerre nem tudunk nagyobb készletet rendelni, mert nincs annyi pénzünk, de most pórul jártunk
– magyarázza a férfi hozzátéve azt is, hogy soha nem volt gondjuk a készlet feltöltésével. Eddig.
Túlterheltség miatt nem tudott belépni a rendelési rendszerbe. Napokig próbálkozott a művelettel, próbált információhoz jutni az ellátó infó vonalán, de állítása szerint nem járt sikerrel, csupán annyit javasoltak, hogy próbálkozzon a hajnali órákban, de ekkor sem volt szerencséje. A férfi elmondása szerint amikor a helyi ellátóban tett kísérletet arra, hogy készpénzért vásároljon, ott több sorstársával is találkozott, akik hozzá hasonlóan üres polcokkal várják, hogy helyreálljon a készletek beszerzésére kialakított informatikai rendszer.
Nagyon nem egyedi eset
Több fővárosi és más vidéki trafikos is hasonló esetekről számolt be, azzal a különbséggel, hogy ők még nem húzták le a rolót. Viszont ők is a rendszer túlterheltségére panaszkodnak, vagy megpendítik, hogy őket valamiért soha nem engedi be a rendszer.
Egy hete próbáljuk leadni a rendelést minden reggel 6 órakor (amikortól ezek a rendelések elvileg leadhatók - a szerk.), de nem engedi a rendszer, és nem kapunk árut.
A dohányboltellátó szerint a rendszer nem túlterhelt, de többletterhelést kap, és az ügyfeleket nem zárják ki a rendelésekből. Normál megrendelést továbbra is megkötések nélkül leadhatnak a bolt hitelkeretéig.
A dohányboltosok beszámolói szerint a normál megrendelésre meg is érkezett az áru, de előfordult, hogy nem kaptak meg mindent, amit megrendeltek. Azután azzal kísérleteztek, hogy elmentek a dohányboltellátó közeli raktárába, de onnan is üres csomagtartóval tértek vissza, ugyanis online megrendelés nélkül nem voltak hajlandóak kiszolgálni őket.
Az egyik trafikos azt mesélte, hogy a korábbi rendszerben, a gyárak teljesen rugalmasan kezelték a megrendeléseket, ha valami elfogyott, egy telefonba került, és érkezett az áru. A trafikosok azt fájlalják, hogy a dohányboltellátó ezzel a zsebükből veszi ki a pénzt, hiszen a december az egyik legforgalmasabb hónap.
Szünetel az extra rendelés
Egy dohánybolt háromféleképpen juthat áruhoz az Országos Dohányboltellátótól, mindhárom esetben online vagy telefonon kell megrendelni az árut.
Az egyik a menetrend szerinti kiszállítás, melynek gyakoriságát az ellátó határozta meg a dohánybolt korábbi forgalma alapján. Az alapértelmezett, hogy kéthetente egyszer szállít, erre kötelezhető. Annyi rugalmasság van a rendszerben, hogy a nagyobb forgalmú nemzeti dohányboltokba hetente szállítanak. A trafikosok beszámolói szerint olyan boltok is vannak, amelyek hetente többször kapnak rendszeresen árut.
Ezen túl a trafikos úgynevezett ad-hoc rendeléssel kaphat árut, amit havonta egyszer ingyenesen teljesít az ellátó, a többiért alkalmanként 10 ezer forint felárat kér. De ezeket a szállításokat felfüggesztheti az ellátó, és december 7-én fel is függesztette, és ez most is szünetel az egész országban. (Erről és más korlátozásról, fejleményekről a dohányboltellátó állítása szerint folyamatosan, telefonon, e-mailben, a honlapon tájékoztatták és tájékoztatják a dohányboltosokat.)
A harmadik lehetőség az úgynevezett Cash&Carry lehetőség, kártyás vagy készpénzes fizetéssel lehet árut kapni az ODBE raktárában. Egyedi esetekben van, hogy eltekintenek az online megrendeléstől, december 7-én az ilyen megrendelések számát is limitálták, de nem tiltották meg.
Ha a cikket érdekesnek találta, kövesse a gazdasági rovat Facebook-oldalát!