Bár állítása szerint nem a vasárnapi boltzár miatt indította be a napi cikkek árusítását benzinkútjain a Mol, az első ránézésre is egyértelmű, hogy rosszul nem jár az olajcég a Fresh Corner shopokkal. Egyelőre csak tesztüzemmódban árulják a rizst, ecetet, lisztet, cukrot, de néhány éven belül kútjaik 30 százalékát tervezik részben élelmiszerüzletté alakítani. A Fresh Corner boltok árai is arra utalnak, hogy beszáll a nonstop üzletek és a normál kisboltok versenyébe a Mol: egyáltalán nem benzinkúti szintre lövik be a száraztészta, de még a sör árát sem.
Liszt, cukor, ecet, sólet- és székelykáposzta-konzerv, mirelit-szilvásgombóc, és spagettitészta – ezek nem egy sarki kisbolt, hanem az újfajta Mol-benzinkutak polcain sorakozó termékek. A cég a reklámjaiban szinte kizárólag a szendvics-, kávé- és pékáruválasztékot hangsúlyozza, fontosabb lépésnek tűnik azonban, hogy Fresh Corner logóval ellátott benzinkúton most már egy kisebb bevásárlás is megoldható – a töltőállomás részben kis élelmiszerbolttá alakult.
Az olajtársaság Fresh Corner néven összesen 10 töltőállomáson indított tesztet – ha pedig jók a tapasztalatok, ez meg fog sokszorozódni. A csoportnak jelenleg 364 kútja van országszerte, amely a vasárnapok szempontjából már nem elhanyagolható mennyiség. A társaság korábban az MTI-vel azt közölte, hogy 120 töltőállomáson szeretne Fresh Cornert létrehozni. Ezzel kapcsolatban annyit tudtunk meg, hogy a társaság mintegy 3 éven belül tervezi a Fresh Corner töltőállomások 30 százalékos arányát elérni.
A koncepciót elsőként az OMV–Spar-páros kezdte el Magyarországra adaptálni, majd a Shell a Tescóval összefogva is tesztelni kezdte, a nagy szereplők közül pedig a Mol is erre az útra lépett. Igaz, vannak különbségek, hiszen egy Fresh Corner választéka – egyelőre, alighanem a tesztüzemből fakadóan is – sokkal szűkebb, mint az említett két versenytársáé, de ott kiskereskedelmi láncok fogtak össze olajtársaságokkal, míg a Mol saját maga vágott bele az élelmiszerbizniszbe. Azaz, miközben a Shell maradt a kaptafánál, és a benzinre koncentrál, a Mol komolyabb élelmiszer-kiskereskedelmi szereplő lett.
A „boltozásnak” az adja a pikantériáját, hogy a benzinkutak vasárnap is nyitva lehetnek, ezért kiskapuként szolgálnak a zárvatartási törvény kikerüléséhez. Ebből sok bonyodalom származott idén tavasszal a zárvatartási jogszabály életbe lépésekor, hiszen azt olyan gyorsan fércelte össze a törvényhozó, hogy kezdetben nem is volt világos, eladhat-e vasárnap egy kiflit az a cég, amely benzint (is) árul. Amikor az OMV–Spar kombóját törvénymódosítással is megpróbálták megfúrni, a Tesco–Shell-páros pedig annyira túlreagálta a helyzetet, hogy az egyetlen ilyen fővárosi egységében vasárnap műanyag szalagos kordonnal választotta le az élelmiszerrészleget. Az óvatoskodás azonban alaptalan volt, hiszen kiderült, hogy az érintett benzinkutak árulhatnak élelmiszert vasárnap is.
A Mol lépése azonban még az előző kettőnél is pikánsabb, azért, mert az olajcsoport 24,7 százaléka közvetlenül állami tulajdonban van, és így kerüli meg a vasárnapi zárva tartást – amelynek lényege az lenne, hogy csak a családi kisboltok (és azok franchise hálózatai, vagyis elsősorban a kisebb CBA-, Coop-, Reál- és hasonló üzletek) lehessenek nyitva.
A Mol szerint független a lisztárusítás a vasárnapi boltzártól
A Mol a hvg.hu érdeklődésére azt válaszolta, hogy a kiskereskedelmi nyitásnak nincs köze a vasárnapi zárvatartási szabályokhoz – ezt egyébként kezdettől fogva hangsúlyozza. „Az új globális kiskereskedelmi stratégiát 2014 elején kezdtük kialakítani a közép-kelet-európai régió legújabb piaci és vásárlói trendjei alapján, az üzletek vasárnapi nyitva tartásáról szóló törvény pedig a magyar jogszabályi környezet sajátságos változását mutatja” – közölték lapunkkal. A Mol kúthálózatában működő benzinkutak többségét vállalkozók üzemeltetik. Tehát a shopokat ugyanaz a szerződéses partner működteti, aki magát a töltőállomást. Ezért a Mol-kutak és a shopok is nyitva tartanak a hét utolsó napján. Az érvelés szerint a Molnak kiváló országos hálózata van, és a vásárlók a felmérések alapján ma már más termékeket is keresnek a töltőállomásokon, hiszen általában is igaz, hogy szeretnek minél több mindent egy helyen megvásárolni.
Máshol is tesztelik a Fresh Cornert |
A Mol Romániában és Szerbiába is teszteli a Fresh Corner-koncepciót, ahol egyébként nincs vasárnapi boltzár. A társaság a régióban hamarosan összesen mintegy 30 ilyen töltőállomást tervez üzemeltetni. Bár egy-egy töltőállomás Fresh Cornerré alakításának költségei nem ismertek, talán támpontot adhat a Forbes Romania híradása, miszerint Ploiesti környékén 1,5 millió eurós beruházással alakítottak ki ilyen töltőállomást. Ugyanez a romániai sajtóforrás arról ír, hogy a vállalat árbevételén belül hozzávetőleg 20 százalékot tesz ki a nem kőolajipari termékféleségek értékesítéséből származó rész, ami 200 millió euró örüli összeg. A Forbes Romania szerint a Mol az országban hamarosan további négy ilyen töltőállomást alakítana ki. |
A jelenlegi 10, tesztüzemben részt vevő benzinkút között egyaránt található olyan, amely látszólag a legkevésbé sem alkalmas helyen van egy hétvégi kisebb bevásárláshoz, de akad olyan is, amely nagyon is esélyes célpont erre. Utóbbi például a főváros 11. kerületében, a Prielle Kornélia utcában lévő állomás, amelynek környéke sűrűn lakott, és ahogy ottjártunkkor az egyik kutas meg is erősítette, a környéken bizony egyetlen más alternatíva sem létezik, ha vasárnap a rántott hús alól éppen kifogy a panírliszt vagy az sütőolaj.
A kisboltokkal árban is versenyre kelnek
Az OMV–Spar, a Shell–Tesco és a Mol Fresh Cornerek világával még egy állítás is megdőlt: már nem igaz, hogy a benzinkúton mindent csak jóval drágábban lehet megvenni. Amikor körbenéztünk pár töltőállomáson, szembeötlő volt, hogy az új élelmiszerek ára versenyképes a kisboltokkal. Igaz, a már régebben is kapható termékek nagyobb részét meghagyták a magasabb árfekvésben, (jellemzően az ásványvíz, a szendvics, a péksütemény és az édesség ára magasabb, mint a sarki élelmiszerboltban), az újonnan behozott liszt, cukor, szalámi, só és egyéb áruk árát azonban kifejezetten alacsonyra lőtték be.
Csak példaként: azt találtuk, hogy a szóban forgó budai Fresh Cornerben a cukor olcsóbb volt, mint a tőle 50 méterre lévő Príma üzletben, a szalámi pedig egyenesen 15 százalékot vert rá a versenytársára. A liszt, a tej, és még a sör is ugyanannyiba került, mindezt úgy, hogy a Príma boltja nemcsak vasárnap nincs nyitva, de még szombaton is bezár 18 órakor, miközben a Mol-kút éjjel-nappal nyitva áll. Az olajtársaság ezzel a húzással (ebben a mikrokörnyezetben) alaposan feladta a leckét a közeli boltnak.
Tesztelik, hol a határ, ahol még megéri élelmiszerboltot nyitni
A Mol tesztjébe néhány, a laikus számára kevésbé érthető egység is bekerült. Erről a társaság azt mondta, hogy a különféle vállalati osztályok összehangoltan vesznek részt a döntéshozatalnál. „Figyelembe kell venni a meglévő és a potenciális vásárlói bázist, valamint a vevői igényeket is, az adott töltőállomás típusát, az értékesítési lehetőségeket, a hálózat fejlesztésének korlátait, és az engedélyezési folyamatokat is” – közölte a Mol.
Elég rejtélyes például, hogy az Egér úton lévő, vagy az újpesti Fóti úton található Fresh Cornerben ki és miért venne szilvás gombócot – hacsak az nem volt a cél, hogy a teszt bebizonyítsa, ezek a kevésbé ígéretes helyek valóban zsákutcák.
Ugyan az Egér úton is igaz, hogy nincs a környéken vasárnap nyitva tartó kisbolt, ám érdemi lakosság híján vélhetően nincs is erre szükség. A Mol az autópályákon is teszteli a liszteladást, az M3-ason két helyen is árul alapélelmiszert, ami azért furcsa, mert a vasárnapi boltzár életbe lépésekor a szakértők arra tippeltek, hogy a hét utolsó napján Balatonról az M7-esen hazatartó tömegnek lehet elsősorban érdekes egy kisebb bevásárlás.
A Fóti út környéke élelmiszer-kereskedelmi szempontból szintén lényegtelen, ez a benzinkutas kisbolt lehetne akár a Holdon is, annyira nincs ott semmi. Még egy gyár vagy irodaház sem, csak szemben egy autókereskedő lerakata, de a Mol-kút még a kereszteződésbe érkező autósok számára is kiesik.
Az egyik kasszát kezelő dolgozó szerint az alapélelmiszerek megjelenése nem jelenti azt, hogy a Mol ott a vasárnapi vevőkre gyúrna, mert oda csak tankolni mennek az emberek, ellenben az, hogy többféle áru van a polcokra, hűtőszekrényekbe kirakva, az impulzusvásárlások számát és gyakoriságát is növeli. Csak elsőre furcsa, hogy az egyik sarokban a megszokott ablaktörlőlapátok után a másikban mirelitpizzába botlik az ember, ha valaki pont ezt felejtette el megvenni hazafelé menet, akkor hálás lehet érte.