Japánul tanulna, de nincs kitől? Vagy a kenyérsütés fortélyait sajátítaná el? Tanulni bármit, bárhol, bárkitől - ezt ígéri a magyar fejlesztésű Quilmo. Az applikáció segítségével úgy tanulhatunk, hogy ahhoz még a lakásunkat sem kell elhagynunk és az oktatónk akár a világ másik pontján is lehet. Mindehhez csak a böngészőre lesz szükségünk: az applikáció táblafelületén keresztül egyenleteket oldhatunk meg vagy programkódokat futtathatunk és a videó chat révén kommunikálhatunk is oktatónkkal.
“Az egyetemi éveim alatt japánul akartam tanulni, de lehetetlen volt tanárt találni” - meséli Márky Péter, valahogy így született meg egy élő tudásátadást helyettesítő platform ötlete; ez lett a Quilmo. A magyar fejlesztésű applikáció segítségével úgy tanulhatunk idegennyelvet vagy matekot, hogy ehhez még a lakásunkat sem kell elhagyunk és az oktatónk akár a világ másik pontján is lehet. A Quilmo tehát pont az a problémát hivatott áthidalni, amivel a startup vezetője szembesült az egyetemen.
A Quilmo fejlesztése nem volt zökkenőmentes; Márky, a cég CEO-ja jogot tanult, alapítótársa, Schmidt Péter pedig közgazdásznak készült, ezért nem rendelkeztek olyan technikai tudással, amivel fel tudtak volna építeni egy ilyen komplex rendszert: “a legprofibb csapatot akartuk, ezért el kezdtünk szakembereket vadászni.” A startup többi tagjával a 2013-as Budapest Hackathon-on találkoztak; ez egy verseny, ahol termék- és szolgáltatásötletekkel vagy mobil applikációkkal méretetthetik meg magukat programozók és designer-ek. Két programozó, Siegl Zoltán és Gömöry Tamás ezután csatlakozott a Quilmo csapatához, később pedig Egri Zoltán grafikust is sikerült leigazolni a nagyívű projekthez.
A tanulni vágyók szava dönt
A Quilmo-ban az jó, hogy bárki lehet oktató, mert “nem kérünk semmiféle igazolást az oktatók végzettségéről, mert a felhasználók értékelése lesz majd a minőségjelző” - magyarázta Márky. Az önjelölt tanároknak mindössze annyit kell tenniük, hogy feltöltenek az oldalra egy fél perces bemutatkozó videót és röviden összefoglalják, hogy miről szól az általuk kínált kurzus, utolsó lépésként pedig profiljukon meg kell adniuk, hogy mennyit kérnek egy óráért.
A tanulni vágyók dolga még egyszerűbb, csak annyit kell tenniük, hogy rákeresnek a Quilmo weboldalán, hogy mit szeretnének tanulni (legyen az fizika, fitness vagy valamilyen nyelv) és az oldal kilistázza a témához kapcsolódó kurzusokat. Ha valamelyik kurzus megtetszik a tanulónak, csak lefoglalja online az időpontot és kifizeti az óradíjat a bankkártyájával, majd az óra végén értékeli az oktató teljesítményét, ami azután látható lesz a tanár profilján.
“Szeretnénk, hogy a piac hangja legyen az értékalkotó tényező” - mondta Schmidt Péter társalapító, ezért a Quilmo nem szól bele az árképzésbe, ezt a felhasználókra bízzák az oldal fejlesztői. Ha egy oktató sok jó értékelést kap és sokan szeretnének órát venni tőle, akkor valószínűleg egy idő után magasabb lesz a tarifája - épp ezért van fontos szerepe az értélésnek. A szoftver maga ingyes lesz, azaz a tudásra szomjazóknak nem kell külön fizetniük az oldal használatáért, mert a Quilmo fő bevételi forrása a“tandíjak” utáni részesedése lesz .
Távoktatás felsőfokon
A tanítás videó chat-en keresztül történik, amihez elég megnyitni a böngészőt a számítógépünkön, nem kell külön telepíteni az alkalmazást, de a tervek szerint később mobilon is elérhető lesz a Quilmo. A tanárok és a diákok a chat mellett egy táblafelületet is használhatnak az órák során, amiben négy különböző eszközt lehet használni: rajztáblát, matematikai táblát, szövegszerkeszkető-felületet és egy kódolófelületet. A matematika tábla segítségével összetett számításokat végezhetnek el a tanulók, de a felület függvényábrázolásra is alkalmas lesz , a kódolófelület pedig képes a tanulók által megírt megírt kódot lefuttatni. A Quilmo-n fájlokat is küldhetnek egymásnak a felhasználók, de beépített audió lejátszó is helyett kapott a programban, ami például a nyelvoktatásban lehet hasznos.
A készítők reményei szerint a nyár folyamán fog elstartolni a Quilmo, de már gőzerővel toborozzák a tanulókat és az oktatókat, csak az utóbbi két hétben közel 200 jövendőbeli óraadó jelentkezett.