Az idén is elkészült a Nagy Facebook Kutatás, melyben a korábiakhoz képest az a legnyilvánvalóbb változás, hogy drámaian nőtt a felhasználói reklámelutasítás. Legalább ilyen meglepő, hogy az idősebb korosztály viszont függővé vált.
A Facebook népszerűsége töretlen, de a friss Nagy Facebook Kutatás azt mutatja, hogy a megkérdezetteknek csak ötöde gondolja úgy, hogy az oldalon fenn is fog maradni - írja közleményében az ArvaliCom. A cég másfél évvel az első Nagy Facebook Kutatása után, az idén újra elvégezte a hazai fészbukozók közösségi médiához kapcsolódó szokásainak felmérését.
A 834 hazai Facebook-felhasználó körében online adatfelvétellel végzett kutatásból kiderül, hogy az oldalt használó fiatalok kevésbé függők, mint a szüleik, hogy a nemzetközi tendenciákkal ellentétben a válaszadó magyarok növelték Facebook-használatukat az elmúlt időben, és bár a közeljövőben többen kívánják csökkenteni aktivitásukat, mint növelni, nem csökkent az oldal népszerűsége.
A reklámokat viszont sokkal kevesebben nézik, és komoly kihívók is piacra léptek, az önmegsemmisítő üzenetekkel operáló Snapchat igen kedvelt lett. Az összes korosztályban inkább nőtt a Facebook használata, mint csökkent, leginkább a 40 év felettiek közt nőtt meg az erre fordított idő. A válaszadók fele ezzel együtt is éppen annyi időt tölt az oldalon, mint korábban.
A nemzetközi közösségi oldalak versenyében a nagyon fiatal Snapchat drámaian előretört. A 18 éven aluli Facebook-használó magyar fiatalok közel harmada kedveli, míg a másik nagy kedvenc az Instagram (27 %), a legkevésbé használt oldal a szakmai karrierépítést támogató LinkedIn, amelyről a fiatalok kétharmada nyilatkozott úgy, hogy nem is ismeri.
A Facebook minden korosztályban toronymagasan vezeti a népszerűségi listákat. Az oldalt egyik korosztály sem tartja tolakodónak, a döntő többség (76%) arra használja, ami számára fontos és praktikus. Az a 6 százalék is, akit a Facebook idegesít, gyakran látogatja az oldalt.
Leginkább a kutatásban résztvevő 40 felettiek viseltetnek pozitív érzelmekkel (26%) a Facebook iránt, de ők azok, akiket a legkevésbé érdekel, hogy hányan látják a posztjaikat. A Facebook-on leginkább csetelünk (51%), a csoport funkciót használjuk (24%), és kedvenc oldalainkat követjük (17%).
A kutatásban részt vett felhasználóknak nem jelent gondot a Facebook használata: átlagosan 90 százalék felett volt azok aránya, akik azt állították, hogy jól kiismerik magukat, vagyis mindent tudnak az oldalról, amire szükségük van, és még a 40 év felettieknél is 83 százalék ez az érték.
A hirdetésekre kevesebben kattintanak, mint pár éve
Az ArvaliCom az idén is kíváncsi volt arra, hogy mennyire zavarja a megnövekedett reklámzaj a felhasználókat, és azt találták, hogy a Facebook jövője a hirdetések megnövekedett arányától is függ.
A felhasználók közt a fizetett megjelenéseket illetően legkevésbé elfogadó a legfiatalabb generáció; 53 százalékuk számára túl sok az oldalon a hirdetés. Ők a leginkább elutasítóak a kampányokkal szemben is, 68 százalékuk állította azt, hogy még sosem kattintott hirdetésre az oldalon.
Az üzenőfali hirdetésekre a 18-nál idősebb, de 40-nél fiatalabb felhasználók a legérzékenyebbek, 56 százalékuk mondta, hogy biztosan látott már itt szponzorált posztot. A megváltozott reklámkörnyezetet jól illusztrálja, hogy míg 2013-ban még csak 6 százalék állította, hogy sosem kattint hirdetésekre, mára ez az érték a most megkérdezett három életkori csoport átlagát tekintve elérte a 45 százalékot.