Hatalmas cikkben elemzi és veszi sorra a Kreatív, milyen változások zajlottak le a média- és reklámpiacon a második Orbán-kormány ideje alatt. Több mint nyolcvanezer közbeszerzési és reklámozási adat elemzése után végeztek kalkulációkat, majd le is rajzolták, mennyi pénzt költöttek, hová folytak a pénzek, kik üzemeltették a rendszert.
Fél évet dolgozott a Kreatív azon, hogy leírják és bemutassák, hogyan is épült fel és működött a kormánypárthoz köthető média- és reklámbirodalom, kik működtették, hogyan vándorolt a pénz és kikhez. Arra keresték a választ, hogy a kormányváltás után kik lettek a rendszer főbb működtetői, hogyan alakultak a kommunikációs tárgyú közbeszerzések, hogyan osztotta el az állami szektor a hirdetési pénzeit, és végül azt nézték meg, hogy kik voltak a 2010-es kormányváltás után a reklám- és médiapiac kedvezményezett szereplői. A cikk elkészítéséhez a Corruption Research Center of Budapest segítségével 102 667 cellányi közbeszerzési adatot és a Kantar Media adatbázisában szereplő 629 730 cellányi reklámköltési adatot vizsgáltak meg, ennek alapján rajzolták fel a képet, hogyan is működik ez a rendszer.
A cikkben bemutatják azokat a személyeket, akik a rendszer működésében valamilyen módon fontos szerepet játszanak. Ezek az emberek a közigazgatás különféle pozícióitól elkezdve a nagy állami cégek felsővezetésén át a kedvezményezett ügynökségek és médiumok döntéshozóiig alapvetően két körhöz állnak közel. A nagyobbik kör Simicska Lajos és Nyerges Zsolt üzletemberekhez köthető, a másik, jóval kisebb érdekcsoport pedig két ismert fideszes, illetve Fidesz-közeli személyhez, Habony Árpádhoz és Rogán Antalhoz kapcsolható.
A cikkben szó van arról is, hogy mennyi kommunikációs tárgyú közbeszerzést írtak ki, azokon kik nyertek, mekkora részt osztottak ki verseny nélkül, illetve milyen árak mellett valósultak meg a költések, de az is kiderül, hogy a Gyurcsány–Bajnai-, vagy a második Orbán-kormány támogatta-e a jobban a hozzá hűséges médiacégeket, emellett a cikk a jelenlegi helyzetből való kiútra is javaslatokat tesz.
A részleteket és a gigantikus cikket a Kreatívon lehet elolvasni.