Vállalkozás hvg.hu 2015. február. 04. 11:50

Hamarosan dől a pénz a Wizz Airhez

Azért valósulhat meg idén a Wizz Air tőzsdére lépése, mivel a cég kedvezőbben ítéli meg a légiközlekedési szektor helyzetét, mint tavaly, emellett a vállalat 2014-ben "túlteljesített", jobb számokat produkált a vártnál. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója videokonferencián ismertette a cég elképzeléseit a londoni tőzsdére lépésről, beszélt a hosszabb távú tervekről is, illetve elmondta, hogy dizájnváltáson is gondolkodnak.

Szerda reggel bejelentették, Londonban tőzsdére megy a Wizz Air. A bejelentés után délelőtt videokonferenciás sajtótájékoztatót tartott Váradi József, a cég vezérigazgatója, aki elmondta, hogy tavaly azért hiúsult meg a tőzsdére lépés, mivel befektetői környezet negatívan változott. Itt elsősorban geopolitikai okokat említett (közel-keleti helyzet, illetve az ukrán válság), de az olajár elszabadulása is belejátszott a képbe.

Várad József Wizz Air-vezér
Stiller Ákos

A vezérigazgató közlése szerint azért döntöttek most úgy, hogy tőzsdére lépnek, mivel a légiközlekedési szektor helyzetét jobbnak látják. Emellett 2014-ben túlteljesített a cég, jobb számokat produkáltak (a vezérigazgató szerint tavaly április 1. és december 31-e között 18 százalékos volt az utasszám-növekedés, 22 százalékkal nőttek a bevételek, a működési profit pedig 38 százalékkal nőtt). Most indul majd az elsődleges kibocsátás, amit adott esetben követhet még több is. A kibocsátás tervezett mértéke 150 millió euró. Azért nem magasabb ez az összeg, mivel kevesebb tőkére van szüksége a cégnek.

Váradi közlése szerint pedig azért is mennek tőzsdére, mivel az pénzügyi stabilitást hoz a cég számára, így könnyebben tudnak tőkéhez jutni és a hitelképességet is javítja az akció. A részvények 20 százalékát tervezik majd piacra vinni. Stratégiai pozíció kiépítése lesz a Wizz Air célja – tette hozzá a vezérigazgató.

A vezérigazgató beszélt a cég üzleti modelljéről is. Elmondása szerint a diszkont működési forma Kelet-Közép-Európában jól működik, jelentős hálózatnövekedéssel számolnak. Jelenleg 54 géppel üzemelnek, 2015-re pedig 20 százalékos pénzügyi teljesítménynövekedést várnak. A régió emellett a legfontosabb bázisa a cégnek, körülbelül 300 millió emberrel számolnak a térségben. Váradi szerint az egynapos utazások aránya növekedni fog, emellett a régióban nagy létjogosultsága van a diszkont légitársaságoknak az alacsonyabb jövedelmek miatt is.

A vezérigazgató kiemelte, úgy kívánnak nőni, hogy azért stabil, biztonságos legyen a cég működése. A növekedés 20 százaléka új célállomásokból jöhet majd, a többi a meglévő járatok fejlesztésével alakulhat ki (növelni szeretnék a járatsűrűséget).

A cégnél emellett az tervezik, hogy a géppark esetében Airbus A320-asokról A321-esekre állnak át, az egész flottát lecserélik majd erre a géptípusra. Az általuk jelenleg használt géptípus 180 férőhelyes, az újnál ugyanakkor már 230 ülőhely lesz, ez pedig Váradi szerint 9 százalékos egységcsökkenéssel jár majd székenként.

Váradi kiemelte, hogy az a céljuk, hogy egységes, modern flottát tartsanak fenn. Minden nem kritikus tevékenységet kiszerveznek. Minél alacsonyabb költségek mellett, minél hatékonyabb szolgáltatást akarnak biztosítani. A régióban az ár a legfontosabb tényező, a létező legalacsonyabb jegyárak biztosítása a cél – tette hozzá. A vezérigazgató emellett arról is beszélt, hogy gondolkodnak dizájnváltáson is, ám erről még semmi konkrétum nincsen.

hvg360 Medvegy Gábor 2024. november. 30. 15:00

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.