A Szigetet szervező cég folyamatosan panaszkodik, hogy nem megy a bolt. A közeli áruházláncot azonban ellepték a fesztiválozók, a HÉV-állomáson levő gyorséttermek, palacsintázók dugig vannak fiatalokkal, egy benzinkúton annyira megugrott az italfogyasztás, hogy egy új hűtőt állítanak be erre az egy hétre, egy burgerező üzemeltetője is boldog.
Ugyan az utóbbi években menetrendszerűen kijön a sajtóközlemény, hogy százmillió körüli veszteséggel zár a Sziget, miközben ahhoz nem férhet kétség, hogy a nagy arányban külföldről érkező fesztiválozók szép kis summát hagyhatnak itt ezalatt a pár nap alatt, elég, ha csak a sör árából indulunk ki. A veszteség kapcsán tavaly Gerendai Károly főszervező a tervezettnél gyengébb programot és a külföldön dolgozó magyarok növekvő számát kiáltotta ki mint fő indokokat. Egy sor vállalkozás mégis képes - még papíron is - profitálni a Szigetre járókból.
„Úgy veszik a 16 ezres sátrakat, mint a csokoládét”
Fogtuk magunkat, és meglátogattunk néhány helyet, amely a Sziget közelében van, és jó eséllyel betérnek a fesztiválozók.
A legnagyobb járulékos haszonélvezője a fesztiválnak talán az Auchan, hiszen a francia hátterű áruházlánc óbudai érdekeltsége néhány száz méterre helyezkedik el a rendezvény főbejáratától. A Szentendrei út felől közelítjük meg az épületet és már a parkolóban az az érzésünk támad, mintha már a fesztivál területén járnánk. Az autósorok közti füves járdaszigeteken kisebb-nagyobb csoportokban ülnek a fiatalok és a bent vásárolt péksüteményeket, felvágottakat fogyasztják.
Még a körforgalom közepén is találunk piknikezőket, de van, aki a bejárat előtti padon helyet foglalva fogyasztja el ebédjét a bevásárlókocsiból. A fűben több szemétkupac is árulkodik a korábbi étkezés körülményeiről, az épület térkövezett oldala mentén megfáradt bulizók üldögélnek a frissen vásárolt horgászszékeiken, közvetlenül a bejárat mellett pedig Mojito stand várja a felfrissülni vágyókat. A csomagmegőrzők roskadásig tele vannak, a fotocellás ajtónál található konnektor mellett egy lány beletörődve tölti telefonját.
„Úgy veszik a 16 ezres sátrakat, mint a csokoládét” – mondja elképedve az egyik információs kisegítő ember már az épületen belül, akit csak a Sziget idejére alkalmaznak, hogy angolul is tudjanak információt adni. „Dél körül kezdenek el beáramlani, mikor magukhoz térnek és négyig tömve van az egész áruház. Volt olyan, hogy hiába volt nyitva az összes kassza, a feltöltött polcok feléig állt a sor.” Arra a kérdésre, hogy mi felől érdeklődnek, a füldugót, matracot, sátrat, naptejet említi a hölgy; az ital csak azért marad ki felsorolásából, mert „azt megtalálják maguktól”. Szemmel láthatóan nagy a nyüzsgés az italpultok körül, Gál Judit kommunikációs menedzsertől megtudtuk, hogy rendkívüli hűtött italkészlettel készülnek ilyenkor, hiszen a pékáru, ásványvíz, üdítő mellett ez a legkeresettebb árucikk.
Slágertermékek |
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján állítják össze a kínálatot az Auchanban, amit minden évben finomhangolnak egy kicsit az aktuális igényeknek megfelelően. Az idei sláger termékek a sörtartós horgászszékek, üdítők, röviditalok, chipsek, sátrak, óvszerek, vízipisztolyok, mobiltelefonok lesznek, ezekből előreláthatólag az átlagos heti forgalom többszörösét értékesítik majd. Sokan ruháikat - fürdőruha, fehérnemű - is az áruházban szerzik be, de az olcsó, 2-3 ezer forintos mobiltelefonok is népszerűek. Idén először megállapodást is kötött az Auchan Magyarország és a Sziget Szervezőiroda, hogy az áruházlánc vevőszolgálatain is lehessen jegyet váltani. Kifele jövet látjuk, hogy a konnektor mellett már egy másik lány őrködik mobilja mellett. |
Kifejezetten a fesztivál miatt a grillpultban több mint 50 meleg ételből és menüből választhatnak a fesztiválozók, a Szigeten jellemző ár töredékéért, 300-800 forint közötti áron. Ennek megfelelően kígyózik a sor a pult előtt. „A Sziget Fesztivál hetében jelentősen megnő ugyan a vásárlók száma, de ne felejtsük, hogy a családi nagy bevásárlásokhoz képest kisebb értékben vásárolnak - tájékoztat Gál, majd hozzáteszi, hogy azért a forgalom így is jellemzően 10 százalékkal megugrik egy átlagos augusztusi héthez képest.
Hűtőtartályban hűtik az italokat
A közvetlenül a K-híd előtt elhelyezkedő Mol-kút alkalmazottja úgy látja, hogy ilyenkor kevesebb a tankolás, hiszen „akinek van egy kis esze, az elkerüli ezt az őrültek házát”. Azonban a shop forgalma megugrik, főleg a sör és a víz fogy, ezért a korábbi tapasztalatok alapján ilyenkor egy hűtőtartályt hozatnak az épület mellé, hogy hideg italokkal tudják feltölteni a gyorsan rotálódó portékákat.
A Szentendrei úton – a fesztivál bejáratától néhány száz méterre - működő Burger House-ban is a fesztiválozókhoz igazították a kínálatot: „Bővítettük az italválasztékunkat, több kézműves sört lehet csapoltan kérni, ami jó döntésnek bizonyult” – büszkélkedik a hvg.hu-nak Majtényi Enikő üzletvezető. Bevételük még úgy is megugrott, hogy a fesztivál ideje alatt sok visszatérő vendégük elpártol tőlük a szokottnál nagyobb nyüzsgés miatt, így nem felhőtlen az örömük. „Nehéz számszerűsíteni a forgalomnövekedést, hiszen általában véve is elég változó a vendégek száma, de mindenképpen egy erős hétnek lehet nevezni a fesztiválidőszakot” – összegez Majtényi.
A BKV-jegy és az üdítő pörög
A Szigettől pár kilométerre levő HÉV végállomáson, a Batthyány téren már nem ilyen magabiztos a Fornetti pékség munkatársa, aki szerint gyenge a forgalom és nem tapasztalt növekedést az elmúlt napokban. A pékséggel szemben lévő Panírozott Hörcsög büfében azonban már arról számol be az eladó, hogy kiugróan megnőtt vevőinek a száma, amihez nagyban hozzájárul, hogy itt fesztiváljegy-értékesítés is folyik. A HÉV megálló vágányaival szemben elhelyezkedő Relay-ben éppen senki sem tartózkodik, de a készséges alkalmazottól megtudjuk, hogy egyáltalán nem ez a jellemző, délelőtt nagy a nyüzsgés a néhány négyzetméteres üzletben, persze nem újságért tolonganak; a BKV-jegy és az üdítők fogynak.
A közvetlenül a sínek előtti Tatár pékségnél panaszkodnak, hogy néhány évvel ezelőtt sokkal több volt ilyenkor a vásárló. „Most is többen vannak egy átlagos naphoz viszonyítva, de jellemzően külföldiek, akik sört kérnének vagy röviditalt, amivel nem tudunk szolgálni” – mondja a neve elhallgatását kérő hölgy, aki szerint korábban több magyar volt a Szigeten és jellemzően ők növelték meg a délutáni átmenő forgalmat.
Azt tapasztalják a HÉV-állomásnál dolgozók, hogy a külföldiek közvetlenül dél után mennek be HÉV-vel Budapest belső részei felé, és jellemzően bevásárolnak a szupermarketekben, vagy beülnek ebédelni egy vendéglátóegységbe. Utánajárunk a hallottaknak, és megkérdezzük a Batthyány téri vásárcsarnokban található újságost, aki arról számol be, hogy nemcsak az Auchan profitál a fesztiválból, a Spar kasszáinál fizető külföldi fiatalok száma is határozottan megnőtt. A szomszédos pizzéria és a Nagyi Palacsintázója teraszán is Sziget karszalagos vendégeket találunk, amint az étlapot böngészik. De ez általános: az olcsóbbnak számító helyek, falatozók, kifőzdék, gyorséttermek tömve voltak emberekkel, főként fiatalokkal.
Úgy tűnik, elég mozgalmas, és jövedelmező hetük van a fesztivált a várossal összekötő csapáson működő vendéglátósoknak és áruházláncoknak, és akkor a taxisokról és a mobilszolgáltatókról még nem is beszéltünk. Ha csak az utóbbira gondolunk: a fesztiválozók körülbelül egy közepes város telefonforgalmát bonyolítják le a rendezvény ideje alatt.
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.