Megtévesztő reklámozásért 10 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Telenor Magyarország Zrt.-t.
A norvég tulajdonú mobiltársaság tavaly május 9. és június 19. között úgy hirdette „korlátlan beszélgetés” szlogennel Családi Csomag szolgáltatását, hogy a szolgáltatás általános szerződési feltételei között 1000 perces időbeli korlát szerepelt.
A GVH a rendelkezésre álló információk alapján megállapította, hogy a vállalkozás ténylegesen nem számlázott az eljárás 2013. szeptemberi indításáig a forgalmi korlát túllépése esetén sem, a szerződéses feltételek azonban tartalmaztak egy – a fogyasztók nem elhanyagolható része által el is ért – korlátot, amely felett a vállalkozásnak – a hálózat védelme érdekében – lett volna lehetősége a korlátlanság ígérete ellenére számlázni, azaz korlátozni az érintett csomagba foglalt ingyenes beszélgetések időtartamát. A vállalkozás az eljárás indítását követően módosította a szerződéses feltételeket, de arra vonatkozóan nem tudott biztosítékot nyújtani, hogy a „korlátlan beszélgetés” korlátozására egyébként sem került volna sor.
A GVH megítélése szerint a korlátlanság ígérete gyakori kommunikációs elem a hírközlési piacon; több versenyfelügyeleti eljárásnak volt már tárgya a forgalmi korlátok vagy a korlátlanság kapcsán közvetített hiányos vagy megtévesztő üzenet. A jelen esetben a Telenor nem pusztán elhallgatta, hogy a szerződéses feltételek tartalmaznak egy forgalmi korlátot, de kifejezetten korlátlanként népszerűsítette a szolgáltatását.
A GVH több enyhítő körülményt azonosított, de tekintettel többek között a Telenor ellen folyt korábbi versenyfelügyeleti eljárásokra, köztük arra, amelyben a korlátlanság tényleges korlátai miatt marasztalta el a GVH a Telenort, bírság kiszabását is indokoltnak találta, és 10 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.
Reagált a Telenor |
A mobilszolgáltató a megjelent hírrel kapcsolatban közleményt adott ki. Ebben azt írják, hogy úgy vélik, jóhiszeműen jártak el a vizsgált korlátlan Családi Csomag-kampányban. A cég álllítja, nem állt szándékukban megtéveszteni a fogyasztókat, és egyetlen ügyfelére sem terheltek ki percdíjat a hívócsoporton belüli belföldi hívásokért a korlátlanként reklámozott Családi Csomag szolgáltatás megrendelése esetén. Azt elismerik, hogy az ÁSZF-ben szerepel az 1000 perces limit, de erre a cég nem számlázott forgalmi díjat, így szerintük „a reklámban foglalt 'korlátlan' állítás teljesült”. A GVH eljárásának megindítását követően a kifogásolt rendelkezést törölték az akció alatt szerződött ügyfelek szerződési feltételei közül. A Telenor szerint az előfizetőket semmilyen kár nem érte, ezért a hatóság döntése ellen jogorvoslattal kívánnak élni. |