Erős ellenszélben építették fel vállalkozásaikat.
Az üzlet a férfiak dolga, a nőnek a konyhában a helye – mondják sokan Magyarországon is. Hát még Indiában vagy Afrikában, ahol a kasztrendszer, illetve a nők hátrányos helyzete uralja a társadalmat, így az üzleti életet is. Ám ennek ellenére ott is vannak vállalkozó nők, nem is akármilyenek.
Egy amerikai magazin 48 sikeres vállalkozó nőt mutatott be a fejlődő országokból, akik közül mi kiválogattuk a 3 legizgalmasabbat. Történetük azt példázza, hogy soha nincs késő vállalkozni, legyenek bármilyen mostohák a gazdasági körülmények.
Vanita 38 éves korában kezdett vállalkozni, vidéki farmhálózatot hozott létre nőknek. Indiában – a szigorú kasztrendszer miatt – nagyon kevés nő dolgozik az agráriparban, a cég nekik kíván segíteni. A farmok élelmiszerben önellátók, bevételük a kézzel készített tányérok, bögrék eladásából származik. Vállalkozását hitelből indította, a 36 ezer forintnak megfelelő kölcsönt (10 ezer rúpia) fél év alatt fizette vissza. Vanita egyben elnöke az első olyan indiai banknak is, amely agrárkölcsönöket nyújt nőknek.
A 26 éves Roya Mahboob társalapítója egy afganisztáni internetvállalatnak, az Afghan Citadel Software Company-nek. A cég küldetése, hogy elvigye az internetet az afgán iskolákba, kórházakba, kormányzati szervezetekbe. Royát a Time magazin tavaly a 100 legbefolyásosabb nő közé választotta.
Az etióp Alemu 33 évesen alapította ruhaipari cégét Addisz Abebbában, Etiópia fővárosában. Szandálokat gyárt, és azokkal kereskedik saját bolthálózatában. A soleRebel márkanév alatt futó szandálokat afrikai dizájnerek tervezik, az etióp népművészet felhasználásával. Alemu ma már közel 600 embernek ad munkát.
E nők története a hazai vállalkozók nők és férfiak számára is üzenetértékű lehet, amennyiben a sikeres vállalkozó nők itthon is a helyi sajátosságokra alapozva állítana elő értéket, egy számukra kedvezőtlen gazdasági és társadalmi környezetben.