Rossz piacstratégiát alkalmazott a Nestlé Indiában. A cég a kis jövedelemmel rendelkező emberek nagyobb tömegére koncentrált, de közben megfeledkezett az erősödő középosztályról – mondta a Nestlé ázsiai ágának vezetője, Nandu Nandkishore a Financial Times keddi számában.
A svájci Nestlé a világ egyik legnagyobb élelmiszeripari cége, és életében egyre nagyobb szerepet játszanak a fejlődő országok piacai. A Financial Times adatai szerint a Nestlé 98,2 milliárd dolláros eladásának 43 százaléka a fejlődő országok piacairól származik.
A Nestlé eddig jól teljesített a fejlődő piacokon, de mostanra a helyi devizák gyengülése, a gazdasági növekedés lassulása, az infláció növekedése és a helyi versenytársak megjelenése rontott helyzetén. Indiában 2009–2011 között évi 20 százalékkal nőttek a cég eladásai, de 2013 végére már csak 8 százalékos volt a növekedés.
Nandkishore szerint nagy hangsúlyt fektettek a kevés jövedelemmel rendelkező indiaiak széles csoportjára, de a gazdasági növekedés lassulása visszafogta a kiadásaikat. A Nestlének a magas jövedelemmel rendelkező csoportokat is sikerült ellátnia, de megfeledkeztek a középosztályról. Nandu Nandkishore szerint nehéz egyszerre mindenkit kiszolgálni, ha a társadalomban ekkorák a vagyoni különbségek.
Az indiai piac adja a Nestlé globális eladásainak 1,5 százalékát. A cég 569 millió dollárt fektetett be Indiában az elmúlt négy évben. A beruházásból hét üzemüket bővítették, és létrehoztak egy nyolcadikat is, mert a Nestlé tartós jelenlétre akar berendezkedni az országban.