Kizárták az Alstomot, Közgép-cégnek állhat a zászló
Kizárták az Alstomot egy vasúti fejlesztésre kiírt tenderből, mert nem igazolt "bizonyos referenciákat" – írta a cégre hiatkozva a Világgazdaság. A lap szerint a második legjobb ajánlatot, amely ötmilliárd forinttal drágább volt, egy olyan cég adta be, amely a Közgép Zrt. közvetett tulajdonában van.
A NIF Zrt. vasúti biztosítóberendezés és 2-es szintű ETCS rendszer gyártására és telepítésére írta ki a közbeszerzési tendert a Gyoma-Lökösháza vasútvonalra - idézte fel a VG.
A tenderre az Alstom Hungária Zrt. 18,8 milliárd forintos ajánlatot tett, 20 százalékkal alacsonyabbat, mint a 23,8 milliárdos ajánlatával második helyre sorolt Thales Austria GmbH és Dunántúli Kft. alkotta konzorcium. A Dunántúli Kft.-t ez év tavasza óta közvetve a Közgép Zrt. ellenőrzi – írta a beszámoló. A harmadik legjobb ajánlatot a Siemens adta 24,5 milliárd forinttal.
Az Alstom kommunikációs ügynöksége a VG-vel azt közölte, hogy a NIF Zrt. érvénytelenítette az ajánlatát, mert értékelése szerint az Alstom "bizonyos referenciáit nem igazolta".
Az Alstom Hungária Zrt. ajánlatában formai, konkrétan szövegezési hiba volt a kiíró szerint. A cég ajánlata egyebek mellett tartalmazott egy, a szolnoki vasútállomással kapcsolatos referenciát.
A szolnoki vasútállomás az egyik legnagyobb vasúti csomópont az országban, ahol több mint 300 váltót felügyel az Alstom magyar partnere által az Alstom rendelkezésére bocsátott referencia berendezés. A referenciában azonban nem tüntette fel a pályázó, hogy a rendszer több mint 12 váltót felügyel, ezért a NIF a referenciát nem fogadta el.
Az Alstom ennek ellenére további tendereken is kíván indulni, bár nem érti, hogy a nemzetközi tenderek során szokásos gyakorlattal ellentétben miért kellenek helyi referenciák, hiszen ezeket csak a piacon már jelen lévő versenytársai tudják teljesíteni, kizárólag a hazai referenciára vonatkozó kitétel blokkolja a piacra lépő új vállalakozásokat – tette hozzá a VG.