Tizenévesként mindenki olyan vállalkozásról álmodozik, melyben a barátai a munkatársai, és azzal foglalkozik, amit a legjobban szeret. A 2011-ben alapított BP Shop villámgyorsan meghódította a hazai hiphop szcénát, sőt, a BP Clothing divatmárkát nemzetközi hiphop celebek is viselik. Eközben Lenkey Ákos és Jakab Péter cége továbbra is őrzi baráti jellegét, a BP Shop tágabb közösségének pedig 50 ezer Facebook-követője van.
A Dunaújvárosból származó srácok a rapzenén keresztül kerültek kapcsolatba először a hiphop világával, amikor a gimnáziumi éveikben megfertőzte őket a külföldi-, és az akkortájt még csak pislákoló hazai underground rap.
„Akkoriban sokat hallgattuk a külföldi előadók közül például a Tribe Called Quest-et, The Roots-ot, Gang Starr-t és Beastie Boys-t, a hazaiak közül pedig Az Árral Szembent, vagy éppen Bobakrome-ot” – mondta a hvg.hu-nak a két gyerekkori jó barát. Arról viszont még csak álmodni sem mertek, hogy az egykori idoljaik az általuk tervezett ruhákat fogják hordani, vagy akár velük együtt dolgozzanak, pedig a történetük nagyon hasonló ahhoz, amiről még az irodalom órán rapzenét hallgató diákok ábrándoztak.
Kezdeti megpróbáltatások
A BP-s fiúk két és fél év alatt hozták létre Magyarország legsikeresebb hiphop ruházati boltját. A ruháikat eddig olyan sikeres külföldi előadók hordták, mint Sean Price, Redman, a Wu-Tang Klan, vagy DJ Premier (Gang Starr). De jelenleg is készítenek ruhákat Punnany Massifnak, Akkezdet Phiainak és az Irie Maffiának. Legnagyobb érdemüknek mégis azt tekintik, hogy ruháik a hiphop divatirányzatának megfelelve, újszerűen és vagányul hordozzák az ország értékeit. A laza viseleteken a főváros monogramja mellett feltűnik például Széchenyi István arckontúrja, de Babits vagy Radnóti képmása is.
Lenkey Ákos először szülővárosában, Dunaújvárosban egy gyerekkori barátjával, Sebők Zoltánnal nyitott street wear ruházati boltot, aki ma már a BP Shop franchise egyik tulajdonosa és a Westendben található BP Shop üzletvezetője. A bolt jól ment, szerették a helyiek, de az üzletüket kirabolták, majd eladták alóluk, így webshopon keresztül értékesítették a rajtuk maradt ruhákat.
Amikor Lenkey Ákos a 2000-es évek elején Budapestre költözött, először egy ruházati cégnél lett grafikus, majd másfél évre rá megalapította a saját grafikai stúdióját, a Medeiát. Az, hogy ez ma is működik, voltaképp a csodával határos, a szektor kiszámíthatatlansága miatt ugyanis többször csak hajszál választotta el a megszűnéstől. „Egy alkalommal egy ötvenezer eurós megbízást teljesítettünk egy ismert ruházati cégnek, amikor az becsődölt. Ez teljesen lenullázta a céget.” – meséli Lenkey.
New York – Los Angeles – Budapest
Lenkeynek több ezer baseballsapkája van, egy időben sapka nélkül a barátai már meg sem ismerték. Most csak a hosszú haja miatt nem viseli, de mai napig hosszú órákat tud eltölteni egy baseballsapka apró részleteinek a tanulmányozásával. Mindez azért nem mellékes tényező, mert a BP Shop előtörténete szorosan kötődik ehhez az ártalmatlan hobbihoz, Lenkey ugyanis a grafikai stúdió mellett kis tételben továbbra is foglalkozott baseballsapka-eladással, elsősorban barátai igényeinek a kielégítésére.
„Egyszer egy buliban lefotóztak egy barátommal, és a közös képet feltöltötték a Facebookra. Csak akkor vettük észre, hogy rajtam B, rajta pedig P betűs sapka van. Összeolvastuk és először jót röhögtünk! – meséli Ákos a BP márka létrejöttének szerencsés, ámde ihletett pillanatát. Ezután számára már magától értetődő volt, hogy csinál néhány sapkát BP logóval, mondván, ha New Yorknak és Los Angelesnek is van saját sapkája, akkor Budapestnek miért ne lehetne? A főváros monogramjával fémjelzett sapkákat a baráti társasága annak rendje és módja szerint pillanatok alatt szétkapkodta.
A sikeren felbuzdulva gyerekkori barátjával és egykori osztálytársával, Jakab Péterrel 2011 áprilisában nyitották meg első BP Shop üzletüket a Wesselényi utcában. Kezdetben csak baseballsapkákat árusítottak, amit rövidesen pólók, majd más férfi felsőruházati termékek és kiegészítők – pulóver, baseball-dzseki, kötött sapka, karóra – követtek. Közkívánatra idén tavasszal jöttek ki először női kollekcióval, saját tervezésű ingeikkel pedig kiléptek a hiphop fashionből, és nyitottak a mindennapok divatja (casual) felé. Tavasz-nyári és őszi-téli kollekcióik vannak, de a nagy gyártókkal szemben egyelőre nem egy-másfél évvel a kollekció megjelenése előtt kezdik a tervezést, csak fél-egy évvel később. Lassan azonban ezen is változtatnának.
Nemzetközi márkákat is képviselnek
A hiphop ruházat terén, ha csökkent is az itthoni lemaradás, azért érződik, hogy divat hullámai jelentős késéssel érkeznek el az országba. Saját márkás termékeikkel a BP Clothing-gal épp az a céljuk, hogy az új trendeket mielőbb meghonosítsák Magyarországon. Mindent megpróbálnak itthon legyártatni, egyedül a baseballsapkákat készíttetik Németországban, ugyanis erre a minőségre a szóba jöhető hazai gyártók még nem képesek. „A grafikai tervezés nem tudományos alapokról indul, tehát nem előzi meg semmilyen igényfelmérés. Sőt, általában a tervek nagy része csak viccnek indul, majd sokadszori feldobás után válik komollyá” – jegyzi meg Jakab Péter, aki a tervezés mellett az arculatért is felelős. A fiúk a BP Clothing és a BP Shop nevet is nemzetközileg levédették, így vitára se a fővárossal, se a neves petrolkémiai céggel nem került sor.
A saját márkájú termékek mellett boltjaikban a nemzetközi hiphop fashion széles választéka is megjelenik. A Nike Airmax cipők újbóli reneszánszában például oroszlánrészt vállalt a bolt, és hasonló a céljuk a külföldön már népszerű ötpaneles baseballsapkával, ami idén náluk volt először kapható, ám egyelőre nem aratott nagy sikert. (A srácok mindenesetre nem csüggednek, "jövőre úgyis mindenkin az lesz", mondják.) A három legnagyobb, baseballsapkát gyártó cégnek mára az elsőszámú hazai disztribútorai, és „quick striker” cipőkben is náluk a legnagyobb a választék. Ezek olyan cipők, amiket limitált mennyiségben dobnak piacra a legismertebb gyártók, így csak nagyon rövid ideig, olykor csak órákig rendelhetik az árusításukra megfelelő boltok. Az Amerikából kiinduló limitált cipők utáni láz a gyűjtők mellett még a legnépszerűbb hiphop előadót, Macklemore-t is megihlette. „Magyarországon ez egyelőre egy nagyon szűk réteget izgat. Természetesen ezek a cipők drágábbak, mint az átlagos társaik, de ha az ember vigyáz rájuk, akkor akár éveken belül biztos megsokszorozódik az értékük” – meséli Birizdó Tibor, aki tizenkét éves kora óta ezeknek a különleges lábbeliknek a szerelmese. Mellesleg pedig Lenkey régi barátja, és a BP Shop mindenttudó cipőfelelőse.
Miért, most azt underground a trendi?
Az új Akkezdet Phiai-sláger refrénjében felvetett kérdés természetesen kijelentő módban is megállja a helyét. A BP-s srácok is elismerik, hogy a gyors sikerükhöz nagyban hozzájárult, hogy a hazai undeground rap az elmúlt években rohamos fejlődésen ment át, és egyre több rapcsapat került be a magyar zenei világ mainstreamjébe. Ezt a jelenséget szerintük Viva TV arculatváltása is elősegítette, ami ugyanolyan katalizátor lehetett a folyamatban, mint anno az MR2 arculatváltása a magyar könnyűzenei percepció megújulásában.
A BP shoposok ezer szálon kötődnek a hazai underground rap világához. Lenkey Ákos Akkezdet Phiai-s Saiidot már négy-öt éve, míg Wolfiet a PunnanyMassifból két-három éve ismeri. De a gimnáziumi kedvencek közül már a BP-seket erősíti Bobakrome és az a Suppah, aki a Hátshow sor rapcsapatnak volt a tagja. Ma pedig nem mellesleg a Wesselényi utcai bolt üzletvezetője.
Ami a közös munkát illeti, a PunnanyMassif általában kész mintákat hoz, míg Akkezdet Phiai-s srácok általában már konkrétabb tervekkel rendelkeznek és közösen dolgozzák ki azokat. Ezek a rap-előadók inspirálóan hatnak rájuk: a BP Shop is progresszíven, a fiatalok számára is szerethetően képviselne pozitív és patrióta értékeket. „Manapság rengeteg fiatal keresi a gyökereit a hazai kultúrában, és elsődleges célunk, hogy a kozmopolita lokálpatriotizmus szellemében, humorosan vagy akár önironikusan útmutatást nyújtsunk nekik – és mindezt persze nemzetközi urbanculture formában.” – szögezik le a BP-s hitvallást a srácok.
Ausztriától Japánig
A két és fél éve indult vállalkozás rohamos fejlődésére jó példa, hogy a közelmúltban elérték az ötvenezer rajongót a Facebookon. A szakma elismerését is kivívták, amennyiben idén különdíjat adhattak át a Central European Fashion Days-en.
A BP-s srácok a divat mellett rendezvényszervezéssel is foglalkoznak, amiért elsősorban Havas Patrik – nem meglepő módon Lenkey egyik barátja – felel. Olyan előadókat hoztak el Magyarországra mint, Sean Price, Wu-Tang Clan ( Balaton Sound ), Redman, GhostFaceKillah.
A Wesselényi utcai üzlethelyiséget a közeljövőben bővíteni szeretnék, szeptemberben pedig új üzlethelyiségük nyílik az Árkádban, így két budapesti plázában is megtalálhatóak lesznek. De tárgyalnak egy londoni üzletnyitásról, és Ausztriába, Ausztráliába, Amerikába és Japánba is egyre több terméket szállítanak, valamint a webshopos eladásaik száma is növekszik. Lenkey Ákos szerint a vállalkozás növekedése nem mehet a baráti hangulat rovására, ami szerinte a tehetség mellett a fejlődésük elsőszámú motorja.
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Nem bánja meg!