2013. július. 16. 11:45 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. július. 16. 12:40 Vállalkozás

Kiakadtak a horvát benzinkutasok a Mol tervein

Tegnap öt városban is utcára vonultak az INAS, a horvát olajipari vállalat szakszervezetének tagjai, mert úgy gondolják a Mol a "Légy vállalkozó" projekt leple alatt tulajdonképpen az INA alkalmazottainak egyharmadától akar megszabadulni, bezárva több mint száz töltőállomást, amit később a Mol leányvállalatává alakítana.

A résztvevők különböző transzparensekkel vonultak fel, amelyeken a következők olvashatók: "Az INA dolgozik, a Mol pedig épül", "Az INA a finomítói nélkül drogériává válik". A szakszervezeti tagok szerint az INA jelenlegi állapotához nagyban hozzájárult a Mollal 2009-ben kötött részvényesi szerződés is, aminek a megváltoztatására azóta is várnak. Az INAS szakszervezet elégedetlen a Mol és az INA közötti viszonnyal, ezért a szakszervezet kéri a kormánytól, hogy tegye meg a szükséges lépéseket a nemzeti érdekek és Horvátország energetikai függetlenségének a védelméért – írja az energiainfo.hu.

Az INA közleményében reagált a hétfői akcióra, amelyben kifejti: az INA kiskereskedelmi modelltervezete évtizedek óta bevett gyakorlat az olajiparban, és ez nagyon sikeresnek bizonyult több európai olajvállalatnál is. Hangsúlyozzák, hogy a tervezett modell hozzájárul a versenyképesség növeléséhez, mivel ezzel hosszabb távon fenntarthatóbb lesz a kiskereskedelmi üzletág. Azt is megjegyzik, hogy az INA-ban négy szakszervezet is működik, és szeretnék a másik három véleményét is megismerni.

Az INA benzinkutas alkalmazottjai jelentősen többet keresnek, mint a Tifon, Petrol, Lukoil vagy OMV kútjainál dolgozók: míg az INA-sok fizetése legkevesebb havi nettó 5000 kuna (mintegy 200 ezer forint), addig a többieknél havi 3500 kuna (140 ezer forint) már jó fizetésnek számít. Az éjszakai, ünnepnapi és egyéb pótlékokkal együtt a forgalmasabb INA-kutak dolgozói akár havi nettó 9000 kunát (360 ezer forintot) is megkereshetnek.

A Mol 49,1 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az INA horvát olajvállalatban, a részvények 44,8 százalékát pedig a horvát állam birtokolja. Horvát részről korábban többször is bírálták az INA igazgatóságán belüli viszonyokat, azt állítva, hogy a horvát felet képviselő igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok hátrányban vannak a Mol delegáltjaival szemben.