A CBA nyakába lihegnek a Balkánon
Közép-Kelet-Európa legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánca jön létre azzal, hogy a horvát Agrokor megvásárolja a szlovén Mercator boltjait. A Magyarországon a Fonyódi Ásványvízben és Ledo jégkrémgyártóban érdekelt horvát konglomerátum, mely Horvátország legnagyobb vállalata is egyben, így 2600 bolttal lesz jelen a térségben. A régióban az Agrokor egyik vetélytársa a magyar CBA lehet, mely ugyancsak a Balkán, illetve Kelet-Európa felé terjeszkedik.
Közép-Kelet-Európa legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánca jön létre azzal, hogy a horvát Agrokor megvásárolja a szlovén Mercator boltjait - írja a BalkanInsight. Az Agrokor 240 millió eurót fizet a Mercator 53 százalékos részcsomagjáért, a többi részvényt 452 millióért veszi meg a következő hónapokban. Az egyesített társaságnak - az Agrokor-csoportnak - összesen 7 milliárd eurós éve árbevétele lesz, 2600 bolttal lesznek jelen a régióban és több mint 60 ezer munkavállalót foglalkoztatnak majd. Ezzel a vállalat a volt Jugoszlávia területének legnagyobb, nem állami foglalkoztatójává válik. Magyarországon az Agrokor a Fonyódi Ásványvízben és Ledo jégkrémgyártóban érdekelt.
A Financial Times feltörekvő piacokkal foglalkozó blogja, a Beyondbrics szerint a stagnáló eladásokat produkáló Mercator eladásával az abban tulajdonos bajban lévő szlovén bankok jelentős forrásokhoz juthatnak majd, mely segíthet szorult helyzetük enyhítésében. Elemzők szerint az Agrokor bevásárlása azoknak a cégeknek is kedvez, melyek a cég beszállítói, mivel így lehetőséget kapnak arra, hogy saját országukon kívülre is értékesítsenek.
A fő kérdés az, hogy a hatalmas vállalattal mit tervez Ivo Todorovic, az Agrokor tulajdonosa. Találgatások szerint az egyesített kiskereskedelmi lánc jó felvásárlási célpont lehet egy globálisan is meghatározó vállalat számára. Másfelől viszont az is logikusnak tűnik, hogy egy vertikálisan teljesen integrált társaságot hozzon létre a tulajdonos, mivel az élelmiszeripar és mezőgazdaság területén is bővül a cégcsoport tevékenysége. Ezzel pedig már sokkal ambíciózusabb regionális terjeszkedésbe kezdhet az Agrokor, akár Nyugat-Európa irányába is.
A CBA is erre a régióra repül rá |
A régióban az Agrokor egyik vetélytársa a magyar CBA lehet, mely ugyancsak a Balkán, illetve Kelet-Európa felé terjeszkedik. A magyar vállalatcsoport hálózatába 2012-ben 3342 üzlet (CBA, Príma, Cent, Cél stb.) tartozott, a csoport árbevétele pedig meghaladta az 578 milliárd forintot, és több mint 30 ezer embert foglalkoztatnak. A magyar vállalat is külföldi terjeszkedésbe fogott az utóbbi években, több európai ország élelmiszer-kereskedő nemzeti csoportjaival társulási kapcsolatra léptek, ma már Bulgáriában, Csehországban, Horvátországban, Szerbiában, Romániában, és Szlovákiában is találhatóak CBA-logóval fémjelzett üzletek. A terjeszkedési modell itt azonban franchise alapon történik, nem láncokat vásárol a magyar vállalat. Emellett pedig nyugat-európai nagyvárosokban magyar termékeket népszerűsítő delikátok is nyit a CBA. |