Vállalkozás Varga Szabolcs 2013. május. 03. 19:09

Meghódíthatod a világpiacot a szüleid pincéjéből

Könnyű hozzáférhetőség, önbizalom és befektetők – e hármasban látja a startup sikerét a Budapest Barcamp fő attrakciója, az eBay egykori alelnöke Gil Penchina, aki előadasában tanácsokkal látta el a magyar startup vállakozókat, és a kaliforniai Szilícium Völgy inspiratív vállalkozói környezetének titkát fedte föl. Később a régiós startup verseny résztvevői álltak elő projektjeikkel, amik közül az egyik legmeggyőzőbb a Zivi csapata volt, akik közlekedési alternatívát nyújtanak telekocsi projektjükkel.

"A legalapvetőbb különbség az európai és az amerikai startup kultúra között, hogy az öreg kontinensen az első a jövedelmezőség, amíg utóbbiban a fő szempont, hogy előbb nőjön minél nagyobbra a vállalkozás, érjen el minél több embert. Persze ennek megvannak az okai, hiszen Amerikában adott egy hatalmas egynyelvű piac kulturális különbségek nélkül. Egy másik különbség – ez inkább a magyar és az amerikai piac összehasonlításában – hogy amíg nálunk mindig azt keresik, mi a rossz egy ötletben, addig az Egyesült Államokban a legbugyutább ötlet is hatalmas hype-ot kap” – kezdte előadását Gil Penchina a VIII. Barcamp Budapest konferencián az Akvárium Klubban. A startup világ egyik legsikeresebb vállalkozója, korábban az eBay alelnöke volt, emellett a LinkedIn, a Yelp, a PayPal és számtalan egyéb sikeres szolgáltatás köthető a nevéhez, évente közel félmillió dollárt fektet induló vállalkozásokba.

"Melegben és büdösben"

Az eseményen Uj Péter ezúttal mint startup vállalkozó mutatkozott be, és új online újságját, a 444.hu-t mutatta be, amit „egy 30 négyzetméteres lakásban, melegben és büdösben” 12 társával szerkesztenek. Az újságíró szerint tanulságos és előremutató dolgokat a magyar médiáról aligha lehet mondani, így inkább eddigi munkásságáról beszélt, és arról „hogy mindig csinálni kell valami újat, aztán majd csak lesz belőle valami.”

"Önbizalom, lelkesedés és egy mobil telefon elég hozzá"

Előadásából kiderült, hogy a kaliforniai szilícium völgy sikerét 3 dologban látja. Elsősorban a könnyű „hozzáférhetőségben”, ami alatt arra gondolt, hogy ma már egy startup ötlet megvalósításához elegendő egy mobiltelefon, egy email cím, és egy kávéház internet elérhetőséggel. „Az egész világpiacot meghódíthatod a szüleid házának pincéjéből” - véli. Másodsorban elengedhetetlennek tartja az önbizalmat, az ötletembernek hinnie kell abban, hogy találmánya az évszázad biznisze. Harmadszor pedig ott vannak a befektetők, akik vadásznak a jó ötletekre, és alig várják, hogy befektethessék a pénzüket. „Persze ez mind csak akkor működik, ha hatalmas lelkesedés van mögötte, és az ötletgazda éjszakánként aludni sem tud” – árulta el Penchina.

Mára a közösségi média nagyban megkönnyíti – de ami még fontosabb – olcsóbbá teszi a marketinget. „Korábban rengeteg pénzt pumpáltak televíziós reklámokba, amivel tömegeket értek el, de ezek nagy része nem tartozott a célközönség közé, így az elért nézőközönség nagy része lemorzsolódott. A közösségi médiával ez pont fordítva történik. Először épp csak pár embert ér el, majd rajtuk keresztül jut minél több emberhez, majd tömegekhez” – tette hozzá az eBay egykori alelnöke. Nagyon sok múlik azon is, milyen embereket szervez maga köré az ötletgazda, de tapasztalatai szerint nehéz csupa okos embert összeszervezni. „Ha tíz tehetséges ember kerül egymás mellé, abból kilenc kiválik, és saját céget alapít” -  mondta Penchina.

Gil Penchina - adnak a szavára
Wikipedia

A verseny résztvevői a Gil Penchinával, Szőke Mártonnal és a Ustreames Fehér Gyulával megerősített zsűri előtt prezentálták projektjeiket. A Brickflow csapata a twitterezőket és az Instragram felhasználóit célozták meg egy médiaszerkesztő programmal. Utánuk egy e-book aggregátort mutattak be, ami lehetővé tenné, hogy a kelet-európai szülöttei is saját nyelvükön olvashassanak e-bookot. A Drungli csapata egy repülőút-keresőoptimalizálóval állt elő, aminek legnagyobb előnye, hogy – amint azt a helyszínen is bizonyították – 12 másodperc alatt kidobja a lehetséges úti célokat az indulási helyszín és a dátum megadásával. Az oldal azokat célozza meg, akik spontán utazást terveznek, így a kereséséi eredmények közül ár alapján keresheti ki a legkedvezőbb ajánlatokat.

Az Exact.ly a bloggereket segíti kenyérkeresethez. Az öteltgazda találmánya abban segít, hogy a blog bejegyzést a fárasztó és idegesítő reklámok helyett, releváns és a témához kapcsolódó hirdetések váltsák fel. A Sighter a gyerekkorból merített és egy olyan mobil applikációval próbálta meggyőzni a zsűrit, amit városnézőknek terveztek, és egyfajta kincskeresőként működik, egy adott helyszínt kell megtalálnia a felhasználónak fotó alapján, majd képet készítenie az okostelefonnal, ami azonosítja a képet, máris keresheti a következő állomást.

"Ültünk a vonaton és néztük a sztrádán száguldó üres kocsikat"

Bár a versenyt végül a Drungli nyerte, amiben sokat segített az előadó meggyőző prezentációja is, a mezőnyből igazán a Zivi csapata kiemelkedett ki, akik a startup guru, Gil Penchina szerint is a legérdekesebb vállakozással álltak elő befektetés szempontjából. A Zivi a "telekocsizás" élményét és előnyeit nyújtja, segít az egy irányba igyekvő autósoknak és utasoknak, megtalálni egymást. Az autósok így bármikor találhatnak útitársat, akikkel megoszthatják költségeiket, az utasok pedig olcsón, kényelmesen és gyorsan érhetik el úti céljukat.

"Sokszor ültünk a vonaton 3 és fél órákat a Balatonra menet, és az ablakon át néztük a sztrádán száguldozó üres kocsikat" – árulja el az ötlet megszületésének körülményeit az egyik alapító Haidekker István, aki a testvérével Balázzsal indította el a Zivit. Véleménye szerint a telekocsizás élményét mindenki ismeri, hiszen családi körben, vagy barátokkal mindenki igyekezett már racionalizálni az utazás körülményeit, és gazdaságosan megtölteni az autó utasterét. A Zivi is erről szól, és még csak nem is újkeletű gondolat: Franciaországban és Németországban bevett közlekedési alternatíva, több millió felhasználóval.

Az oldal működése egyszerű, amint megnyílik, be kell gépelni honnan hová, és milyen dátumon szeretne utazni a látogató, amire megjelennek az esetleges találatok – autósok és utasok egyaránt. Ha nincs találat, akkor a legközelebbi dátum jelenik meg. Külön is lehet keresni, autósként vagy utasként, így csak a releváns találatok jelennek meg. A telekocsival az utazás költségei megoszlanak az autóban ülők között, így minden résztvevő - sofőr és utas – egyaránt jól jár. Útiköltségük így messze alatta marad – az ugyanazon az útvonalon közlekedő – busz- vagy vonatjegy árának. Az utazás árát az autós határozza meg. A tavaly agusztusban indult vállakozásnak jelenleg már közel 20 ezer felhasználója van.

Új közlekedési alternatívát kínálnak - Haidekker István és Haidekker Balázs Zivi alapítók

"Mindenkiben van egy kis tartózkodás, hiszen egy idegennel összezárva kell utaznia órákon keresztül, de éppen azért mert mindenki igyekszik ilyenkor a jobbik arcát mutatni, a visszacsatolások 98 százalékban pozitívak" - mondja Haidekker. Az utazás után, mind az utasnak, mind az autósnak lehetősége van részletes értékelést készíteni utitársáról, így a következő felhasználó már kap egy kis útmutatást, és nagyobb bizalommal fordulhat leendő utasához, sofőrjéhez.

"Úgy tekintenek a befektetőkre, mint valami szellemekre"

A verseny zsűriéjének másik tagja, Fehér Gyula is elismerően nyilatkozott a Ziviről, akinek ismerősei az oldal felhasználóinak számát gyaratapítják. A zsűri azt is értékelte, hogy jelen esetben már egy kész termékről van szó, aminek pozitív piaci visszajelzései vannak. Haidekker – eddigi tapasztalatokra hivatkozva – havi 15 százalékos növekedéssel számol a felhasználók számában, amivel év végére el szeretnék érni a 80 ezer főt. Egyik autós felhasználójuk az elmúlt öt hónap alatt 55 útját osztotta meg az oldalon. A magyar piacot két-háromszázezresre becsülik, és folyamatban van a romániai terjeszkedés is, amit várhatóan egy hónap múlva már valósággá válik. "Nyugat-Európában nagyon erősek a versenytársak, távlati terveinkben a közép-kelet-európai piac meghódítása szerepel" – mondja az alapító. Eddig körülbelül egymillió forintot költöttek az oldalra saját tőkéből, de a mostani terjeszkedéshez terveznek tőkeemelést külső forrásból.

"Számunkra a versenyen való részvétel elsősorban arra jó, hogy visszacsatolást kapjunk a vállakozásunkról, és hogy gyakoroljuk a prezentálást, a szereplést" – mondja Haidekker. Nem ez volt az első megmérettetésük, az IVSZ versenyén is részt vettek korábban, illetve bekerültek a Singularity University által hirdetett ösztöndíj legjobb tizennégy pályázója közé is.

Nem a Zivi az egyetlen ilyen szolgáltatás Magyarországon sem, a piacvezető Oszkár telekocsirendszer már öt éve a piacon van, de az elmúlt pár hónapban előnye jelentősen csökkent a Zivi előtt. Haidekker István szerint az ő rendszerük azzal nyújt többet piaci ellenlábasaiéknál, hogy az egyik munkatársuk, Fazekas Gábor programozó által kidolgozott algoritmus segítségével keresőrendszerük nem csak két megadott pont közötti utakat dobja föl, hanem az esetlegesen közbeeső városok is megjelennek a találatok között. "Ha például valaki Budapestről Nürnbergbe utazna, a kereső feldobja neki a Budapest és Amszterdam között közlekedő autóst is, hiszen ha az úticél nem is egyezik, de útba esik" – magyarázza Haidekker.