A legnagyobb magyar borászatok közül van, akinek szőlője sincs
A 20 legnagyobb árbevételű magyar borászati vállalatból 13 nem rendelkezik saját szőlőterülettel. Saját ültetvény hiányában pedig nehéz prémium minőséget előállítani, de az ábra azt mutatja, hogy erre sokan nem is nagyon törekszenek.
A 2011-es – a legfrissebb hozzáférhető – mérlegadatok szerint a bor előállítást főtevékenységként végző magyarországi cégek 92 milliárd forint árbevétel mellett összesen 186 millió forint adózott eredményt értek el – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. Az ágazat 20 legnagyobb szereplője közt senki nem képviselteti magát a Soproni borvidékről, vagy Dél-Balatonról, egy-egy cég van csak jelen Tokajból, Badacsonyból, Villányból, Egerből, Szekszárdból, Neszmélyből és a Mátrai borvidékről, a többi cég az Alföldi borrégióban vagy Budapesten van bejegyezve.
„A borász szakma élmezőnye jól láthatóan kettészakadt. Az egyik kategóriában találhatók azok a szereplők, akik ipari mennyiségben állítanak elő alsó- és középkategóriás bort, jellemzően nem saját, hanem vásárolt szőlőből. A másik csoportba azok a nagy pincészetek tartoznak, akik saját szőlőből prémium-, felső- és középkategóriás borokat termelnek, márkát építenek, nevük egyben védjegyükké is válik” – mondja Cserháti Gábor a KPMG igazgatója, aki a listát a földalapú és ültetvényfejlesztési EU-s támogatásokkal összevetve jutott erre a következtetésre.
A legnagyobb árbevételű magyarországi borászatok (2011-es adatok alapján) | |||
Székhely | Árbevétel (ezer forint) | Eredmény (ezer forint) | |
Törley Pezsgőpincészet Kft. | Budapest | 16 198 819 | 1 614 402 |
GRAPE-VINE Bortermelő és Kereskedelmi Kft. | Kiskunmajsa | 4 209 313 | 223 888 |
Tokaj Kereskedőház Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. | Tolcsva | 3 528 991 | 50 261 |
KISS és TÁRSAI Kereskedelmi, Termelő és Szolgáltató Kft. | Pánd | 3 478 726 | 76 994 |
DANUBIANA Borkereskedő- és Termelő Kft. | Bonyhád | 3 153 914 | 269 209 |
WEINHAUS Borászati, Termelő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. | Bócsa | 3 088 333 | 57 965 |
Varga Pincészet Kft. | Budapest | 2 816 514 | 114 768 |
Szikrai Borászati Kft. | Nyárlőrinc | 2 645 646 | 44 497 |
BOGNÁR-VIN Borászati és Kereskedelmi Kft. | Akasztó | 1 904 508 | 39 624 |
KISKUN-VIN Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. | Akasztó | 1 769 512 | 47 873 |
HILLTOP Neszmély Szőlészeti Borászati Kerereskedelmi és Szolgáltató Zrt. | Neszmély | 1 760 168 | -575 669 |
Ostoros-Novaj Bor Feldolgozó, Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. | Ostoros | 1 520 103 | 143 660 |
Közép-Magyarországi Pincegazdaság Kft. | Kiskőrös | 1 446 073 | 17 860 |
Szent Imre Pincészet Termelő és Kereskedelmi Kft. | Soltszentimre | 1 358 759 | 50 573 |
KUNSÁG DRINK Kereskedelmi Kft. | Izsák | 1 352 657 | -19 300 |
Csányi Pincészet Zrt. | Villány | 1 349 833 | -94 643 |
Nagyrédei Szőlők Borforgalmazó Kft. | Nagyréde | 1 140 964 | 14 907 |
ESCHE WEIN Kereskedelmi, Szolgáltató és Ipari Kft. | Budapest | 1 112 447 | 22 033 |
KUNVIN Borászati Kft. | Kéleshalom | 1 073 756 | 2 864 |
BORLETIN BORHÁZ Borforgalmazó és Szőlőtermelő Kft. | Soltvadkert | 1 066 414 | -7 133 |
Forrás: Opten Kft. |
„Bár elképzelhető, hogy egy-egy borászat külön cégbe szervezi a szőlőtermesztést, és egy másikba a bor készítését, összességében azért az valószínűsíthető, hogy a legnagyobb piaci szereplők között is vannak olyanok, akik nem rendelkeznek saját név alatt szőlőültetvénnyel” – mondja Cserháti Gábor. A hipermarketek polcain sorakozó 300 forintnál is olcsóbb palackozott borokra elég nagy kérdőjelekkel néz a szakma. Ilyenkor felmerül a gyanú, hogy ezek nem megfelelő minőségű alapanyagból készültek.
Ha nem vesszük figyelembe a listavezető, és kizárólag pezsgőgyártással foglalkozó Törley eredményét, akkor a lista szerint az ország legnagyobb borászata a kiskunmajsai Grape-Vine Kft. A Top20-ban kevés az igazán ismert bormárka, mint a 2. helyezett Tokaj Kereskedőház Zrt. a 7. Weinhaus Kft. a 8. Varga Pincészet, a 10. Hilltop Neszmély, az Ostoros, a Csányi pincészet vagy a Nagyrédei. A többi márkával nem lehet találkozni a boltok polcain. „A borászatban rendkívüli jelentősége van a méretgazdaságosságnak, jelentős mennyiség nélkül ugyanis lehetetlen az áruházak polcaira kerülni. Erre azonban saját ültetvénnyel rendelkező borászat 1 milliárd forintos befektetés nélkül nem lehet képes” – mondja Cserháti Gábor.