Egy online promóciós szoftver fejlesztésére létrejött mikrovállalkozás már Londonból ad tanácsokat a követőknek. Magyarországon egyre több az ígéretes induló vállalkozás – ezúttal a szegedi pezsgést térképeztük fel.
A dicsérő szavak és az elismerő taps mellé egy doboz sört kapott Váradi Zoltán a Scoreshare nevű mobilapplikáció prezentációjáért a SzegedBoost és az SZTE Innovációs Klub múlt heti közös rendezvényén. Fejlesztése sportesemények eredményének valós idejű megosztását teheti lehetővé – ha lesz vevő az alkalmazásra, miután egyelőre félkész állapotban van.
A zsűri szerint sikergyanús a Scoreshare, de még keményen kell rajta dolgozni. Váradi előadása egyike volt azoknak a prezentációknak, melyek az Őrült Ötletek Napján a szegedi Szent-Györgyi Albert Agórában múlt kedden elhangzottak: a decemberben alakult SzegedBoost csapata ide szervez heti rendszerességgel találkozókat a startup-vállalkozások iránt érdeklődők részére.
Márpedig egyre többen jönnek, legutóbb az előadásokra több százan voltak kíváncsiak. Kiderült, az ötletelők zöme csapat nélkül van. Pedig ahogy Wohlmuth Máté, a tavalyi Startup Weekend győztese, a prezentációk értékelését segítő mobilalkalmazás, a Sopreso egyik alapítója megosztotta a jelenlévőkkel: az egyik legfontosabb dolog a sikerhez vezető úton a jó csapat.
Van mozgolódás
A SzegedBoost a budapesti közösség unszolására alakult meg. Varsányi Ági lett a csapat motorja. Gyorsan kiderült, hogy Szegeden már van mozgolódás. Évek óta dolgozik egy kifejezetten programozói szemléletű mag, a SzegedTech. A SzegedBoost fő programjaként pedig ott van a Vállalkozói Klub, amely erős egyetemi kötődésekkel bír, a Gazdaságtudományi Kar mindenben segíti. Varsányi Ágit is meglepte a nagy érdeklődés: olyan „startupposan” indultak, gyors volt a növekedés.
Az Őrült Ötletek Napja jól leképezte a szegedi helyzetet. Fiatalok tömege szeretné a saját útját járni, de sokaknak fogalma sincs, hogyan. Hasznos információkkal szolgált a közönségnek Wohlmuth Máté, aki előadásában hangsúlyozta, hogyha valaki befektetőt keres, akkor feltétlenül álljon mögötte egy csapat; valamint ne csupán ötlete, hanem projektje is legyen, s nem árt egy prototípus sem, amit be lehet mutatni. Pusztán az ötlet kevés a befektetők meggyőzéséhez.
Röplabdameccs barátokkal
Váradi Zoltán egy webfejlesztő cég munkatársa. Novemberben költöztek új irodába, amit házi ötletversennyel avattak fel. Mindenki felvázolhatott egy saját ötletet, ezután szavaztak, és a legjobbnak talált koncepciókon még pár napot dolgoztak együtt, ebből nőtte ki magát a Scoreshare projektté.
Az alkalmazás lényege, hogy a mobiltelefonon megjelenik egy eredményjelző tábla. Ezt egy külön meccsoldalon az érdeklődők online is tudják követni, és megoszthatják ismerőseiknek a közösségi oldalakon. A termék tesztfázisban van, bár Zoltán bevallása szerint a legnagyobb használó egyelőre ő maga. A további tervek között szerepel, hogy képek, rövid videók megosztására is alkalmassá váljon a Scoreshare, melyet egyelőre röplabdameccsekre fejlesztettek. Azt ugyanis tudni kell, hogy Váradi az egyetemi hallgatói önkormányzat röplabdacsapatát erősíti, és ez az applikáció kifejezetten jól jön a baráti kör számára. De ha lesz igény, további sportágak mérkőzéseinek a közvetítésére szintén gyorsan alkalmassá tehető.
Váradiék jelenleg befektetőket keresnek és a marketingterven dolgoznak. Nagyon sok továbbfejleszthető és integrálható ötlet van a csapat tervei között, az üzleti modell kidolgozása után lehet a befektetési megoldásokkal foglalkozni.
Az egyetemi kutatók is vállalkoznak
Búzás Norbert, a SZTE Kutatás-fejlesztési és Innovációs Igazgatóság vezetője szerint, aki az egyik zsűritag volt az Őrült Ötletek Napján, a Scoreshare széles felhasználói körre számíthat, ráadásul a felület sok reklámot is vonzhat, így fenntartható üzleti modell készülhet.
Az igazgató szerint az egyetemnek mindenképpen generáló hatása van. Nem pusztán a fiatalok fejében felhalmozott tudás miatt: amellett, hogy az egyetem is szervez rendezvényeket az induló vállalkozások segítésére, az egyetemi kutatók jelentős része maga is vállalkozó. Ők saját kutatásaikra maguk is alapítanak startupokat, kidolgozzák az üzleti modelleket, befektetőket keresnek. Búzás Norbert szerinte szép számmal alakulnak IT-cégek, ugyanakkor nagyobb nehézséggel kell megbirkózniuk a technológiaigényes ágazatoknak; ilyen a bio- vagy nanotechnológia.
Antavo: Londonból üzenet
Napjaink legsikeresebb szegedi eredetű startupja az Antavo, melyet tavaly Európa legnagyobb mikrovállalkozás-fejlesztő programja, a londoni székhelyű Seedcamp beválasztott a 20 legígéretesebb európai startupja közé. A külföldi prezentációjuk olyan jól sikerült, hogy a Seedcamp be is szállt a projekt támogatásába 50 ezer euróval, 10 százalékos tulajdonrészért cserében. A cég központja Londonban van, szegedi leányvállalattal.
„Bővül a felhasználói bázis, bővül a csapat, egyre világosabb a cél, és a cég működik. Hogy mi lesz a jövő, nem tudjuk – nem sikeresek, csupán sikergyanúsak vagyunk” – fogalmazott óvatosan Kecsmár Attila alapító azzal kapcsolatban, hogy már több mint 120 országban használják integrált online promóciós szoftverüket, melynek segítségével hatékony marketing és reklámkampányokat készíthetnek vállalkozások különösebb IT-tudás nélkül.
Attila tizenévesesen kezdett „bizniszelni”, huszonévesen már vállalkozó volt. Webfejlesztő cége már 7 éve működött, amikor elege lett abból, hogy csak megrendeléseket teljesítenek, miközben a megbízási díjak kifizetésével a partnereik folyamatosan csúsznak. Létre akartak hozni egy saját terméket: ekkor fejlesztették ki az Antavo elődjét, a Zundát, ami még egy hírleveles szoftver volt. Abban, hogy az IT-megoldás végül egy innovatív promóciós szoftver lett, és hogy külföldön sikerült rá befektetőt találni, jelentős szerepe volt Csarnai Gábor fejlesztőnek, valamint Szabó Zsuzsa marketingesnek.
A Seedcampra először 2011-ben jelentkeztek: az ötlet tetszett, de azt a tanácsot kapták, hogy egyszerűsítsék le a projektet, túl sokat akarnak egyszerre megvalósítani. A csapathoz 2011-ben csatlakozott Bencsik András, akivel egy vállalkozásfejlesztő kurzuson találkoztak. 2012 tavaszán alapították Antavo néven az új cégüket, a második Seedcamp versenynek már így mentek neki.
Érdemes mindent kockára tenni
Az 1999-ben alapított Solvo Biotechnológiai Zrt. egymilliárd forint fölötti árbevétellel már rég nem tartozik a startupok táborába, viszont remek példa arra, hogyan lehet megfelelő innovációval egy korábban nem létező piacot megteremteni, és ott piacvezetővé válni. Ez a Solvo Zrt. esetében olyan tesztrendszerek fejlesztése volt, amely még a piacra dobást megelőzően segít értékelni a gyógyszerek alkotóelemeinek a kölcsönhatásait. A Solvo Zrt. első volt a világon, amely az ún. membrán-transzporter fehérjékhez kapcsolódóan kínált termékeket és szolgáltatásokat.
A Solvo Zrt. alapítója, ifj.Duda Ernő az elmúlt több mint 20 évben majd 20 céget hozott létre, melyek között voltak bukások is. Szerinte a kudarcokat le kell nyelni, attól még nem dől össze a világ. Az üzletember magát az extrém bevállalós kategóriába sorolja, gyakran hallgat a megérzéseire, ha lát valamiben fantáziát, arra is képes, hogy eladja a házát, autóját, és kér még kölcsön 50 milliót. Ha átütő sikerrel kecsegtető technológiával találkozna, akkor ma is mindent kockára tenne. De ha megkeresné egy vállalkozó egy startup-ötlettel, akkor inkább csak tanácsot adna, hova menjen pénzért.
Duda általában azt szokta mondani az őt megkereső ötletelő fiataloknak, hogy a konzultáció első fele annyiba kerül, amennyi sört meg tud inni a konzultáció ideje alatt. Ha ennél több időt kell rászánni, akkor intézményes eszközeik is vannak, hivatalosan a tanácsadó irodájukhoz irányítja őket. Duda tapasztalata az, hogy a kockázati befektető százból százszor választja a profi menedzsmentet közepes ötlettel, mintsem a zseniális ötletet közepes menedzsmenttel.
A sörözés folytatódik |
A SzegedBoost hetente szervez esteket, ahol a kockázati tőke és a startupok kapcsolatáról, sikeres vállalkozók gyakorlati tapasztalatairól beszélgetnek az ötletelők. Őszre tervezik, hogy a temesvári és újvidéki startupokat összehozzák egy konferenciára, odaát nagy a pezsgés. Varsányi Ágnes szerint a hiányzó csapattagok „beszerzésére” a legjobb alkalmak a networking események (mint például egy közös sörözés), networking események, melyeken a környék induló vállalkozásai akár csapattagokat is találhatnak maguknak. |