Vállalkozás Varga Szabolcs 2013. március. 22. 05:42

"Gyakornok lehetsz a Facebooknál"

A Facebook, a Twitter, a Soundcloud csak három azok közül a cégek közül, ahol pár hónapot tölthet el a szerencsés pályázó, aki elnyeri a Bridge Budapest startup egyesület által meghirdetett ösztöndíjat.

Az első magyar startup nonprofit egyesület, a Bridge Budapest olyan magyar sikervállalkozások, mint a LogMeIn, a Prezi és a Ustream összefogásával létrejött szervezet célja a startup attitűd formálása, széles körű terjesztése.

„A szóban forgó vállalatok története egyértelmű bizonyíték arra, hogy kitartó munkával és némi szerencsével a nulláról építkezve is lehetséges világsikert elérni Magyarországról indulva. Szeretnénk, ha nem lenne általános a körülményekre, a lehetőségek beszűkülésére való hivatkozás" – mondta Pistyur Veronika a Bridge Budapest vezetője a hvg.hu-nak.

Transzparencia, nyitottság, kíváncsiság, elfogadás, a minőség iránti elköteleződés csak néhány azok közül az értékek közül, amelyek a startup világot, attitűdöt jelentik. A szervezet olyan munkakultúra megteremtésért küzd, ahol az alkalmazottak számára nem csak lehetséges a dolgok alakulásába való beleszólás, de elvárás is. „Bárkinek az ötlete előreviheti a folyamatokat a sikerhez vezető úton” – vallja a szervezet vezetője.

Gyakornoki ösztöndíj a Facebookhoz

Első körben az egyesület egy ösztöndíjat hirdet meg egyetemi hallgatóknak, fiataloknak. A pályázók közül a 8-10 kiválasztott olyan cégeknél szerezhet külföldi munkatapasztalatot, mint a Facebook, a Twitter vagy a SoundCloud. Az 1-3 hónapos San Francisco-i, berlini vagy bostoni gyakorlat ideje alatt a résztvevőknek arra kell választ találniuk, hogy miként ért el ekkora sikert adott cég a nulláról. Kutatásuk eredményét egy tíz perces videóban kell prezentálniuk, amit a Bridge Budapesttől kapott okostelefonnal készíthetnek el. A videókat később a szervezet honlapján is közzé teszik, így megosztva a vállalkozás sikerének receptjét minden érdeklődővel.

Az ösztöndíjra egy kisvideóval lehet jelentkezni április 10. és május 6. között, amiben két percben kell nyilatkoznia a pályázónak, mit jelent számára az internet vagy hogy miként értelmezi a mindennapi hős kifejezést. Ezenkívül egy angol nyelvű bemutatkozó anyagot is készíteni kell powerpoint, soundcloud vagy prezi segítségével. Utóbbit ajánljuk. A pályázatra a számítógépes tudományok, marketing, sales vagy design területén érdekelt fiatalok jelentkezését várják. A jelentkezési lapon azt is lehet jelezni, hogy melyik vállalatnál töltenénk el szívesebben a júliustól kezdődő gyakorlat idejét.      

A Bridge Budapest célja az inspirálás, a terjesztés ezért nem tervezik, hogy a későbbiekben akár inkubátorként vagy accelerátorként működjenek. „Meg akarjuk mutatni, hogy bárki képes arra, hogy létrehozza a sajátját. Szeretnénk, ha minél többen úgy éreznék, hogy az álmok megvalósíthatók, az álmokból lehet üzletet csinálni, és ezen egyre kevesebben hökkennének meg, egyre kevesebben éreznék úgy, hogy ez naiv vagy idealista elképzelés” – mondja Pistyur.

Nem szükséges elmenni Magyarországról a sikerért

Az ösztöndíj kétirányú, a LogMein, a Prezi és a Ustream a budapesti bázisaikon fogad külföldi tehetségeket is, ami bizonyítja, hogy ma már nem szükséges elmenni Magyarországról ahhoz, hogy világszínvonalú vállalkozásokat, üzleti kultúrát találjunk. A magyar ösztöndíjasok számára inkább lökést és inspirációt szeretnének adni a Szilícium-völgybe, Bostonba való utazással. A pályázók kiválasztása során más-más feladatokat kapnak a fejlesztői pozícióra, a design vagy a marketing területre jelentkező fiatalok. A szervezők arra kíváncsiak, hogy a jelentkezők mit gondolnak a világról, hogyan látják a lehetőségeket, mennyire kíváncsiak, befogadóak és ambiciózusak, hogyan oldanak meg kihívásokat. 

Kutatásokat is végeznek a szervezetnél, most készül az első reprezentatív felmérés arról, hogy a 20-35 éves fiatalok hogy viszonyulnak a vállalkozói léthez, ismerik-e a globális sikertörténeteket. „Ezek nélkül a gyakran tapintható kishitűség nehezen változik. Az alkotáshoz, a változtatáshoz pedig önbizalomra van szükség, nem a félelmek, szorongások kell, hogy motiválják a választásainkat.” – véli a szakértő.