2013. január. 30. 12:36 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. január. 30. 12:32 Vállalkozás

Ez az igazi biznisz: Kevesebb kozmetikumot vásárolnak drágábban

Tavaly értékben 2 százalékkal nőtt, mennyiségben 4 százalékkal csökkent a háztartási vegyiáruk kiskereskedelmi forgalma, ami így összesen 313 milliárd forintot tett ki.

Mintegy 313 milliárd forint bevételt ért el a kiskereskedelem háztartási vegyiáruból és kozmetikumból tavaly; 2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Mennyiséget tekintve azonban 4 százalékkal csökkent a forgalom, egyik évről a másikra, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat által mért 70 kategóriából.

Az átlagosnál jobban emelkedett a bolti eladás, értéket tekintve például szájvízből 11, mosogatószerből, arc- és szemránckrémből 7-7 százalékkal, éves összehasonlításban. Szájvíz mellett növekedést regisztráltak fogkrémnél 3, fogkefénél 1, elektromos fogkefénél pedig 27 százalékkal, értékben, egyik évről a másikra. A háztatási papíráruk mintegy 48 milliárd forintos éves piacán papírzsebkendőből 4, toalettpapírból és konyhai törlőkendőből 3-3 százalékkal nőtt a kiskereskedelem bevétele.

A bolttípusok közül az átlagot jóval meghaladó mértékben emelkedett a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2500 négyzetméteres eladóhelyek forgalma, forintban számítva 9 százalékkal. A hagyományos kis üzletek közül az 51-200 négyzetméteresek eladása értékalapon 5 százalékkal emelkedett háztartási vegyiáruból és kozmetikumból, míg az 50 négyzetméteres és kisebbeké 4 százalékkal.

Koncentrált a bolti eladás továbbra is. A 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekre és a drogériákra együtt 82 százalék jutott az értékben mért eladásokból tavaly, ez megegyezik az egy évvel korábbival. Ezen belül 1-1 százalékponttal nőtt a drogéria, továbbá a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres boltok részesedése.

hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?