A nemzetközi piacok nélkül esélytelenek a kkv-k
A nemzetközi piacokra nyitott kkv-k sikeresebbek és jobban teljesítenek, mint a kizárólag helyi üzleteket kötő társaik – derül ki a DHL Express felméréséből.
A 2-5 éve alapított kkv-k 82 százaléka van jelen a nemzetközi piacokon, és nyitottak a globális innovációkra – derül ki a DHL Express 12 ország kis- és közepes méretű vállalkozásaira kiterjedő kutatásából, amelyben a nemzetközi piaci jelenlét előnyeit és a globalizációban rejlő üzleti sikerek lehetőségeit vizsgálták.
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a kkv-k többé nem jelentenek egyet a regionális piacok kiszolgálásával: egyre több és több vállalkozás nyit az export és import tevékenységen túl a globális partnerek felé szolgáltatásai kiterjesztésével. Bár az eredmények egyértelműen alátámasztják, hogy a kkv-k szerepe kiemelten fontos a gazdaság számára, sokan nincsenek tisztában valós értékükkel. A kkv-k tapasztalatai alapján a nemzetközi nyitásban a legnagyobb nehézségeket a modern infrastrukturális körülmények, a külföldi piacok ismeretének hiánya, a célországok magas vámköltségei, és a nemzetközi partnerekkel való kapcsolatépítés jelenti. A nyitottság együtt jár a nemzetközi know-how, innováció és értékes gyakorlatok átvételével, ami a hazai piac számára is előnyös.
A tanulmányból az is kiderül, hogy a fejlődő országok a legaktívabbak a nemzetközi piacokon és ügyfeleik 70 százaléka fejlett országokból származik. A következtetések szerint a fejlődő országok a jövőben is sikeresebbek lesznek az új piacokon, mivel szemben a fejlett országokkal ők a logisztikában lehetőséget látnak termékeik megkülönböztetésére és szolgáltatásaik kiemelésére.
Az export küldemények számát tekintve a DHL Express magyar kkv ügyfelei sorrendben Németországba, az USA-ba, az Egyesült Királyságba és Oroszországba indították a legtöbb szállítást, az ezekbe az országokba feladott küldemények száma a kkv-k összes export szállításainak közel harmadát, míg a G7 és BRICM országokba feladott küldemények az exportszállítások közel felét adták. Bár a feladott küldemények mennyisége a kutatásban vizsgált országokhoz képest még alacsonyabb, de 2012-ben kétszámjegyű forgalomnövekedés mutatkozott egyes arab (pl. Egyesült Arab Emírségek) és afrikai országok (pl. Egyiptom) irányába az előző évhez képest.
A tapasztalatok szerint a magyar kkv-szegmens import aktivitása az exportnál jóval alacsonyabb, e viszonylatban is jelentős a G7 és BRICM országok szerepe: a küldemények 70 százaléka ezekből az országokból érkezik. A DHL Express hazai kkv ügyfelei elsősorban Kínából, az USA-ból, Németországból és Olaszországból importálnak, e tevékenységük azonban jóval „koncentráltabb" az exporthoz képest: a küldemények közel fele Kínából és az USA-ból érkezik. A magyarországi kkv-k küldeményszáma leginkább a logisztikára jellemző szezonális időszakokban, elsősorban karácsonykor nő meg. A megbízásukból lebonyolított szállítások az ünnepi időszakban akár 30 százalékkal is nagyobbak az évre jellemző átlaghoz képest, amiből jól érzékelhető a kereskedelmi tevékenységükre is jellemző szezonalitás.
„A kutatás is alátámasztja azt a tapasztalatunkat, hogy a kisvállalkozások sok esetben nem rendelkeznek kifejezetten a logisztikai feladatok elvégzésre dedikált erőforrással. A felmérés ajánlása szerint a versenyképesség növelése érdekében a kkv-knak szükségük lenne megbízható és friss adatbázisokra is„ – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express kereskedelmi és marketing igazgatója.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.