MÁV-kötelező: a többi biztosítóval fizettetik ki a kárigényeket
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) nyújtó biztosítóknak piaci részesedésük arányában kell feltölteniük azt a technikai számlát, amelyről a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) bocsát forrást a MÁV Általános Biztosító Egyesület (ÁBE) rendelkezésére, hogy rendezhesse a ki nem fizetett igényeket az ügyfelei által okozott károk után. Az erről szóló törvényjavaslat a kormány honlapján jelent meg.
A tervezet szerint a MÁV ÁBE felszámolója a törvény hatályba lépését követő 15 napon belül köteles felmérni a kifizetetlen károkat. Közben a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) nyit egy technikai számlát, amelyre a biztosítók befizetik a rájuk jutó pénzt. A Mabisz a felmérést követő 30. napon belül pedig már meg is kezdi a MÁV ÁBE részére a kifizetést.
A biztosítókat a befizetési kötelezettség a Mabisz erre irányuló felhívása esetén terheli. A Mabisz a technikai számla fedezetét a Kártalanítási Számla és a Kártalanítási Alap feladatainak ellátásához rendelkezésre bocsátott pénzeszközök felhasználásával is biztosíthatja, amely a biztosítói befizetések mértékét csökkentheti.
Az új törvény hatályba lépése után a MÁV ÁBE volt tagja ellen - kártérítési igény miatt - végrehajtás nem indítható. Ha pedig már folyik a végrehajtás, akkor az - a vagyonelszámolás lezárultáig - az adós kérelmére szünetel.
Az Alkotmánybíróság múlt évi döntése alapján június 30-ig kellett volna rendeznie a jogalkotónak azt a problémát, hogy a csődbe ment MÁV ÁBE által ki nem fizetett károk hogyan rendeződjenek.
A Kúria májusi határozata rendezte a külföldön okozott károkat, azokat a Mabisz által működtetett magyar kárrendezési irodának kell kifizetnie, és az iroda az általa történt kifizetést nem háríthatja át a károkozókra. A belföldi károk rendezésére viszont a mostani törvényjavaslat nyújt megoldást. A bíróságok ugyanis az ilyen ügyekben már több volt MÁV ÁBE-ügyfelet köteleztek arra, hogy ő maga fizesse meg az általa okozott kárt.