2012. szeptember. 24. 14:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. szeptember. 24. 16:34 Vállalkozás

A magyarok elszaladnak a hitelek elől

A 2008-as válság átalakította a fogyasztók gondolkodását, pénzügyi szokásait is. Magyarországon a többség elzárkózik mindenféle hitelfelvételtől – derül ki a GfK Retail Banking Monitor (RBM) felméréséből.

A GfK a kilencvenes évek közepe óta folyamatosan nyomon követi a közép- és kelet-európai fogyasztók pénzügyi szokásait, a pénzügyi szektor fejlődését. A GfK piackutató intézet az RBM kutatás keretében gyűjt adatokat minden évben a közép- és kelet-európai országok pénzügyi piacának legfontosabb mutatóiról. Az idei felmérés Magyarország mellett még 14 közép-kelet európai ország piacát vizsgálta.

Habár a pénzügyi szektor az egész régióban nehézségekkel küszködik, az RBM adatai alapján enyhén pozitív piaci tendencia kezd kirajzolódni a régió egészét tekintve. A banki szolgáltatásokat igénybe vevő lakosság aránya Közép- és Kelet-Európában 6 százalékkal nőtt és 2011 végére elérte a 80 százalékot. Magyarországon a felnőtt lakosság 83 százaléka áll kapcsolatban bankokkal, és ez az arány alig változott az elmúlt években.

„A banki penetráció növekedése Magyarországon már nem elsősorban infrastrukturális kérdés, hiszen az ezer lakosra jutó bankfiókok számát tekintve a régió legtöbb országa előtt állunk. Úgy gondolom, hogy sokkal inkább a pénzügyi kultúra, és a bankokkal szembeni attitűd az, ami meghatározó lesz a fejlődés szempontjából” – mondta Dunai Albert, a GfK Hungária pénzügyi kutatási szektorért felelős vezetője.

A banki folyószámlák használatának elterjedése a banki szolgáltatásokat igénybe vevő lakosság arányának növekedésével függ össze. Dinamikus növekedés tapasztalható viszont a bankkártyák és az internet banki szolgáltatások területén.Tavaly már minden második közép- és kelet-európai lakos használt kártyát a vásárlásaihoz. Az internetes ügyintézés pedig olyan országokban is felgyorsíthatja a fejlődést, ahol a banki szolgáltatások használata a nagy földrajzi távolságok, vagy a gyengébb infrastruktúra miatt eddig elmaradt a régiós átlagtól.

A fogyasztói szokások és az igények megváltozását jól mutatja GfK banki reklámokkal kapcsolatos felmérése is. „A GfK Daphne kutatás alapján a hitelajánlatokat népszerűsítő hirdetések ismertsége és kedveltsége nem változott az elmúlt négy évben, ám az ilyen reklámok mozgósító hatása a válság előtti érték felére esett vissza” – állítja Dunai Albert. „Ez összefügg a lakosság hitelektől való elzárkózásával, illetve a hitelfelvételi hajlandóság csökkenésével, amit a Retail Banking Monitor kutatás adatai is alátámasztanak” – magyarázta a jelenség okait a szakember.

hvg360 Arató László (EUrologus) 2024. december. 02. 09:36

Sok jóra nem számíthat a magyar kormány az új Európai Bizottságtól

A régi lendülettel veszi elő a magyar ügyeket a decemberben hivatalba lépő testület A pénzbefagyasztásokkal kapcsolatos eljárások szigorodnak és bővülnek, nem lesz változás az EU migrációs, vagy zöldpolitikájában, és továbbra is napirenden marad a szerződésmódosítások ügye, amely többek között a vétójog eltörlését tartalmazza. Közben a kormány politikai súlya látványosan csökken.