Gyökeres változás előtt a kuponpiac
A jelek szerint gyökeres átalakulás előtt áll a (magyar) kuponos kereskedelem. A világ egyik vezető kuponos cége, az amerikai Groupon tőzsdei mélyrepülése megmutatta, hogy az eddigi út nem járható az ágazat számára, a telített piac koncentrációért kiált.
Alaposan átírhatja a Groupon Inc. gyenge tőzsdei szereplése a teljes kuponos piacot. Az amerikai piac természetesen nem egyenlő az európai vagy a magyar piaccal, ám hosszabb távon itthon is érdemes újragondolni a kedvezményszolgáltatás jövőjét − ha az amerikai lufi kipukkad, az ide is gyorsan begyűrűzik – idézi a Napi Gazdaság Online Faluvégi Balázs, az Altera Vagyonkezelő Zrt. befektetési stratégiáért felelős igazgatósági tagjának a társaság gyorsjelentésére reagáló elemzését. A szakember szerint a kuponos közösségi vásárlás, mint üzleti modell nem teljesen elvetendő, de hosszú távon jóval kisebb gazdasági értéket teremt a tulajdonosok és a kiskereskedelmi partnerek részére, mint azt a befektetők hinni akarták.
Itthon a piac koncentráltabb – a magyar piacon vezető társaság (Bónusz Brigád) messze nagyobb forgalmat produkál, mint a versenytársak –, de a mogulok mellett számtalan kis cég igyekszik egy-egy területen (utazás, éttermi szolgáltatás, szuvenír) kategóriagyilkos lenni. Ez a növekvő piacon nem okoz fejtörést a nagyoknak. Faluvégi szerint a magyar piac is elég fejlett, ahhoz, hogy további növekedést lehessen elérni, ehhez azonban új vásárlók tömegeit kellene körön belülre hozni (Itthon a kedvezményvadászat szubkultúra, de valódi tömeggé is képes válni, ahogy ezt például a torkos csütörtök fejlődése is mutatja).
Koncentráció nélkül vélhetően aligha fenntartható (a magyar piacot is beleértve) a kedvezménykínálók jelenlegi struktúrája. Ám a piaci elemzések szerint a költségek lefaragásával (sales, call center) sem lehet a piaci túlértékeltséget igazoló nyereséget kigazdálkodni, Faluvégi szerint sokat kell költeni a forgalom újratermelésére.
A bónuszokat kínáló cégek titka − amit ma már egyre markánsabban kommunikálnak −, hogy a szolgáltatásuk nem más mint, reklám-marketing tevékenység. A rajtuk keresztül megjelenő kedvezményeket a felkínálók a fogyasztói lojalitás vagy egy-egy új szolgáltatás bevezetésének felfuttatása miatt adják, tehát nem egy állandó diszkontot kínáló fapados légitársaságról vagy üzletről van szó.