Vállalkozás hvg.hu 2012. május. 24. 12:05

Trükköznek az áruházak, az akciós termék gyakran drágább

Tényleg akciós az annak meghirdetett fogyasztói ár és valóban kihagyhatatlanok az annak nevezett kereskedelmi akciók? A Which? nevű fogyasztóvédelmi intézet Pénzcentrum által idézett kutatása szerint egyáltalán nem, sőt az áruházláncok stabilan ügyeskednek az akciós árakkal.

Gyakran egyszerű átverés a vásárlók akciókkal való beszerzésre csábítása, a leértékeltnek feltüntetett termékek pedig nemhogy nem olcsóbbak, hanem időnként drágábbak is, mintha az eredeti áron adnák – derül ki a Which? elnevezésű fogyasztóvédelmi intézet kutatásából, amelynek során egy év alatt 700 ezer terméket vizsgáltak meg brit üzletekben. A felmérésben minden termékkategóriában találtak trükkös árakat, a friss gyümölcstől a kutyaeledelig – idézi a Pénzcentrum a kutatás megállapításait. Az alacsonynak tűnő árakkal gyakran trükköznek a boltok, az akciókat kihagyhatatlannak tüntetik fel - pedig egyáltalán nem azok.

hvg.hu

Az egyik leggyakrabban alkalmazott fogás során a leértékeléseknél kommunikált eredeti árat csak nagyon rövid ideig használják. A Tescóban például előfordult, hogy egy sört 190 napig árultak kedvezményes, leértékelt áron, az eredeti ár pedig mindössze 70 napig volt érvényben. Egy online üzletlánc pedig 13 napig magasabb áron kínálta a földiepret, hogy azután 112 napig hirdethesse az akciós árat.

A kutatás szerint az is gyakori, hogy csak papíron létezik az eredeti ár, azaz a vásárlók folyton csak a leértékeléssel találkoznak. Rendszeresen előfordul olyan eset is, hogy a termék egyáltalán nem leértékelt, csak úgy hirdetik, ráadásul már többféle figyelemfelkeltő polccímkével ("Szuper ár"; "Újdonság"; "Legalacsonyabb ár kínálatunkban") is vásárlásra csábítják a vevőket.

Tipikus lehúzás, hogy drágább a termék, ha többet vásárolnunk egyszerre - pedig az áruházláncoknak elvileg ilyenkor kellene a legnagyobb kedvezményeket adniuk. A Which? talált olyan promóciót, ahol megduplázták egy joghurt darabonkénti árát arra az időszakra, amikor tízesével olcsóbban lehetett volna megvenni. Az is gyakori, hogy a kilogrammonkénti-darabonkénti árak különbségére játszanak, attól függően, mikor melyik éri meg jobban az boltnak.