Vállalkozás Szabó M. István 2011. október. 12. 15:40

Bomba-hír: már vizsgálódnak a fogyasztóvédők

A chipsadó alá vont energiaital fogalmát törvényileg ugyan még nem definiálták, de már elindult az első olyan fogyasztóvédelmi vizsgálat, amely a kibúvókat kereső cégek körmére nézne. Az elsőre célkeresztbe került Bomba állítja: semmi rosszat nem tettek. A cikkünkre a gyártó külön közleményben reagált.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megerősítette azt az információnkat, hogy Baranya megyei hivataluk egy magánszemély bejelentése alapján vizsgálatot indított a Bomba Energy Drink (illetve a gyártó és forgalmazó Büki Üdítő Kft.) ellen, "megtévesztő termékjelölés" gyanújával. Úgy tudjuk, a  vizsgálat megindításáról a hatóság tegnap értesítette a Bombát, igaz, ezt a cégnél nem erősítették meg.

A gyanú szerint az energiaital összetételét úgy változtatta meg a gyártó, hogy arról a termékcsomagoláson a fogyasztót nem értesítette. Emiatt a fogyasztó megtévesztés áldozata lehet. A megtévesztés tiltott kereskedelmi gyakorlatnak minősül, s ha a vizsgálat ezt bizonyítja, a Büki Üdítőre akár több tízmillió forintos nagyságrendű bírságot is kiszabhatnak.

Addig azonban, míg pont kerül az ügy végére, a 30 napos közigazgatási eljárási, 30 napos fellebbezési és akár a második szintet jelentő budapesti vizsgálat ügyviteli idejének is el kell telnie. A fogyasztóvédelmi hatóság ügymenetében azonban az is világosan látható, hogy az energiaital-gyártók chipsadóra adott válaszaival a jogalkotónak és a jogalkalmazónak is kezdenie kellene már valamit.

Cső, Bomba!
Stiller Ákos

 Nem csak cukor és koffein

A Magyarországon forgalmazott, több mit 60 féle névvel és csomagolással kereskedelmi forgalomban lévő energiaitalok túlnyomó többsége az új adó szeptemberi bevezetéséig, alapvetően egy európai uniós egészségügyi ajánlásnak megfelelően 32 mg/100 ml koffeintartalommal készült. Néhány éve még a tipikus összetevőnek számított a koffein mellett a 400 mg/100 ml mennyiségű taurin hozzáadása is, de ezt a mennyiséget a legnagyobb gyártók folyamatosan csökkentették, a mai "mainstream" érték 15-40 mg/100 ml szintre került.

A szeptembertől kivetett chipsadóra, ami az energiaital-gyártókat 250 forint adó megfizetésére kötelezte literenként, a cégek eltérően reagáltak. Többen úgy, hogy főként a törvény által nem pontosított "energiaital" megjelölés kikerülését választották.

Aki ezt nem tette meg, annak emelnie kellett a termék árát: márpedig az egy üvegre kivetett adó 77,8 forinttal növeli meg a 150-450 forintos palackos ital árát, ami vita nélkül drasztikus áremelésnek nevezhető. (A leggyakoribb palackméret 250 ml űrtartalmú, de van 150, 330, 355 és 475 ml-es fémpalackos kiszerelés, sőt, fél és másfél literes műanyag palackos is, de az egyszerűség kedvéért mi a 250 ml-es mérettel számoltunk - a szerk.)

Cégek és praktikák

A Red Bull nem ezt az utat válaszotta, hanem az italban lévő cukor mennyiségét csökkentette. A Hell szeptember elején nagy médiafelhajtást csapott annak bizonygatására, hogy az új receptúrájú italában a koffeint úgy volt képes kicserélni "egészségesebb összetevőkre", hogy az ital által kiváltott hatás nem változik meg. De több olyan gyártó is akadt, melyek azt az egyszerű megoldást választották, hogy az adókivetés szempontjából kritikus összetevőt, a koffeint csökkentették le a megjelölt szint alá.

A Bombával is ez történt: a saját gyártói palettán nagyjából 80 százalékos súllyal szereplő "klasszikus" Bombában a koffeintartalmat csökkentették. A bükinél nem erősítették meg, de úgy tudjuk, hogy 10 mg/100ml alá nyomták le koffein mennyiségét, vagyis kevesebb mint az eddigi mennyiség egyharmadára. Az azonban tény, hogy ezt a változtatást a csomagoláson nem jelezték. Katona Balázs, a Büki Üdítő Kft. marketingvezetője az erre vonatkozó kérdésünkre azt válaszolta: tudomásuk szerint a jelenlegi törvényi szabályozás úgy szól, hogy bizonyos szint alatt nem kell feltüntetni a koffeintartalmat, és ők éltek ezzel a lehetőséggel.

Konkurensek egymás mellett
Stiller Ákos

Van, akinek feltűnt, hogy eltűnt

Katona elmondta: most is van olyan termékük, ami után fizetik a chipsadót, abban megmaradt a magas koffeinszint. Ami viszont változott, szerinte az sem jelenti a receptúra módosítását - azt viszont Katona nem árulta el, hogy az élénkítőanyag csökkentését akkor mégis mivel és hogyan kompenzálták. Ezzel együtt is: volt, akinek feltűnt, hogy a korábbi összetevőkkel palackozott Bombát, legalábbis a csomagolását, finom ráncfelvarrásra ítélték. Az eital blog szerzője szóvá is tette: miközben a korábbi összetevők mennyisége nem változott, a dobozon olasható felirat: "extra koffein" azt vetíti előre, hogy a sima, mezei Bombába kevesebb hatóanyag kerülhet.

Az energiaital-piacot jól ismerő forrásunk úgy jellemezte a jelenlegi helyzetet, hogy "túl nagy a kapkodás", és az utóbbi hetekben a nagy gyártók után (de sok esetben náluk bérpalackozó) kicsik is egyre élénkebben érdeklődnek a chipsadót kiváltani képes adalékok és megoldások iránt. Ennek leginkább az az oka, hogy ezen a piacon már alapvetően csak mennyiségi bővülés várható, ami viszont egyre élesebb árversenybe hajszolja a gyártókat. Ebben a helyzetben pedig nemhogy a palackonkénti 77,8 forintért, de ennek töredékéért is a legtöbben harcolni készek.

A piacon a hazai gyártók leginkább a Hellre, a Bombára, illetve a Monster és Burn gyártójára, a Coca Colára figyelnek (a Red Bullra azért kevésbé, mert az nemzetközi brandként működik, és kevésbé alkalmazkodik a magyar piachoz, mint a többiek). Az ok egyszerű: az évente eladott 150 millió dobozból (ami mintegy 37,5 millió litert jelent) a három cég nagyjából 40 százalékos piaci részesedéssel bír. A Hellé a legnagyobb, mintegy 15 százalékkal, a Burn és a Moster együttesen ennek az értéknek a közelébe jutott, és a Bomba 10 százalék körüli piaci részesedéssel bír.

A Bomba! Energy Drink Kft. közleménye

Jelenleg Magyarországon az energiaitalok összetétele részletesen nem szabályozott, így a szeptember 1.-én bevezetett Népegészségügyi Termékadó (chips-adó), igen zavaros helyzetet idézett elő.

Majd minden gyártó változtatott termékválasztékán, minek eredménye az lett, hogy ma alig kínálnak olyan terméket a forgalmazók, mely a chips-adó alapján energiaitalként adózik. Ezen kevés termék egyike a Bomba! 0,15l-es kiszerelésű terméke. A zavaros helyzetet jól jellemzi, hogy az új generációs termékek a Neta törvény alapján, általában üdítőitalnak minősülnek, és akként is adóznak, a legnevesebb energiaital jelenleg forgalmazott változata pedig, energiaitalnak és üdítőitalnak sem minősül, így forgalmazója Népegészségügyi termékadót nem fizet.

Bomba! most is mint mindig pontosan, a valóságnak és a hatályos törvényeknek megfelelően tüntette és tünteti fel termékeinek csomagolásán azok összetételét, és nyugodtan áll bármilyen vizsgálat elé. Kereskedelmi partnerei felé kijelenti, a termékek után fizetendő adókat a cég maradéktalanul megfizeti. Bomba! manegementje rendkívül fontosnak tartja, hogy szülessen részletes szabályozás, és amennyiben lehetőséget kap, akkor ehhez minden segítséget megad, annak érdekében, hogy a magyar költségvetés iránt felelősséget érző gyártók és forgalmazók kerüljenek előnyösebb helyzetbe.

 

Lapu Ferenc
Bomba! Energy Drink Kft.
Kereskedelmi Igazgató