Japán: A Nissan és a Sony már termel - Világszerte hiánytól tartanak az autóiparban
A Nissan korábban leállított egységei közül öt részben már hétfőn üzembe állt, igaz egyelőre csak az alkatrészszerelés...
A Nissan korábban leállított egységei közül öt részben már hétfőn üzembe állt, igaz egyelőre csak az alkatrészszerelés és bizonyos tengerentúli értékesítésre szánt alkatrészek gyártása kezdődött meg. Az ország második legnagyobb autógyártója jelezte: terveik szerint – ha nem is maximális kapacitáson, de - csütörtökön már az összeszerelő üzemek is újraindulhatnak.
Hasonló közleményt tett közzé a Sony is, amely szintén számos gyárát volt kénytelen leállítani a természetis csapás, illetve az azt követő energiaellátási problémák miatt. A szórakoztatóelektronikai készülékeket gyártó cég ugyanakkor egyelőre csak egyetlen, lítium-akkumulátorokat előállító egységében indította meg a termelést, öt, az érintett térségben található üzemét továbbra is zárva tartja. A Sonynál arról egyelőre nem nyilatkoztak, hogy ezekben az egységekben mikor kezdődhet meg újra a munka.
Globális hatások
A japán gyárak mielőbbi újbóli üzembe-helyezése azért fontos, mert a japán vállalatok több iparág esetében is kulcsszerepet játszanak a globális ellátási láncban. Ahogy korábban már beszámoltunk róla Japán meghatározó szereplő a mikrochipek piacán (a félvezetők 20, a flash memóriakártyák 40 százalékát gyártják a szigetországban), ezért az okostelefonokban is használt NAND memóriachipek világpiaci ára a katasztrófát követő napokban például 25 százalékkal ugrott meg.
Ennél is súlyosabb hatása lehet a tartós leállásoknak azonban a globális autóiparra. Miután a szektor szereplői jellemzően alacsony készletekkel dolgoznak, az ellátási lánc megszakadása következtében egyes kulcsfontosságú alkatrészekből hiány alakulhat ki, s emiatt más országokban is a termelés visszafogására, esetleg gyáraik leállítására kényszerülhetnek a világ vezető cégei.
Az európai autógyártók közül az Opel és a Renault már múlt hét pénteken jelezte, hogy kénytelen csökkenteni kibocsátását a Japánban kialakult helyzet miatt, de azóta más vállalatok (többek közt a korábbi világelső General Motors, és a Volvo is) lehetséges ellátási problémákról számoltak be.