Világhódító hungarikumok - Hogyan lesz egy családi vállalkozásból tőzsdeérett társaság?
A nemzetközi piac meghódítására készül a Leonar3Do háromdimenziós VR (virtuális valóság – virtual reality) berendezés...
A nemzetközi piac meghódítására készül a Leonar3Do háromdimenziós VR (virtuális valóság – virtual reality) berendezés mögött álló 3D for All Kft. - tudtuk meg Rátai Jánostól, a cég ügyvezető igazgatójától. A társaság számos potenciális partnerrel tárgyal jelenleg is, és várhatóan néhány hónapon belül eldől, hogy milyen háttérrel kezdheti meg nemzetközi karrierjét a Rátai Dániel által kifejlesztett megoldás. A számítások szerint 400-500 millió forint körüli tőkeinjekció már elegendő lehet az induláshoz, hogy a magyar találmány valóban meghódíthassa a világot – mondta el Rátai János.
Technológia mindenkinek
A névegyezés nem véletlen, a cégvezető a feltaláló édesapja, a 3D for All Kft. eddig családi vállalkozásként működött. Rátai János elmondása szerint azonban ahhoz, hogy a társaság nevében is megfogalmazott cél megvalósulhasson, vagyis hogy a technológiájuk eljuthasson mindenkihez, markáns fordulatokat kell végrehajtani az emberi erőforrások, infrastruktúra, fejlesztés területén egyaránt. Ezt azonban már nem tudja egy családi vállalkozás finanszírozni, ehhez kell a megfelelő befektetőpartner. Az idei év folyamán át kell alakulni azzá a céggé, amely képes a szerepét betölteni, hogy birtokba vegye a VR-piacot – közölte Rátai János.
A Leonar3Do számos nemzetközi és hazai elismeréssel büszkélkedhet, és az eddig elért sikerekben a nagyszerű találmány mellett meghatározó szerepe volt a családi összefogásnak. Az ügyvezető szerint jövőkép, vízió és hit kell a sikerhez. Ha csak a pénz érdekelné őket, és nem tudnának ügyben, projektben gondolkodni, akkor kevés esély lenne arra, hogy végig tudják csinálni – tette hozzá Rátai János.
A „szájreklám”-nál ma már több kell
Jelentős átalakulás előtt áll a több évtizedes múltra visszatekintő Ilcsi Szépítő Füvek Kft. is – mondta el a cég vezetője, Molnár Ferenc. A társaságnál azonban szeretnék úgy véghezvinni a változtatásokat, hogy legalább ízében megmaradjon a családi vállalkozás, nem szeretnének multinacionális, vagy szocialista nagyüzemként dolgozni – tette hozzá a cégvezető.
A prémium kozmetikai termékeket gyártó, és 38 országba exportáló cég további fejlődése kívánja meg, hogy változtassanak az eddigi struktúrán. A szervezeti átalakulás egyik fő célja, hogy hangsúlyosabbá tegyék a marketing és az értékesítési tevékenységet. A társaság termékeinek híre eddig főként „szájreklám” útján terjedt, de most elérkezettnek látják az időt, hogy megjelenjenek szakmai kiállításokon – főleg Európában -, illetve erősítsék a külföldi kapcsolataikat.
Bár a jelenleg rendelkezésre álló gyártókapacitás megfelelő, a tervek szerint két-három éven belül egy teljesen új, a legmodernebb technológiát használó, emellett környezetbarát laboratóriumot hoznak majd létre a termékek kikeverésére. Az idén szerzik be a szükséges hatósági engedélyeket és történik a terveztetés, 2012-ben pedig, ha sikerül megteremteni a beruházás forrásait belevágnak az építkezésbe. A fejlesztéshez hazai, illetve európai uniós pályázati pénzeket, támogatásokat is igénybe vennének – közölte Molnár Ferenc.
A mintegy 30 főt foglalkoztató Ilcsi Szépítő Füvek Kft. forgalma jelenleg évente 500 millió forint körül van, ennek 35-40 százaléka származik exportból. A cégvezető elmondása szerint a családi vállalkozások fennmaradása, megerősödése szempontjából fontos lépés volt, hogy az ilyen cégek öröklése adómentes lett. Egy generációváltásnál ugyanis korábban, amíg a vállalat esetében is úgy kellett adózni, mintha ingatlant örökölt volna a családi cégek jelentős része tönkrement.
A szó nemes értelmében a professzionalizmust szeretnék erősíteni a cég arculatában, ennek megfelelően egységes arculatot alakítanak ki, központilag irányítják majd a marketinget, amihez komplett marketing kézikönyvet készítenek. A változások jegyében Molnár Ferenc a jövőben a stratégia alkotásra, illetve a termékfejlesztésre összpontosít, míg az operatív tevékenységért az új szakemberek felelnek majd a társaságnál.
Már az elején tisztázni kell a célokat
Maguk a tulajdonosok is kialakították az új szerepüket a vállalati struktúrában, és ez is része volt annak a folyamatnak, amelynek során a régió egyik vezető építőanyagkereskedője, a Masterplast családi vállalkozásból nemzetközi cégcsoporttá nőtte ki magát. Tibor Dávid, a társaság elnökének elmondása szerint a legnehezebb az volt, hogy ő és alapító társa elfogadják, hogy nem kell mindenről tudniuk. Saját maguknak kellett felnőniük a kétszintű vezetési rendszerhez.
A legnagyobb kihívást talán a döntéshozatali kompetenciák kiadása jelentette számukra. Ez a folyamat 2002 és 2006 között ment végbe, és a végére a korábban kézivezérléssel működő cégből egy strukturált menedzsmenttel tevékenykedő vállalkozás lett.
Nem csak a családi, de bármilyen vállalkozás sikerének egyik kulcsa, hogy aki belevág az már az elején tisztában legyen azzal, hogy mit akar elérni, mi a célja – hangsúlyozta Tibor Dávid. Tudni kell, hogy olyan vállalatot épít-e az embert, amit később elad, vagy inkább dinasztikus céget akar létrehozni, hiszen ezen célkitűzésekhez kell igazítani a lépéseket.
A nemzetközi terjeszkedéssel kapcsolatban Tibor Dávid szerint csak annak kellene külföldön is próbálkoznia, aki itthon sikeres. Egy nemzetközi vállalat létrehozása emberileg is nagy elkötelezettséget igényel, ezért fontos, hogy mindenki az elején eldöntse, tényleg ezt akarja-e. Ha így van, akkor a lehető legkisebb kockázattal kell megpróbálni a külföldi terjeszkedést, és csak akkor továbblépni és még többet befektetni, ha ez sikerül.
Valahol ebben rejlik a jelenleg 12 országban jelen lévő, 86 millió eurós forgalmú Masterplast sikere is, szinte minden piacon kicsiben kezdtek és úgy erősödtek meg. A fejlődés persze nem áll meg, társaság a további terjeszkedés, piaci pozíciói erősítése érdekében néhány éven belül tőzsdei megjelenést tervez.
Kalocsai Zoltán